Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger tips - kjøpe ny med AP2 eller brukt med AP1?

Startet av Dnn ., mandag 28. november 2016, klokken 13:19

« forrige - neste »

Dnn .

Hei

Jeg har nå fått kjøpt meg en 2013 facelift Leaf og ønsker litt hjelp ang lading.
I dag kjører jeg 60km tur/retur jobb, og litt på fritiden. 1 til 2 ganger i uka må jeg hurtiglade (evt kanskje i helger og)

Jeg har bare mulighet å lade på jobben(16A chucko satt opp for elbiler i staten) og siden jeg kan ankomme jobben med så lite som 5% strøm, så får jeg ikke alltid ladet 100%. Det ødelegger litt med "fritiden" etter jobb.

I dag har jeg bare en ladekabel (orginale leaf-kabelen) Denne lader bare med 8A etter hva jeg har forstått.

Hvis det er tilfelle så ønsker jeg å kjøpe en ny ladekabel som kan utnytte de 16A litt bedre.
En annen kabel jeg skulle ønske jeg var type2 (mode3?) for å utnytte lading på flere kjøpesentere og div.

Mine 2 spørsmål er da:
1:Kan jeg kjøpe en type2 kabel med evt en overgang til chucko? (type 2 kabler i en) Evt link?
2: Hvor mye lader orginal-kabelen med?
3: Hvor kan jeg kjøpe en chucko kabel for å justere amperstyrken? Fra 10 til 16A

Såklart, så har pris en del å si =)

TB

Sitat fra: Dnn . på mandag 10. oktober 2016, klokken 08:25
Mine 2 spørsmål er da:
1:Kan jeg kjøpe en type2 kabel med evt en overgang til chucko? (type 2 kabler i en) Evt link?
2: Hvor mye lader orginal-kabelen med?
3: Hvor kan jeg kjøpe en chucko kabel for å justere amperstyrken? Fra 10 til 16A
1. Type 2 kabel brukes bare der det er type 2 ladestasjon / kontakt. Ingen overgang til schuko. For Leaf kjøper du en type til type 1 kabel. Disse har lav pris, her er eit eksempel:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/mode-3-type-2-til-type-1-ladekabel-16a?tm=ladekabler

2. Standard kabel til Leaf er 10A.

3. Schuko til type 1 kabel finnes i mange ulike varianter, der mange er justerbare. Her er ein enkel variant som kan justeres:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/8-12-16a-ladekabel-med-display-og-type-1-pist?tm=ladekabler

Her er ein annan variant, uten kladd / klump:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/charge-amp-spark16-1-ladekabel-uten-kladd-1?tm=ladekabler
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Dnn .

Tusen takk for raskt svar.

Prisen på type2 kabelen var billig, litt under det jeg har sett tidligere.

Nå vet jeg ikke hva de vanlige kablene ligger på, men 3890,- er rimelig mye penger. Er dette en pris man må forvente å må ut med for en sånn type kabel?

En annen ting er at i dag får jeg ca 8prosent/timen (bare brukt bilen en uke). Hvor mye kan jeg forvente å få i timen med å lade på 16A chucko?

Samme spørsmål gjelder type2 kabelen, med forbehold at jeg ikke er sikker om jeg har 6.6kw laderen (tviler)

jj44nn

#3
Sitat fra: Dnn . på mandag 10. oktober 2016, klokken 08:52
Tusen takk for raskt svar.

Prisen på type2 kabelen var billig, litt under det jeg har sett tidligere.

Nå vet jeg ikke hva de vanlige kablene ligger på, men 3890,- er rimelig mye penger. Er dette en pris man må forvente å må ut med for en sånn type kabel?

En annen ting er at i dag får jeg ca 8prosent/timen (bare brukt bilen en uke). Hvor mye kan jeg forvente å få i timen med å lade på 16A chucko?

Samme spørsmål gjelder type2 kabelen, med forbehold at jeg ikke er sikker om jeg har 6.6kw laderen (tviler)

15-20% i timen, noe av det samme med type2 ladekabelen.
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

Ebe

Min originale ladekabel har aldri ladet med mer enn 9A. Hvis en 16A-lader faktisk lader med 16A, så vil jeg i teorien kunne få 7A mer ut av den kabelen. Det er en økning på nesten 78%.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

nr1rayner

Står det 8A bak på kladden?
Lenge siden jeg har brukt den originale kabelen, men mener den gav ca 10% pr time.
Min EVI-kabel gir ca 10-11% på 10A og ca 16-20% på 16A.
Men anbefaler IKKE 16A på schuko. Det går bra en stund, og på korte ladinger, max 1 time, men det er som å be om varmgang og til slutt brann..
Mange av offentlige ladeplasser med schuko har svært slitte kontakter.

Type2 kabel er kjekt å ha, mye tryggere enn schuko. Popper opp mange slike ladepunkter.

Noen av de mange som tilbyr begge typer kabler:
Ev-institute
Elbilhjelpen
Torshov

Og det finnes mange mange flere..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Sitat fra: Ebe på mandag 10. oktober 2016, klokken 17:21
Min originale ladekabel har aldri ladet med mer enn 9A. Hvis en 16A-lader faktisk lader med 16A, så vil jeg i teorien kunne få 7A mer ut av den kabelen. Det er en økning på nesten 78%.
Min EVI trekker stort sett rett over 9A og ca 14,5-15,2A.
Det er vel noen forskjeller ute og går, men stort sett trekker de nok ca 1A mindre enn oppgitt.
Etter de nye foreslåtte forskriftene skal det være max 8A på schuko, så ca 7-8% pr time på 24-Leaf, grøss og gru...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Min EVI 16A trekker over 16A på 2012 Leaf, snitter 3,2 kW lading
På GEN2 leafer trekker samme kabel 14A, og lader 3kW.
Så No Facelift på Gen 2 lading, heller "langfjes"
Original kladd lader 9A på både gen1 og gen2 biler.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Dnn .

Med EVI så antar jeg du mener disse?
http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a-6a-evi-ladekabel-med-j1772?category_id=9
http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-32a-6a-evi-ladekabel-med-j1772-type-1?category_id=10

Dette er den kabelen jeg finner der du får mest for penga. Siden jeg ikke har 6.6kw så trenger jeg bare den øverst for 16A. Ellers får noen gjerne si ifra =)
Kollega fikk sin nye leaf Nordic for 2måneder siden (med 6.6kw lader) Han vurderer selv kabel, men da burde han gå for 32A de gangene han har tilgang til det, mtp han bare har type2->type1 og orginale Nissan laderen. Blir det riktig?

leafnor

Ja, men jeg har en eldre variant med 10/16A alternativ.
Din kollega bør ordne seg med en "shucko" til 32A stikk overgang så han får benyttet 16A. For det finnes flere 16A plasser å oppdrive, enn 32A.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Dnn .

Vet ca ladetid fra 0-100 på:

16A på 24kw leaf
16A og 32A på 30kw leaf?

Evt måle dem oppimot vanlig 10a fra orginal-laderen.

leafnor

16A på 24 kWt, 0-100 (tom til full) maks 7-8 timer
16A på 30kWt omlag 2,5 timer mer, dvs omlag 10 timer
32A er halve tiden av 16A, og blir da omlag 5 timer.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Dnn .

Takker så meget. Da tar jeg og bestiller kabel =)

Rio

Sitat fra: Dnn . på fredag 14. oktober 2016, klokken 10:29
Takker så meget. Da tar jeg og bestiller kabel =)

Jeg aner ikke hvor du bor, men noen 32 A ladestolper i Sverige fungerer KUN med 32 A kabel, men ikke med 16 A kabel (selv om de burde).

Så dersom du er ofte i Sverige kan det være greit med en 32 A kabel, selv om den er litt tykkere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Dnn .

Det skal ikke være noe problem, er aldri i Sverige så og si =)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA