Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Varmepumpe?

Startet av GOLF-raider, mandag 28. november 2016, klokken 09:49

« forrige - neste »

Burger

Sitat fra: OlafGTE på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 15:09
Hva er forresten mest miljøvennlig av alkaliske batterier og ammoniumklorid? :P

Fire. Svaret er alltid fire når spørsmålstiller vet svaret og legger med smiley. Uten smiley så er det seks.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Amoss

Sitat fra: Dnn . på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 14:43
Jeg sliter delvis selv med lading da jeg bare har muligheter på jobben. Så bilen blir bare brukt til/fra jobb. Har ikke nok strøm til noe fritidsaktiviteter.

Nå kjenner ikke jeg detaljene for din situasjon men om denne elbilen er en #2 bil husstanden har i tillegg til en "normal bil" så høres jo det ut som om den gjør jobben sin. Har du derimot denne som eneste bil i husholdningen kan det høres ut som om du har kjøpt feil bil med for kort rekkevidde. Kanskje du kan se litt bedre på mulighetene for å få ladet hjemme eller nær hjemmet?


Sitat fra: Dnn . på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 14:43
Jeg er helt enig at jeg ser en framtid som hel-elektrisk, men uenig at den burde komme nå, eller om 2år. Det burde komme når alle har mulighet for å ha det. Altså lading og div. Hvor mange i byen er det som har mulighet for det egentlig? Det er veldig få.

Den hel-elektriske fremtiden burde hatt kommet for 20 år siden. At ting nå ser ut til å komme litt "overilt" på de som ikke har vært opptatt av det er fordi bransjen har somlet bort tiden, og ting begynner nå å haste!

Ja, jeg er helt enig i at modellutvalget fortsatt er for lavt - spesielt på biler med en brukbar rekkevidde. Er også enig i at lademulighetene fortsatt er en del tilbake for hva de burde være. Men nå begynner det å hjelpe, snart kommer både Bolt/Ampera-e og Model 3 med brukbare rekkevidder til en litt mer folkelig pris enn Model S/X, og store deler av bransjen ser nå ut til å legge seg tilrette i startgropa for seriøse elbiler som kan erstatte biler basert på fossilt brensel. Så dette er absolutt tiden for å begynne å legge press på de som ikke alt har kastet seg over muligheten slik at de begynner å orientere seg om tilbudet av elbiler til neste gang de skal bytte bil.

Sitat fra: Burger på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 15:19
Sitat fra: OlafGTE på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 15:09
Hva er forresten mest miljøvennlig av alkaliske batterier og ammoniumklorid? :P

Fire. Svaret er alltid fire når spørsmålstiller vet svaret og legger med smiley. Uten smiley så er det seks.

+5 ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OlafGTE

Sitat fra: Amoss på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 15:21Så dette er absolutt tiden for å begynne å legge press på de som ikke alt har kastet seg over muligheten slik at de begynner å orientere seg om tilbudet av elbiler til neste gang de skal bytte bil.
Et fornuftig "pressmiddel" å starte med, hadde kanskje vært å ikke la det være nesten dobbelt så dyrt å kjøre på strøm som på bensin (pr. kilometer). De som kan lade hjemme skjønner kanskje ikke hva jeg snakker om akkurat nå, men for enkelte av oss som ikke kan det, er det faktisk realiteten i dag.

Dnn .

Sitat fra: Amoss på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 15:21
Sitat fra: Dnn . på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 14:43
Jeg sliter delvis selv med lading da jeg bare har muligheter på jobben. Så bilen blir bare brukt til/fra jobb. Har ikke nok strøm til noe fritidsaktiviteter.

Nå kjenner ikke jeg detaljene for din situasjon men om denne elbilen er en #2 bil husstanden har i tillegg til en "normal bil" så høres jo det ut som om den gjør jobben sin. Har du derimot denne som eneste bil i husholdningen kan det høres ut som om du har kjøpt feil bil med for kort rekkevidde. Kanskje du kan se litt bedre på mulighetene for å få ladet hjemme eller nær hjemmet?


Sitat fra: Dnn . på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 14:43
Jeg er helt enig at jeg ser en framtid som hel-elektrisk, men uenig at den burde komme nå, eller om 2år. Det burde komme når alle har mulighet for å ha det. Altså lading og div. Hvor mange i byen er det som har mulighet for det egentlig? Det er veldig få.

Den hel-elektriske fremtiden burde hatt kommet for 20 år siden. At ting nå ser ut til å komme litt "overilt" på de som ikke har vært opptatt av det er fordi bransjen har somlet bort tiden, og ting begynner nå å haste!

Ja, jeg er helt enig i at modellutvalget fortsatt er for lavt - spesielt på biler med en brukbar rekkevidde. Er også enig i at lademulighetene fortsatt er en del tilbake for hva de burde være. Men nå begynner det å hjelpe, snart kommer både Bolt/Ampera-e og Model 3 med brukbare rekkevidder til en litt mer folkelig pris enn Model S/X, og store deler av bransjen ser nå ut til å legge seg tilrette i startgropa for seriøse elbiler som kan erstatte biler basert på fossilt brensel. Så dette er absolutt tiden for å begynne å legge press på de som ikke alt har kastet seg over muligheten slik at de begynner å orientere seg om tilbudet av elbiler til neste gang de skal bytte bil.

Sitat fra: Burger på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 15:19
Sitat fra: OlafGTE på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 15:09
Hva er forresten mest miljøvennlig av alkaliske batterier og ammoniumklorid? :P

Fire. Svaret er alltid fire når spørsmålstiller vet svaret og legger med smiley. Uten smiley så er det seks.

+5 ;)

Jeg har enda en A6, men som går til salgs nå vært øyeblikk. Gikk netopp igjennom et motorhavari så har måttet fått fikset opp i det før salg. Damen har også en litt eldre golf, og har kortere distanse til jobb enn meg, så vi får byttet en dag iblant om det trengs. Men vi begge er unge og aktive i å være ute, så jeg sliter å komme meg rundt til tider.
Bor sentralt oslo-omegn og jobber i Oslo. Kunne kjøpt en Tesla, man da må jeg leve på veldig lav standard matbudsjett, noe som er uaktuelt.

Det virker som vi er helt enig meg hverandre, at verden burde komme seg over til elektrisk men teknologien er ikke der helt enda. Ser ut som vi er enige på at elbil ikke passer til alle _enda_.

Engangsbatteri  ;D

ladov

Sitat fra: Dnn . på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 14:43
...
Jeg er helt enig at jeg ser en framtid som hel-elektrisk, men uenig at den burde komme nå, eller om 2år. Det burde komme når alle har mulighet for å ha det. Altså lading og div. Hvor mange i byen er det som har mulighet for det egentlig? Det er veldig få.
Jeg ser ikke noe poeng i å vente til 'alle har mulighet', fremtiden kommer en bil om gangen. :)

I dag er det bare noen få prosent som 'har mulighet' men for hver økning i rekkevidde, reduksjon i pris, eller hver nye modell, så øker andelen som har mulighet. Vi kommer nok i mål til slutt. ;)


Helt uten sammenheng for øvrig så var jeg på teknisk museum i våres hvor jeg så noen entusiaster kjøre modelltog i skala 1:8(?), på damp. De kunne fornøyd fortelle meg at de fyrte med steinkull fra en gruve i Wales, det hørtes ut som produksjonen var gjenopptatt en kort periode kun til ære for modellfolket. :)

Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amoss

Sitat fra: Dnn . på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 17:25
Jeg har enda en A6, men som går til salgs nå vært øyeblikk. Gikk netopp igjennom et motorhavari så har måttet fått fikset opp i det før salg. Damen har også en litt eldre golf, og har kortere distanse til jobb enn meg, så vi får byttet en dag iblant om det trengs. Men vi begge er unge og aktive i å være ute, så jeg sliter å komme meg rundt til tider.
Bor sentralt oslo-omegn og jobber i Oslo. Kunne kjøpt en Tesla, man da må jeg leve på veldig lav standard matbudsjett, noe som er uaktuelt.

Så ja, du har (i øyeblikket) ikke bare en, men to fossiler i husholdningen med 2(?) personer i tillegg til elbilen. Da burde det jo ikke være så store problemet. :)

Men må innrømme at jeg har litt problemer med å se at rekkevidde kunne være ett problem - slik at man ikke får brukt bilen nevneverdig utenom jobb-reisen -  når man både bor og jobber i Oslo? Greit at Oslo er stor, men dog. Men klart, dersom du baserer deg kun på lading på jobb og har ett stort behov for å kjøre (langt) rundt uavhengig av samboer på fritiden så ser jeg at det kan bli ett problem når Audi'n er solgt.

Den andre delen av problemet ditt er tilgang til lading. Du sier det er umulig å lade hjemme, men du bor i Oslo. I Oslo er det mange steder satt opp offentlige gratis saktelading, du finner ingen slik i nærheten av der du bor eller i nærheten av steder du kjører til utenom jobb?  Det burde (slik det ser ut fra mitt ståsted) kunne løst problemet ditt med rekkevidden. Noen minutters hurtiglading mens du handler om du finner en passe butikk(Kiwi?)/kjøpesenter som tilbyr dette vil også hjelpe noe på problemet.

Og ja, forstår godt argumentet ang. Tesla. Som jeg sa, og du var inne på, det finnes løsninger (i dag først og fremst Tesla med mye bedre rekkevidde), men enn så lenge koster det for mange i meste laget. Ja, har samme problem: I motsetting til deg *ønsker* jeg å kjøre elektrisk, men så langt er eneste alternativet Tesla Model S eller X, så jeg putrer fortsatt rundt med bensin. Men dette er i ferd med å løsne nå. Opel Amepera-e kommer snart, og Tesla Model 3 ikke så lenge etter. Sannsynligvis dukker det også opp en ny Leaf med rekkevidde i samme område. Og flere er på vei... 


Sitat fra: Dnn . på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 17:25
Det virker som vi er helt enig meg hverandre, at verden burde komme seg over til elektrisk men teknologien er ikke der helt enda. Ser ut som vi er enige på at elbil ikke passer til alle _enda_.

Vi er enige i at elbil ikke passer for alle enda ja, men jeg mener at teknologien er her (ref. Tesla), det som gjenstår er å få denne teknologien masseprodusert i høye nok kvanta til at prisene kommer ned på ett mer folkelig nivå slik at teknologien blir mer tilgjengelig. Her tror jeg at mye har skjedd om så lite som 2 år.

... og nei, engangsbatterier seg jeg i utgangspunktet ikke på som noen god idè ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Bondeknøl

Litt kult å se hvordan trådene skifter emne.

Egentlig litt gøy at folk er så misunnelige at de lager en hat-gruppe mot oss.
Kanskje de har fått strøm i seg som barn? Brent barn lukter svidd(eller noe sånt).

GOLF-raider

#22
Fra 1830 til 1970 var kullfyrt steam (damp) vanlig fremdriftsteknikk for skip og tog. Fra 1930 til 2016 var dieselmotoren vanlig fremdriftsteknikk for disse.
Fra nu av kommer det mere batterielektrisk (BEV) & hydrogen fremdriftsmaskineri i både skip, tog, busser, trikker og biler.
https://no.wikipedia.org/wiki/Hydrogendrevet_kj%C3%B8ret%C3%B8y
Hva betyr det? Jo det er dagens forskning som setter ned nye milepæler for hva som er mulig å få til med dagens teknologi.
Verdens første jordomflygning er nu gjennomført med solkraft.
Jeg f.eks. var en varm tilhenger av at tog skal trekkes med damplokomotiv (nostalgi);   men
det skjønner jo alle at det blir håpløst på så mange måter.
Bilentusiaster vil jo alltid ha muligheten til å kjøpe seg en veteranbil, mekke og lagre på den hjemme hos seg selv.
De som har en gammeldags bil med «ottomotor» må finne
seg en lukket bil-bane for å kjøre med den på.
Faktisk om ikke så alt for lenge vil biltransport foregå med
konseptet «Car On Demand».   Da må Vi;  «Dagens Bilister»
finne oss i å være passasjerer i den førerløse kjerra som svinger inn på tunet hjemme for å hente oss.
Fremtiden gir ikke muligheter for privatbilisme, motorsport og aktiviteter som gir forurensende utslipp i det offentlige rom.
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Dnn .

Sitat fra: Amoss
Men må innrømme at jeg har litt problemer med å se at rekkevidde kunne være ett problem - slik at man ikke får brukt bilen nevneverdig utenom jobb-reisen -  når man både bor og jobber i Oslo? Greit at Oslo er stor, men dog. Men klart, dersom du baserer deg kun på lading på jobb og har ett stort behov for å kjøre (langt) rundt uavhengig av samboer på fritiden så ser jeg at det kan bli ett problem når Audi'n er solgt.

Bor på Skjetten, jobber på Radiumhospitalet.

Jeg kan hurtiglade hver eneste dag om jeg ønsker det, og det funker. Men batteriet vil vel si seg uenig å bli med på "morroa" rimelig fort om jeg hurtiglader 4-5ganger i uka.
Første uka hurtigladet jeg 8ganger. Det er ikke lett å være ung med masse hobbyer og kjøre bortimot 40.000 i året.

Vi får se hvordan utviklingen blir nærmeste åra, det kan bli spennende å se mtp EL-bil parken. Bilene må både ha teknologien og en kurrant pris.

Rio

Dnn .:

Jeg traff en av de tekniske sjefene i Nissan, og han sa at de ikke så noen forskjell på rekkevidden på biler som "bare" hurtigladet, og biler som nesten bare normalladet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Dnn .

Rio:

Det er noe alle sier om de jobber for X merke. Møller mener de aldri har hørt om sin eldre 2.5TDI V6 motor sliter kammer, noe hele verden vet og den bilen med den motoren anses som DET verste bilkjøpet du kan gjøre. Samme gjelder rust på visse steder på visse modeller for veldig mange merker.

Jeg mener det er for tidlig i med leaf til å si om de tar skade av det eller ikke. Jeg mener at de tar skade av det, men ikke mye. Hurtiglader du en gang om dagen i snitt, så vil jeg tro at batteriet vil være rimelig dårlig forhold til et som har ladet så sakte som mulig. Uansett ikke noe moro å sitte og vente 30min å hurtiglade hver dag kontra å lade hjemme. (La oss ikke begynne det å snakke om det å bare lade til 80%, og ikke la bilen stå med helt tomt eller helt fult batteri over lengre tid)
Mange ting som spiller inn =)
En ting er sikkert, Opel Ampera-E og TM3 vil være en veldig stor hopp i å få en mye større andel elbiler.

Amoss

Sitat fra: Dnn . på torsdag 13. oktober 2016, klokken 06:51
Bor på Skjetten, jobber på Radiumhospitalet.

Ok, det blir jo ett stykke ja, men fortsatt "bare" drøye 5 mil rundtur (korteste veien), så burde i teorien ikke være noe problem. Men når du snakker om årlig kjørelengde på rundt 40k - omtrent som meg - så sier noe meg at div. fritidssysler bidrar vel så mye til forbruket som jobbreisene. Og da har jeg ikke noe problem med å se at det blir litt "trangt" om du kjører en standard 24kWh Leaf eller tilsvarende.

Selv en nyere kortrekkevidde elbil som Leaf 30kWh eller Soul/IONIQ etc. burde (gitt at fritidskjøringen er rimelig jevnt fordelt over dagene) hjelpe. Kommende elbiler med 50++kWh vil få deg til å glemme dagens rekkeviddeproblemer :)

Btw: har ikke Strømmen Storsenter tilbud om lading i parkeringsgarasjene? Burde vært ett ypperlig sted å handle i mer-eller-mindre nærområdet og få litt lading samtidig. Enig i at det er dårlig utnyttelse av tiden å vente på lading dersom man ikke kan bruke den tiden til noe annet fornuftig.


Sitat fra: Dnn . på torsdag 13. oktober 2016, klokken 09:52
Jeg mener det er for tidlig i med leaf til å si om de tar skade av det eller ikke. Jeg mener at de tar skade av det, men ikke mye. Hurtiglader du en gang om dagen i snitt, så vil jeg tro at batteriet vil være rimelig dårlig forhold til et som har ladet så sakte som mulig.

Skal på ingen måte uttale meg brå-sikkert den ene eller andre veien her, men så langt jeg har sett fra folk med erfaring fra Tesla så ser det ut til at det er ingen/minimal forskjell mellom de som "supercharger" bilene sine til stadighet og de som ikke gjør det. Husk at det er to momenter her som kan trekke i hver sin retning: Ja, hurtiglading belaster nok batteriet en del å pumpe inn masse energi på kort tid, og det gjør batteriene varme noe de heller ikke har godt av. Men på den annen side så varer tiden batteriet er utsatt for ekstra varme mye kortere enn ved saktelading, og "varme over tid" er så vidt jeg har forstått en vel så stor belastning på batteriet. Selv saktelading gjør at batteriet blir varmt (om ikke like varmt som hurtiglading).

Så er slett ikke sikkert at hurtiglading er så ille som mange har trodd?  Men skal som sagt på ingen måte uttale meg for skråsikker her. I teorien er teori og praksis det samme, i praksis derimot ... :p


Sitat fra: Dnn . på torsdag 13. oktober 2016, klokken 06:51
Vi får se hvordan utviklingen blir nærmeste åra, det kan bli spennende å se mtp EL-bil parken. Bilene må både ha teknologien og en kurrant pris.

Helt enig :)  Skjer masse akkurat nå og i de kommende årene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Dnn .

Amoss, fritidsaktivitetene er veldig varierende, plutselig kjører jeg 30-50mil på en dag. Så kommer nok til å ha en "morrobil" på siden. Er med i stor Audi/vw klubb så må ha noe å drive med  ;)

Ja, Strømmen storsenter har lading, men må bare få kjøpt sånn kabel da jeg ikke har det enda. Problemet er at både jeg OG samboeren (yes, i am lucky ;D ) hater shopping.

Absolutt aller værste problemet er at jeg ikke er i nærheten vandt å ha elbil, så rekkevidden er nesten halvert vanlig rekkevidde, tørr nesten ikke å tenke på hvordan det vil bli i vinter hvis jeg ikke strammeg meg opp  :-[

Robert Sund

Bjørn Nyland testet en kortrekkeviddebil uten aktiv kjøling av batteriet på langtur med mye hurtiglading.

Med så mye kontinuerlig kjøring kombinert med hurtiglading ville aktiv kjøling vært nyttig for å holde tempen' der batteriet trives best. Mange elbiler har både aktiv forvarming og kjøling.

(Og for de som ikke kan det er det kan det hjelpe å ta bort mattene for å gi bedre kjøling fra batteriet og inn i bilen)

Ved samme temperatur og identiske celler har Dalhosie universitet sett ca. halvering av levetiden ved _kontinuerlig_ 2.5C utladning og 1.5C lading, sammenlignet med ekstremsaktelading/bruk!  =  Ingen praktisk forskjell. De fant også ut at å lagre batteriet helt fullt og varmt ikke var bra. Inntil ca 80% SOC og fornuftige temperaturer kan gi svært lang levetid, selv med svært mye bruk. Vær ikke redd for fylle batteriet før bruk; i Norge har vi egnede kalde temperaturer ;D

Amoss

Sitat fra: Dnn . på torsdag 13. oktober 2016, klokken 13:04
Amoss, fritidsaktivitetene er veldig varierende, plutselig kjører jeg 30-50mil på en dag. Så kommer nok til å ha en "morrobil" på siden. Er med i stor Audi/vw klubb så må ha noe å drive med  ;)

Nei, da holder det nok ikke med en kortrekkviddeebil for all kjøringen. Men på den annen side om bil er en av hobbyene så er det nok helt naturlig som du er inne på å ha en "morrobil"/hobbybil ved siden av, og greit å slippe å bruke den på vei til og fra jobben :)


Sitat fra: Dnn . på torsdag 13. oktober 2016, klokken 13:04
Ja, Strømmen storsenter har lading, men må bare få kjøpt sånn kabel da jeg ikke har det enda. Problemet er at både jeg OG samboeren (yes, i am lucky ;D ) hater shopping.

Vel, den kabelen kan nok være lur å skaffe seg da...
... og ja, lucky you! ;) Men noe shopping må man neste gjøre uansett, men blir kanskje ikke like mye lading ut av det under disse forutsetningene :p

Sitat fra: Robert Sund på torsdag 13. oktober 2016, klokken 13:34
Bjørn Nyland testet en kortrekkeviddebil uten aktiv kjøling av batteriet på langtur med mye hurtiglading.

Dette har du helt rett i ja, glemte problemstillingen med biler uten aktiv kjøling... Nå har ikke jeg full oversikt, men vet i alle fall at gamle Leaf (24kWh) har passiv kjøling (antar det også gjelder de nye 30kWh modellene?), men at det visstnok blir stadig vanligere med aktiv kjøling. Tesla som jeg viste til har aktiv kjøling.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA