Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Nuvolari, mandag 28. november 2016, klokken 05:29

« forrige - neste »

Nuvolari

Har nå prøvd 3 ulike Chademoladere hos Fortum med 3 ulike Tesla chademoadaptere.

Kiwi Rødberg, McDonald's Nygårdskrysset og shell mortensrud.

Får alltid samme feilmelding: laderen kan ikke gjenkjenne bilen.

Har ringt Fortum som ikke finner feil. De restartet også laderen.

Tesla veihjelp finner heller ikke noe feil.

Ladet med chademo adapter hos Fortum for ca 1 år siden og da fungerte det.

Bruker Fortum sin RFID brikke.

Noen som har tips?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

inverter

Jeg har fått denne feilmeldingen noen ganger dersom jeg kobler adapterte til laderen først og ikke er rask nok å koble adapterte til bilen.

I sånne tilfeller lar jeg bare alt stå tilkoblet og starter ladingen på nytt uten problemer.

Nuvolari

Sitat fra: inverter på søndag 09. oktober 2016, klokken 20:52
Jeg har fått denne feilmeldingen noen ganger dersom jeg kobler adapterte til laderen først og ikke er rask nok å koble adapterte til bilen.

I sånne tilfeller lar jeg bare alt stå tilkoblet og starter ladingen på nytt uten problemer.

Jeg kobler chademo ladekabel og Tesla chademoadapter sammen først for deretter og plugge det hele i bilen. Aldri prøvd å plugge inn adapteret i bilen først for deretter å koble på chademo ladekabelen.

Kanskje det løser problemer?
Nordstrand, Oslo
eGolf

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på søndag 09. oktober 2016, klokken 20:45
Har nå prøvd 3 ulike Chademoladere hos Fortum med 3 ulike Tesla chademoadaptere.

Kiwi Rødberg, McDonald's Nygårdskrysset og shell mortensrud.

Får alltid samme feilmelding: laderen kan ikke gjenkjenne bilen.

Har ringt Fortum som ikke finner feil. De restartet også laderen.

Tesla veihjelp finner heller ikke noe feil.

Ladet med chademo adapter hos Fortum for ca 1 år siden og da fungerte det.

Bruker Fortum sin RFID brikke.

Noen som har tips?

Høres ut som det er noe med bilen? Jeg lader jevnlig på Fortums CHAdeMO-stasjoner både her og der, på flere forskjellige typer. Har aldri noensinne hatt problemer. Gjør ting i denne rekkefølgen:

- Åpner ladeport
- Kobler adapter til bil
- Kobler CHAdeMO-plugg til adapter
- Viser RFID-kort på lader
- Trykker "CHAdeMO" + "start"
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Ser du her bruker en annen rekkefølge enn beskrevet i adapterets brukerveiledning. Skal teste din prosedyre.
Nordstrand, Oslo
eGolf

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på søndag 09. oktober 2016, klokken 21:20
Ser du her bruker en annen rekkefølge enn beskrevet i adapterets brukerveiledning. Skal teste din prosedyre.

Har aldri lest bruksanvisningen jeg ;)

Men uansett må jo alt være plugget sammen før man trykker "start" på laderen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. oktober 2016, klokken 21:24
Sitat fra: Nuvolari på søndag 09. oktober 2016, klokken 21:20

Har aldri lest bruksanvisningen jeg ;)

Men uansett må jo alt være plugget sammen før man trykker "start" på laderen.

Alt er koblet før jeg benytter RFID brikken og trykker start.
Nordstrand, Oslo
eGolf

inverter

Noen ganger funker ikke åpne knappen på adapter før laderen er åpnet.

Nuvolari

Da var problemet løst!

Dersom man følger prosedyren i tesla sin brukerveiledning som følger med adaoteret fungerer det ikke. Altså å koble kabel og adapter før man kobler til bilen.

Løsningen er å først sette adapteret i bilen for deretter å koble til ladekabelen.

Nordstrand, Oslo
eGolf

GOS

Det å koble kabel og adapter før man kobler til bilen har alltid fungert for meg se gangene jeg har brukt Chademoadapter
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Øggen

Samme her, adapter og kabel først, så i bil, så brikke og start. Funka kvar gang.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

pers1

Samme her, adapter og kabel først, så i bil, så brikke og start. Adapteren ble kjøpt av Tesla i Februar 2016. Hørt de kan software oppdateres - ikke gjort det med min

PerS
TM X 100D Pearl White «SERE9TY» med MCU2 HW3 & FSD (prod. Juli 2018)
KANSELERT TM3- Reservert 31/3 2016 ( 2 kanselert)
VW ID.3 reservert 8 mai 2019 kønr83 kanselert gr. Bakhjuls trekk
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidliger Tesla'r Model S 75D AP1.0 & 90D AP2.0

latigo

I påska har eg prøvd eit ny-innkjøpt chademo-adapter på totalt 5 ulike Fortum-ladestasjonar. På 3 av dei fikk eg ikkje lada. På ein stasjon ringte eg Fortum, som ikkje kunne sjå nokon feil på ladaren: dei både restarta den og starta lading "sentralt" utan at det hjelpte. Bilen rapporterer "Chademo charging issue" eller liknande og ladaren seier "feil med bilen". Eg ringte òg tesla roadside service som meinte det måtte vere noko feil med ladaren og kunne gjere lite anna enn å ønskjer meg lukke til vidare. Eg trur det må må vere noko feil med adapteret. Ref til forslag til løysing i denne tråden, så står det i manualen at "steg 2 og 3 kan byttes om" (kobling av adapter i bil eller ladar først), så trur ikkje det er problemet.

Det kan sjå ut som om dei 2 ladarane der eg har klart å lade er litt nyare, altså har nyare brukargrensesnitt (skjerm foran, ikkje på sida) etc. Eg gjer tydlelegvis noko rett ettersom eg klarer å lade nokre plassar.

I manualen står det at adapterert kan trenge firmware-oppdatering dersom den ikkje fungerer med enkelte ladarar og at det er tesla service som ordnar dette. Eg spurte Tesla service om dette og dei svara med å kalle meg inn på verkstad-time om 14 dagar.

Men er det verkeleg nødvending? Kva meiner internett-ekspertisen? Kva er trikset?

Nuvolari

Sitat fra: latigo på torsdag 20. april 2017, klokken 06:21
I påska har eg prøvd eit ny-innkjøpt chademo-adapter på totalt 5 ulike Fortum-ladestasjonar. På 3 av dei fikk eg ikkje lada. På ein stasjon ringte eg Fortum, som ikkje kunne sjå nokon feil på ladaren: dei både restarta den og starta lading "sentralt" utan at det hjelpte. Bilen rapporterer "Chademo charging issue" eller liknande og ladaren seier "feil med bilen". Eg ringte òg tesla roadside service som meinte det måtte vere noko feil med ladaren og kunne gjere lite anna enn å ønskjer meg lukke til vidare. Eg trur det må må vere noko feil med adapteret. Ref til forslag til løysing i denne tråden, så står det i manualen at "steg 2 og 3 kan byttes om" (kobling av adapter i bil eller ladar først), så trur ikkje det er problemet.

Det kan sjå ut som om dei 2 ladarane der eg har klart å lade er litt nyare, altså har nyare brukargrensesnitt (skjerm foran, ikkje på sida) etc. Eg gjer tydlelegvis noko rett ettersom eg klarer å lade nokre plassar.

I manualen står det at adapterert kan trenge firmware-oppdatering dersom den ikkje fungerer med enkelte ladarar og at det er tesla service som ordnar dette. Eg spurte Tesla service om dette og dei svara med å kalle meg inn på verkstad-time om 14 dagar.

Men er det verkeleg nødvending? Kva meiner internett-ekspertisen? Kva er trikset?

Men prøvde du å sette å sette adapteret i bilen først slik jeg beskriver over? Jeg får samme feilmelding som deg dersom jeg ikke begynner med å sette adapteret i bilen først og deretter kobler ladekabelen til adapteret.
Nordstrand, Oslo
eGolf

latigo

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 20. april 2017, klokken 08:25
Men prøvde du å sette å sette adapteret i bilen først slik jeg beskriver over?
Ja. Same story.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA