Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hel ny Leaf 2016 tekna

Startet av spettmeis, mandag 28. november 2016, klokken 08:47

« forrige - neste »

spettmeis

Har hatt vår blå Model X 90D et par uker. Vi valgte standardseter og er svært fornøyde.

Setene har fortsatt mye skinn på sidestøtter og nakkestøtte, og stofftrekk kun på selve sitteflaten og ryggen.


nie

Fint at du starter en tråd som dette.
Kunne du ha sagt litt mer om hvilke referanser du har når det gjelder seter.
F.eks.

- Har du hatt Tesla før?
- I så fall skinn eller tekstil...nextgen eller de opprinnelige?
- ...eller kommer du fra en fossil bil...i så fall hvilken?

petersv

Min mening er at tekstil er overlegen skinn på alle bortsett fra to områder, estetikk og vaskbarhet. Har hatt begge på S.

På X er jo tekstilsetene endel forbedret estetisk iom. at man unngår de rare runde feltene som på S, så da gjenstår nesten bare "vaskbarhet"-argumentet.

Pro. tekstil:

  • Varmere på vinteren, kaldere på sommeren (mindre klamt og blir ikke glohett i sola)
  • (Mye) mer slitesterkt
  • Holder seg pent lengre (gitt at man vasker de/unngår søl)
  • Billigere

Pro. skinn:

  • Enklere å vaske
  • Ser bedre ut (når det er nytt og hvis det behandles bra)

Kanutten

Sitat fra: petersv på mandag 10. oktober 2016, klokken 09:05
  • (Mye) mer slitesterkt

Basert på egen erfaring, så mener jeg skinn er vesentlig mer slitesterkt enn tekstil i bilseter, men det er godt mulig det av en eller annen grunn er annerledes hos Tesla.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Cookie Monster

#4
Ja skinn er vanligvis mer slitesterk. Skinn blir ganske fort litt skrukkete men så holder det seg bra lenge.

På det jeg har hatt av bruktbiler opp igjennom som har vært biler type 10-15 år gamle. Så har alltid skinn vært de som har holdt seg best. De jeg har hatt med tekstil har hatt påbegynt hull og vært full av stygge nupper.

Men mye mulig det ikke er samme på Tesla. Skinnkvaliteten hos Tesla virker ikke som å være fra øverste hylle. Vil likevel si mine enda ser nesten ny ut etter snart 1 og et halvt år i det minste :)
2015 P85D

Amoss

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 10. oktober 2016, klokken 09:51
Ja skinn er vanligvis mer slitesterk. Skinn blir ganske fort litt skrukkete men så holder det seg bra lenge.

Tidligere hatt (og også sett det samme på andres biler) noen eldre biler med skinnseter  - både ekte og etterligninger. Ps: snakker her ikke om Tesla. Godt mulig at de hverken var fra "øverste hylle" eller blitt spesielt godt behandlet, men ett gjentakende problem har da vært at de "går opp i sømmene", noe som definitivt ikke forsterker det estetiske ;)  Har aldri opplevd dette med stoffseter.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rico

Skinnsetene i min model S var av rimelig laber kvalitet, har derfor bestilt delskinn på X.

eha

Sitat fra: spettmeis på søndag 09. oktober 2016, klokken 21:39
Har hatt vår blå Model X 90D et par uker. Vi valgte standardseter og er svært fornøyde.

Setene har fortsatt mye skinn på sidestøtter og nakkestøtte, og stofftrekk kun på selve sitteflaten og ryggen.

Har du muligheter for å poste noen bilder? :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

DanielB

Er det ekte skinn på kanten av setet, eller kunstskinn slik som tekstilsetene på S-en?


petersv

Sitat fra: DanielB på onsdag 12. oktober 2016, klokken 08:28
Er det ekte skinn på kanten av setet, eller kunstskinn slik som tekstilsetene på S-en?

Er kunstskinn på samme plsser på begge typer på S også (før nextgen kom.) Tipper det same gjelder X, men har ikke sjekka.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA