Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?

Startet av plvr, mandag 28. november 2016, klokken 08:50

« forrige - neste »

lunitiks

Det må de (og han) gjerne gjøre. Bare synd de ikke får lov til å slippe disse i trafikken på noen år  :(
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

MrBacardi

Jeg tipper de kommer med en alternativ Model 3-variant som blir mer som en stasjonsvogn/hatchback. Altså både en sedan og en stasjonsvogn/hatchback på samme plattform.

Tesla fikk mye feedback på at baklukeløsningen på prototypen ikke er optimal. Og Musk har allerede bekreftet at de har fikset bakluken, men hvordan har de fikset den? :)

Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016


Cookie Monster

#33
Ja er nok det :)

Cpu osv som står i Model S og Model X idag er fra midten av 2012. Når man kjører med AP på og hører på musikk så er CPU belasting på nesten maks i MCU ( 17" skjerm), så er ikke mye å gå på, utenom litt optimalisering kanskje.
Auto pilot prosessering for kamera skjer stort sett i den egne modulen bak kamera i dagens løsning, siden det som er i MCU idag er for svakt.

Tipper vi ser en stor oppgradering av hw som er i 17" skjerm osv. som vil gjøre at bilen får cpu og gpu kraft på høyde med en kraftig pc i dagens marked og ikke som en billig tablet  :P
2015 P85D

Muffinman

Å bruke cuda/GPU er kjempesmart. Det vil tilgjengeliggjøre prosesseringskapasitet man bare kan drømme om å oppnå med en tradisjonell cpu. F@H ville nok ha kommet vesentlig kortere uten, for eksempel.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

RuneW

#36
Sitat fra: Brede på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 02:11
Her er vel svaret  ;)

https://electrek.co/2016/10/10/tesla-vision-autopilot-autonomous-driving-nvidia-cuda/

Hmmm, var dette så unexpected egentlig? Synes nesten det (riktignok i etterpåklokskapens navn  ;D) var naturlig etter bruddet med Mobileye.

Forøvrig er det vel dette Volvo ser ut til å ha gått for også:
http://nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-s-deep-learning-car-computer-selected-by-volvo-on-journey-toward-a-crash-free-future

Så gjenstår det å se om Tesla får mer ut av systemet. NVIDIA DRIVE PX 2 kan jo analysere multiple strømmer med data, så da blir det vel opp til hver bilprodusent hvilke sensorer man skal "huke på".
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

petersv

Jeg er nesten sikker på at Tesla ikke kommer til å putte en superdatamaskin i bilene. Den krever jo vannkjøling og flere hundre watt med strøm. Blir nok en dedikert SoC som er spesialtilpasset formålet, CUDA er jo nettopp for det motsatte, at man skal kunne kjøre "vanlig" (dog subset) kode på SIMD prosessorer, såkalt GPGPU.

Blir nok en SoC alla mobileeye sin, som de lager i samarbeid med f.eks. Nvidia, med spesialkompetanse fra alle de nye CPU-arkitektene de har ansatt fra bla. AMD.

RuneW

Sitat fra: petersv på onsdag 12. oktober 2016, klokken 10:56
Jeg er nesten sikker på at Tesla ikke kommer til å putte en superdatamaskin i bilene. Den krever jo vannkjøling og flere hundre watt med strøm. Blir nok en dedikert SoC som er spesialtilpasset formålet, CUDA er jo nettopp for det motsatte, at man skal kunne kjøre "vanlig" (dog subset) kode på SIMD prosessorer, såkalt GPGPU.

Blir nok en SoC alla mobileeye sin, som de lager i samarbeid med f.eks. Nvidia, med spesialkompetanse fra alle de nye CPU-arkitektene de har ansatt fra bla. AMD.

Enig med deg angående det med strømforbruk... Mulig nVidia har noe på lur som er vesentlig mer gjerrig på strømmen enn det som allerede er vist fram. 250W er litt drøyt "bare" for selvkjøringen. Kan jo være at dette er variabelt også da og at den bruker 250W bare ved krevende forhold og den må "konse"...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

krister461

Sitat fra: Sven-E på onsdag 12. oktober 2016, klokken 13:22
Hvis det er noe "unexpected" så er det noe man ikke forventer seg.
...
Det forventes buss og varebil, og til og med pick-up.
Selv om det forventes en pick-up så er det få som forventer at den skal lanseres allerede 17th.

På samme måte kan Musken påstå at det er få som forventer en så radikal forbedring av Autopilot som evt. måtte komme den 17...

jkirkebo

Sitat fra: RuneW på onsdag 12. oktober 2016, klokken 13:33
Enig med deg angående det med strømforbruk... Mulig nVidia har noe på lur som er vesentlig mer gjerrig på strømmen enn det som allerede er vist fram. 250W er litt drøyt "bare" for selvkjøringen. Kan jo være at dette er variabelt også da og at den bruker 250W bare ved krevende forhold og den må "konse"...

250W er en pølse i slaktetiden. Økt forbruk på 250W utgjør ca. 1% lavere rekkevidde, noe jeg tror de fleste ikke bryr seg nevneverdig om om det betyr langt bedre AP.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JanBrede

Jeg tror også mest på autopilot og ny hardware, mye indikasjoner på det.

Men litt utenfor boksen tenking;
- Solcellepaneler på bilene, litt bidrag til rekkevidde, ihvertfall hvis bilen blir stående stille noen dager i solen?
- Nye batteripakker basert på det nye formatet celler, halvering av vekt?
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

Teslanewbie

Referral programmet avsluttes 15 OKT .

Jeg tror på ny hardware og prisstigning .

Derfor kan det være lurt å bruke ref-link få 8000kr i avslag og deponere på bil den 15 , da har du på en måte opsjon på oppgradert ny bil men til gammel pris ..

Hvis det ikke er ny hardware på biler som kommer nå så blir nok min ikke hentet ut eller så får jeg avtale en løsning med tesla ..

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Amoss

Sitat fra: Sven-E på onsdag 12. oktober 2016, klokken 13:22
Det kunne kanskje være solcelle-tak (portabel garasje?) eller lignende for lading av bilene.
Altså frittstående kun for lading av 1 og 1 bil.

Jeg "forventer" at solcelle taket med kobling mot lading av bil som skal lanseres den 28. fungerer like godt på garasjen som på huset ;) En evnt. frittstående og/eller portabel-garasje variant burde da komme samtidig med eller etter lanseringen den 28.

Men korrekt at ingen forventer en elmotorsykkel - eller for den sak skyld elfly eller elrakett ;)

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA