Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?

Startet av plvr, mandag 28. november 2016, klokken 08:50

« forrige - neste »

Sjøhyene

#180
Sitat fra: lunitiks på torsdag 20. oktober 2016, klokken 08:21
Det trengs i alle fall lovgivningsarbeid! Erfaringsmessig sendrektig inkorporering av EU-regler, men selve vegtrafikkloven må det vel også gjøres noe med. (Hvis bilen ikke har en "fører", hvem har da ansvaret ved ulykke? Tesla "fører" vel ikke bilen - det er bilen selv...?)


EDIT: Elon svarte ikke særlig godt for seg i pressekonferansen på spørsmål om Tesla vil ta ansvar ved ulykker i full-auto mode. Han hørtes veldig usikker ut og angrep media... Sikkert ikke veldig godt preppet på forhånd om juridiske spørsmål

Tror faktisk dette blir en non-issue da ulykker der en 100% selvkjørende Tesla er skyldig nok kommer til å bli en ekstremt sjelden affære. En datamaskin med bunnsolid SW, kraftig prosessor og doble sett med sensorer vil rett å slett være fullstendig overlegent et hvert menneske. Men de bør helt klart ha mulighet for å hente fram bevis fra kameraene, for kommer nok til å være nok forsøk på å skylle på den førerløse bilen. :P
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Teslanewbie

Sitat fra: rumi på torsdag 20. oktober 2016, klokken 08:13
Jeg fikk til svar om at ettermontering ikke var mulig. Planlagt utlevering neste uke. Usikker på om jeg skal kansellere og bare ta tapet.

Jeg kansellerer
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

lunitiks

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 20. oktober 2016, klokken 08:44
Sitat fra: rumi på torsdag 20. oktober 2016, klokken 08:13
Jeg fikk til svar om at ettermontering ikke var mulig. Planlagt utlevering neste uke. Usikker på om jeg skal kansellere og bare ta tapet.

Jeg kansellerer

Elon prøver seg i pressekonferansen med å berolige nye (gamle) eiere med at de nye bilene vil ha dårligere funksjonalitet enn AP 1.0 i alle fall til desember. Pluss at full auto er dyrere.. Litt av en knivegg han balanserer på her  ;D
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

jotto

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 20. oktober 2016, klokken 08:14
Veldig kult!

Den dagen lover og regler tillater at jeg kjører inn til Oslo sentrum, hopper ut av bilen foran kontoret, bilen selv kjører hjem og parkerer uten meg, for deretter å selv å kjøre inn igjen å hente meg om ettermiddagen, kjøper jeg dette.

Genialt, da får vi jo dobbelt så mange biler på veiene...  ???

AppleKnocker

Sitat fra: jotto på torsdag 20. oktober 2016, klokken 08:59
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 20. oktober 2016, klokken 08:14
Veldig kult!

Den dagen lover og regler tillater at jeg kjører inn til Oslo sentrum, hopper ut av bilen foran kontoret, bilen selv kjører hjem og parkerer uten meg, for deretter å selv å kjøre inn igjen å hente meg om ettermiddagen, kjøper jeg dette.

Genialt, da får vi jo dobbelt så mange biler på veiene...  ???
Og hva er egentlig problemet med det?
Det fører til at det blir frigjort plass i byene hvis sånne som meg ikke trenger å parkere der. Jeg kjører inn til byen om morgenen uansett hva slags bil jeg har. Ut av byen om morgenen er det ingen kø, så der er det plenty med ledig kapasitet. Ikke blir det færre isbjørner på Nordpolen heller :o
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Gusse

Elon prøver seg i pressekonferansen med å berolige nye (gamle) eiere med at de nye bilene vil ha dårligere funksjonalitet enn AP 1.0 i alle fall til desember. Pluss at full auto er dyrere.. Litt av en knivegg han balanserer på her  ;D
[/quote]

Har du link til pressekonferansen?

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Lokführer

Sitat fra: jotto på torsdag 20. oktober 2016, klokken 08:59
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 20. oktober 2016, klokken 08:14
Veldig kult!

Den dagen lover og regler tillater at jeg kjører inn til Oslo sentrum, hopper ut av bilen foran kontoret, bilen selv kjører hjem og parkerer uten meg, for deretter å selv å kjøre inn igjen å hente meg om ettermiddagen, kjøper jeg dette.

Genialt, da får vi jo dobbelt så mange biler på veiene...  ???
Neinei, man sender ikke bilen hjem. Man lar den være überbil som tjener penger mens man er på jobb
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Tesla-man

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 18:42
La oss si at det er APHW 2.0 til S/X... (Noe jeg personlig anser som usannsynlig, gitt alt fokuset M3 krever. Men jeg kan ta feil.)

I så fall er det overveiende sannsynlig at vi helt konkret snakker om 3 nye kameraer (main, narrow og fish eye), pluss 4 nye radarer (corner cams).

Men hvor skal alle disse kameraene og radarene plasseres? Er vel ikke bare å klistre på ny HW på eksisterende chassis / frontrute uten en ikke-ubetydelig ombygging? I tillegg kreves vel ny kabelspaghetti + ny MCU/IC-hw (2.0) som skal prosessere alle de nye signalene og kommunisere mot iBooster, power steering etc.

Alt i alt en relativt heftig HW-upgrade. (Sw er en annen historie.)

Tør virkelig Elon å lansere dette i morgen? Vil det ikke medføre et skred av avbestillinger og div. forsøk på å nekte levering? Og tidens prisdump på Finn.no?

Stort sett innertier dette lunitiks :-)
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Teslanewbie

Hørte at flere avbestiller nå , blir nok mange billige X til salgs. Synes litt synd på dem som har fått X siste månedene,vente 3 år og så  fikk de  ikke oppleve en fullspekket bil lenge innen den ble foreldet ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

RuneW

Har virkelig folk fortsatt ikke fått det inn i knollen at å kjøpe en Tesla er omtrent som å kjøpe en PC eller mobil - ny og kul HW vil alltid være rundt hjørnet.

Så kan man velge om man synes det er fantastisk eller forferdelig...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

Sitat fra: Tesla-man på torsdag 20. oktober 2016, klokken 12:05
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 18:42
La oss si at det er APHW 2.0 til S/X... (Noe jeg personlig anser som usannsynlig, gitt alt fokuset M3 krever. Men jeg kan ta feil.)

I så fall er det overveiende sannsynlig at vi helt konkret snakker om 3 nye kameraer (main, narrow og fish eye), pluss 4 nye radarer (corner cams).

Men hvor skal alle disse kameraene og radarene plasseres? Er vel ikke bare å klistre på ny HW på eksisterende chassis / frontrute uten en ikke-ubetydelig ombygging? I tillegg kreves vel ny kabelspaghetti + ny MCU/IC-hw (2.0) som skal prosessere alle de nye signalene og kommunisere mot iBooster, power steering etc.

Alt i alt en relativt heftig HW-upgrade. (Sw er en annen historie.)

Tør virkelig Elon å lansere dette i morgen? Vil det ikke medføre et skred av avbestillinger og div. forsøk på å nekte levering? Og tidens prisdump på Finn.no?

Stort sett innertier dette lunitiks :-)

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Rico


Go-carter

Noen som har fått et konkret svar på hva dette vil koste for "mellomromsbilene" som ikke er i produksjon, men er bekreftet og har betalt 25' for AP?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA