Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?

Startet av plvr, mandag 28. november 2016, klokken 08:50

« forrige - neste »

jotto

Sitat fra: Go-carter på torsdag 20. oktober 2016, klokken 13:52
Noen som har fått et konkret svar på hva dette vil koste for "mellomromsbilene" som ikke er i produksjon, men er bekreftet og har betalt 25' for AP?

Jeg har spurt "min" selger, og har fått et relativt ullent svar (mine spørsmål i blått, svarene i rødt):

Får vi den nye autopiloten?
Dere får den nye Hardwaren. Det vil si alle de nye sensorene, kameraer og radarer. Dere får samme funksjonalitet i softwaren slik den er i dag.
Er prisen på autopiloten fremdeles 25000 kr? Jeg ser at prisen har økt for nye bestillinger.
Hvis dere ønsker den økte funksjonaliteten kan vi oppgradere for den prisen som er på nettsiden. Da blir det et mellomlegg mellom den autopiloten dere allerede har lagt til.


Jeg vet ikke om "den økte funksjonaliteten" betyr full selvkjøring, eller om det er "enhanced autopilot".

Jeg har nå spurt om "Bare for å være helt sikker; den løsningen vi får til 24800 er den samme som denne?", og så med screenshot fra designeren med den nye "Enhanced autopilot" til 41300.

Så får vi se...

Siggen

Sitat fra: lunitiks på torsdag 20. oktober 2016, klokken 13:38
Sitat fra: Tesla-man på torsdag 20. oktober 2016, klokken 12:05
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 18:42
La oss si at det er APHW 2.0 til S/X... (Noe jeg personlig anser som usannsynlig, gitt alt fokuset M3 krever. Men jeg kan ta feil.)

I så fall er det overveiende sannsynlig at vi helt konkret snakker om 3 nye kameraer (main, narrow og fish eye), pluss 4 nye radarer (corner cams).

Men hvor skal alle disse kameraene og radarene plasseres? Er vel ikke bare å klistre på ny HW på eksisterende chassis / frontrute uten en ikke-ubetydelig ombygging? I tillegg kreves vel ny kabelspaghetti + ny MCU/IC-hw (2.0) som skal prosessere alle de nye signalene og kommunisere mot iBooster, power steering etc.

Alt i alt en relativt heftig HW-upgrade. (Sw er en annen historie.)

Tør virkelig Elon å lansere dette i morgen? Vil det ikke medføre et skred av avbestillinger og div. forsøk på å nekte levering? Og tidens prisdump på Finn.no?

Stort sett innertier dette lunitiks :-)




Ahhh, MicMacs à tire-larigot. Knall film!

jotto

Ok, nå fikk jeg ut et svar etter litt om og men.

Man får AP2.0-hardwaren til samme pris som før (24800), men den kalles ikke "Enhanced AP" med mindre man betaler mellomlegget på 16500.

Funksjonaliteten er derimot helt lik op "gammel AP" med ny hardware og "Enhanced AP" med ny hardware... så da vet jeg ikke hvorfor man skulle ville ønske å oppgradere. Man må kanskje oppgradere til "enhanced AP" for å kunne utvide til fullstendig selvkjøring.

Teslanewbie

Sitat fra: jotto på torsdag 20. oktober 2016, klokken 14:46
Ok, nå fikk jeg ut et svar etter litt om og men.

Man får AP2.0-hardwaren til samme pris som før (24800), men den kalles ikke "Enhanced AP" med mindre man betaler mellomlegget på 16500.

Funksjonaliteten er derimot helt lik op "gammel AP" med ny hardware og "Enhanced AP" med ny hardware... så da vet jeg ikke hvorfor man skulle ville ønske å oppgradere. Man må kanskje oppgradere til "enhanced AP" for å kunne utvide til fullstendig selvkjøring.

det kommer nok mange andre funksjoner også som topview der bilen vises fra fuglperspektiv etc... frontkameraene kan brukes i kryssinger for å se til sidene etc, disse funksjonene kommer også å aktiveres regner jeg med ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jkirkebo

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 20. oktober 2016, klokken 15:06
Sitat fra: jotto på torsdag 20. oktober 2016, klokken 14:46
Ok, nå fikk jeg ut et svar etter litt om og men.

Man får AP2.0-hardwaren til samme pris som før (24800), men den kalles ikke "Enhanced AP" med mindre man betaler mellomlegget på 16500.

Funksjonaliteten er derimot helt lik op "gammel AP" med ny hardware og "Enhanced AP" med ny hardware... så da vet jeg ikke hvorfor man skulle ville ønske å oppgradere. Man må kanskje oppgradere til "enhanced AP" for å kunne utvide til fullstendig selvkjøring.

det kommer nok mange andre funksjoner også som topview der bilen vises fra fuglperspektiv etc... frontkameraene kan brukes i kryssinger for å se til sidene etc, disse funksjonene kommer også å aktiveres regner jeg med ...

Ja, tilgang til skrå-kameraene bak når jeg rygger ut av gårdsplassen hjemme hadde vært genialt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jotto

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 20. oktober 2016, klokken 15:06
Sitat fra: jotto på torsdag 20. oktober 2016, klokken 14:46
Ok, nå fikk jeg ut et svar etter litt om og men.

Man får AP2.0-hardwaren til samme pris som før (24800), men den kalles ikke "Enhanced AP" med mindre man betaler mellomlegget på 16500.

Funksjonaliteten er derimot helt lik op "gammel AP" med ny hardware og "Enhanced AP" med ny hardware... så da vet jeg ikke hvorfor man skulle ville ønske å oppgradere. Man må kanskje oppgradere til "enhanced AP" for å kunne utvide til fullstendig selvkjøring.

det kommer nok mange andre funksjoner også som topview der bilen vises fra fuglperspektiv etc... frontkameraene kan brukes i kryssinger for å se til sidene etc, disse funksjonene kommer også å aktiveres regner jeg med ...

Det hadde vært veldig nyttig, men det er jo ikke logisk at det kommer som en del av autopiloten.

Megaoctane

De lanserer en bil nå - med hardware som skal takle autonomous kjøring når det er klart om 2-3 år - pris 70.000kr.

Har de ikke da om 2-3 år lansert biler som har enda bedre kamera, sensor og prosessor kraft?
Hvorfor betale 70.000kr nå?

thilo

Sitat fra: Megaoctane på torsdag 20. oktober 2016, klokken 22:51
De lanserer en bil nå - med hardware som skal takle autonomous kjøring når det er klart om 2-3 år - pris 70.000kr.

Har de ikke da om 2-3 år lansert biler som har enda bedre kamera, sensor og prosessor kraft?
Hvorfor betale 70.000kr nå?
Enig, vi venter vel fortsatt på en del som har blitt vist på D-dagen i 2014  ;)
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

krl

Sitat fra: Megaoctane på torsdag 20. oktober 2016, klokken 22:51
De lanserer en bil nå - med hardware som skal takle autonomous kjøring når det er klart om 2-3 år - pris 70.000kr.

Har de ikke da om 2-3 år lansert biler som har enda bedre kamera, sensor og prosessor kraft?
Hvorfor betale 70.000kr nå?
For de som har for mye penger, så er det en fin måte å finansiere utviklingen på! Og så kan man kanskje håpe på en "birds-eye"-funksjon ved rygging og lav hastighet? Det bør være enkelt med tanke på antall kameraer...

Bjoris

Sitat fra: Megaoctane på torsdag 20. oktober 2016, klokken 22:51
De lanserer en bil nå - med hardware som skal takle autonomous kjøring når det er klart om 2-3 år - pris 70.000kr.

Har de ikke da om 2-3 år lansert biler som har enda bedre kamera, sensor og prosessor kraft?
Hvorfor betale 70.000kr nå?

Fordi det blir mye dyrere å kjøpe det etterpå, så enkelt er det jo. Hadde det vært samme pris ville vel ingen som har skjønt dette kjøpt med mer en enhanged AP nå
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Megaoctane

Jeg forstår at det kanskje er dyrere. Men ser også at Tesla har samme effekt på folk som Apple. Folk vil ha det nyeste nye [emoji3]

Øyvind.h

Sitat fra: Megaoctane på torsdag 20. oktober 2016, klokken 22:51
De lanserer en bil nå - med hardware som skal takle autonomous kjøring når det er klart om 2-3 år - pris 70.000kr.

Har de ikke da om 2-3 år lansert biler som har enda bedre kamera, sensor og prosessor kraft?
Hvorfor betale 70.000kr nå?

Ja Tesla er jo ganske tydelige på at løsningen ikke er klar og at den i tillegg vil avhenge av regulatorisk godkjenning. De vil lære mye av både AP1.0 og AP2.0 som medfører justeringer.

Med Teslas track-record ift. tid og lansering tipper jeg følgende:
AP2.0 mottakerne får de samme funksjonene som AP1.0 har i løpet av 3-5 måneder (Tesla påpeker at AP2.0 har mangler ift 1.0 pt). De vil nok prioritere å få AP2.0 på samme nivå som 1.0.
Etter 3-5 måneder når AP2.0 er klar softwaremessig til å ligge på samme nivå som 1.0 tror jeg 2.0 vil gi autopilot-opplevelse med færre feil enn 1.0 versjonen gjør. Eksempelvis på svingete og ujevne tofeltsveier uten midtdeler. Altså veier som AP1.0 ikke er ment for å brukes på.
I løpet av et års tid tror jeg både AP1.0 og 2.0 forbedres jevnt og gjør færre og færre feil.
Om 1-1,5 års tid tipper jeg vi vil se økning av funksjonalitet i AP2.0. Dvs. eksempelvis legge inn rute i navi og la bilen kjøre dit selv. AP1.0 vil da antakelig være så god som den kan bli og differansen til Ap2.0 vil øke jevnt og trutt.
Om 2-3 år kan AP2.0 antakelig brukes uten at føreren følger med og også uten føreren tilstede.

Men mtp. vær og kjøreforhold her i Norge vil det muligens bli restriksjoner på bruk av både AP1.0 og 2.0. At 1.0 begrenses til kun godkjente veier er mulig, og vær og føreforhold vil gjøre at kameraene sliter under en del forhold. Så man vil nok oftere med AP2.0 få beskjed om at systemet ikke er tilgjengelig enn AP1.0.
Det vil løses med ny hw med AP3.0 som kommer høsten 2018 :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

#207
Sitat fra: Go-carter på torsdag 20. oktober 2016, klokken 13:52
Noen som har fått et konkret svar på hva dette vil koste for "mellomromsbilene" som ikke er i produksjon, men er bekreftet og har betalt 25' for AP?

Dette er jo litt ullent, min selger sier at vi får AP1.0 som kjøpt. Dette er da en funksjon som ikke finnes å bestille lengre. Antakelig er den stygglik Enhanched Autopilot om ikke akkurat den samme:) MEN svaret er altså at vi får tilbud om å betale mellomlegget opp til Enhanced AP og Self Driving... Blir dyrt ja... Synd, men jeg skjønner jo at de vil ha betalt for dette, det må være enormt med kostnader i utviklingen av dette. HW er kanskje ikke så dyrt, men all utvikling som ligger bak og kommer til å bli brukt må jo finansieres.

Er veldig fristet til å bestille full pakke, men 42.000, huff og huff og antakelig da ikke med andre funksjoner i lengre tid, enn det jeg uansett har betalt for...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

ArildS

#208
Jeg fikk nettopp svar av min selger på Grorud.
Vi som har bestilt i mellomperioden. Dvs bestilt før AP 2.0 HW og produksjon etter får selve hardwareoppdateringen til halv pris. Skal koste 1000$ da for HW-biten.
Ikke hugg hodet av meg om dette ikke skulle stemme, men regner med infoen er relativt sikker når den kommer fra selgeren min etter at jeg ba ham sjekke akkurat det.

SW-biten man må betale 25700.- ekstra for så lenge man sier fra FØR utlevering. Etter utlevering må man ut med 42800.- for den.

Er en no brainer for meg som har tenkt å ha bilen relativt lenge.

Bjoris

Sitat fra: ArildS på fredag 21. oktober 2016, klokken 14:16
Jeg fikk nettopp svar av min selger på Grorud.
Vi som har bestilt i mellomperioden. Dvs bestilt før AP 2.0 HW og produksjon etter får selve hardwareoppdateringen til halv pris. Skal koste 1000$ da for HW-biten.
Ikke hugg hodet av meg om dette ikke skulle stemme, men regner med infoen er relativt sikker når den kommer fra selgeren min etter at jeg ba ham sjekke akkurat det.

SW-biten man må betale 25700.- ekstra for så lenge man sier fra FØR utlevering. Etter utlevering må man ut med 42800.- for den.

Er en no brainer for meg som har tenkt å ha bilen relativt lenge.
Ok, dette høres bedre ut, de må nesten gjøre noe for å få oss til å gå på Self Driving, siden vi vil få Enhanched AP uten å betale noe mer og dermed blir spranget opp til Self Driv på 42.000 høyt. Jeg hiver meg nok på dette, ca 8.000 pluss 25.000 da for Self Driving?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA