Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?

Startet av plvr, mandag 28. november 2016, klokken 08:50

« forrige - neste »

turfsurf

Stemmer ikke med det jeg har fått opplyst, HW er inkludert, og kostpris (dvs diff mellom ap1 og enhanced ap) for enhanced ap. Og full pris for selv driving.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

Ganske mange som har kontaktet Tesla de siste par dagene. Alle tilbakemeldingene jeg har sett har vært at man får AP1.0 programvare, AP2.0 hw, man kan oppgradere til AP2.0 software for mellomlegget mellom 1.0 og 2.0 og man kan velge å kjøpe den utvidede pakken på toppen.

Dvs. gjør man ingen ting får man i praksis AP1.0 selv om hw er 2.0.

Dette blir jo det rette å gjøre for at det skal bli rettferdig for alle :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

lunitiks

Ikke brukt mye tid/ressurser på markedsføring ved oversettelsen til norsk i Design Studio. Full auto-tilvalget heter nå "Evnen til å kjøre helt på egen hånd". Noe Bondeviksk/Stoltenbergsk over engelsken her.. Jaja, tyskerne nekter dem vel å kalle det autopilot
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjoris

Mulig jeg er vel konspiratorisk, men tror vi at det finnes noe AP1.0 SW som går på HW 2.0? Hvorfor skulle de gidde å utvikle noe slikt. Funderer på om ikke vi uansett har Enhanced AP vi som har bestilt før HW 2.0 kom. Hvordan skal vi kunne se om det er noe forskjell her?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

Tja. Sensorene er jo der allerede. Må være en smal sak å levere ap1.0 på 2.0 hw.

De leverer jo ut biler med radar og kamera uten AP og adaptiv cruise :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eha

Njæ, jeg tror kanskje boris har rett. Selv om softwaren finnes, så er den skrevet for en helt annen HW-plattform. Det vil koste penger for Tesla å overføre den gamle softwaren til ny HW. Hvorfor skal de gidde å gjøre det? Jeg tenker det er en reell mulighet for at Autopilot == Enhanced Autopilot på ny HW, for de som allerede hadde bestilt bil.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Tuxedo

Sitat fra: eha på fredag 21. oktober 2016, klokken 20:09
Njæ, jeg tror kanskje boris har rett. Selv om softwaren finnes, så er den skrevet for en helt annen HW-plattform. Det vil koste penger for Tesla å overføre den gamle softwaren til ny HW. Hvorfor skal de gidde å gjøre det? Jeg tenker det er en reell mulighet for at Autopilot == Enhanced Autopilot på ny HW, for de som allerede hadde bestilt bil.
Dette ville jeg også satset på.  Hadde ikke betalt en krone ekstra, hvis jeg allerede hadde hatt en bil i bestilling.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Bjoris

Sitat fra: eha på fredag 21. oktober 2016, klokken 20:09
Njæ, jeg tror kanskje boris har rett. Selv om softwaren finnes, så er den skrevet for en helt annen HW-plattform. Det vil koste penger for Tesla å overføre den gamle softwaren til ny HW. Hvorfor skal de gidde å gjøre det? Jeg tenker det er en reell mulighet for at Autopilot == Enhanced Autopilot på ny HW, for de som allerede hadde bestilt bil.

Bra vi har noe nytt å fundere på, men første hint blir vel om HW 2.0 biler får AP med en gang om de får denne "Ap1.0 sw" og de som bestiller "Enhanced AP" ikke får noe... dvs at de må vente til des. Vi får studere forumet i USA og se, det er vel de som får HW2.0 biler først.

Uansett kommer vi nok ikke unna å betale både mellomlegget opp til "Enhanced AP" for å kunne kjøpe "Self Driving"...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

De har spesialsydd sw for S40 for å skjule kapasitet selv om de omtrent ikke leverte en eneste S40. Å droppe nesten alle sensorene bortsett fra et par klarer de nok.
De krever allerede mellomlegg. Hadde det ikke vært noen forskjell tror jeg ikke de hadde bedt om mellomlegg.

Men jeg hadde nok også satset på å få mer enn forventet og droppet å betale enda mer. Jeg ga opprinnelig 19.000,- for autopilot. Synes det holdt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

#219
Nei, en kan jo virkelig lure på hva som skulle være forskjellen i praksis mellom Ap 1.0 og Enhanced Autopilot, det er vel iallefall pr dagsdato ikke noen nye funksjoner i Enhanced AP vs Ap1.0, men den skal gjøre det bedre og da tror jeg Tesla sliter litt. Mye av grunnen til at de oppgraderer er jo for at det er åpenbare svakheter i AP 1.0 ifht de ulykkene som har vært. Da blir det veldig merkelig at også biler med ny HW leveres med disse begrensningene.

Jeg forstår godt at Tesla prøver å få betalt for dette, sikkert ikke billig så sånn sett er jeg der at jeg skulle gjerne betalt for det, men 42.000-67.000 for Ap, det er en drøy pris og jeg er jo redd de priser seg litt ut her, både at folk mister litt motet med Tesla i det hele tatt og at flere velger en bil uten AP...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

#220
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. oktober 2016, klokken 20:20
De har spesialsydd sw for S40 for å skjule kapasitet selv om de omtrent ikke leverte en eneste S40. Å droppe nesten alle sensorene bortsett fra et par klarer de nok.
De krever allerede mellomlegg. Hadde det ikke vært noen forskjell tror jeg ikke de hadde bedt om mellomlegg.

Men jeg hadde nok også satset på å få mer enn forventet og droppet å betale enda mer. Jeg ga opprinnelig 19.000,- for autopilot. Synes det holdt :)

Ja, usikker på om det er sammenlignbart med batteribegrensningen. Her er det tross alt ny HW. Det er vel bare radaren som er den samme. Kamerane i fronten er nå trippelt, det spørs vel om noen av disse tre ser likt som det ene gml f.eks? Jeg er ingen IT mann så har ikke forutsetninger for å vurdere det, men om det ikke er plug and play med gml SW så har jeg en mistanke om at dette AP1.0 på ny HW er ett stunt for å få folk til å betale, men som sagt det er konspirasjonsteori av beste sort...

Jeg er gira på full pakke selv om jeg ser at jeg antakelig ikke får mye igjen for det på lenge (tror dog at Tesla blir nødt til lage til noe som er unik for de som betaler for Self Driving). Det hadde uansett vært mye enklere å velge full pakke om de ikke kostet så inni hampen så jeg er bekymret for at de priser AP ut og at flere vil velge det bort enn før når de nå i praksis har doblet AP på kort tid...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. oktober 2016, klokken 20:20
Jeg ga opprinnelig 19.000,- for autopilot. Synes det holdt :)
Og jeg gav 0,-. Bare så vidt verdt pengene ;)

shufu

Sitat fra: bjoris på fredag 21. oktober 2016, klokken 20:21
Jeg forstår godt at Tesla prøver å få betalt for dette, sikkert ikke billig så sånn sett er jeg der at jeg skulle gjerne betalt for det, men 42.000-67.000 for Ap, det er en drøy pris og jeg er jo redd de priser seg litt ut her, både at folk mister litt motet med Tesla i det hele tatt og at flere velger en bil uten AP...

Helt enig. Jeg nølt lenge før å bestille AP for min S70D. Tok det for å få ACC og litt bedre opplevelse, men ville aldri betale så mye for dette i dag. Man må vente minst 2 år for å nytte dette og lov/regelverk må endres også.

Lurer på om pris av AP for model 3 når det kommer.
Det er litt høyre på model X enn model S. Man kunne tro det vil bli litt lavere på model 3, men det kan ikke være så mye billigere...

Litt skuffet også at det blir så dyrt spesielt når man knytter Tesla med Autopilot (så mye markedsføring rundt dette) og at det forbedrer sikkerhet. Aldri likt at man måtte betale så mye extra for sikkerhet opsjon hos andre forhandler, og Tesla gjør samme. Sa ikke Elon Musk at man ikke måtte betale for sikkerhet før?
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

thilo

S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Megaoctane

Alle snur før eller siden.

The Original Head G - Steve Jobs - sa også at Apple aldri ville lage en større telefon enn iPhone 5.
"Over my dead body"... så da måtte verden vente i noen år.

Hater selv at produsentene/importørene skal ha så sinnsykt mye for disse sikkerhetssystemene. Men det er likevel billigere enn det de skal ha for å fikse de samme delene i ettertid.

Blind spot assist sensor koster 5.000kr å kjøpe ved kjøp av ny Mercedes.
Koster 10.000kr hvis den blir defekt etter garanti.
Luftfjæring koster 10.000kr ved ny bil, men 10.000kr pr belg ferdig skiftet når den blir defekt.

Tenker på BMW der alle kjøper xdrive til 9.990kr. Kan bare gjette hva det vil koste når det ryker om noen år.

Tesla med 10 kameraer og 20 sensorer - tenk deg en liten rygge ulykke - så må du ut med 60.000kr for fanger, lakkering, rygge sensorer, autopilot sensorer etc etc.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA