Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av minim, søndag 27. november 2016, klokken 11:00

« forrige - neste »

minim

Jeg har nylig gått til innkjøp av en TMS og det første som slår meg når jeg skal reise til venner/familie er hvordan er det når jeg kommer og spør om å få "snylte litt strøm"? Noen er jo i utgangspunktet negativ til elbil allerede av ren misunnelse (bompenger/ferger osv..) og for å ikke forsterke dette kunne jeg tenkt å gjøre opp for meg ved lån av strøm. Ikke fordi jeg tror de krever dette på noen måte, men synst nå det er høflig å betale for eget bruk. Kan jo bare betale en 100lapp også sånn sett ^^ Prøvde å søke litt på nettet og på forumet her, men fant ikke noe konkret. Er det mulig å få ut logg på ladet kWh? Er det noen andre måter å enkelt løse dette?

Dette vil egentlig være veldig aktuelt for meg selv hjemme da garagebygget jeg disponerer er forsynt i fra nabohuset. Dette er stort sett ikke noe problem siden det bare er litt lys som har blitt forbrukt der tidligere, men nå som det blir aktuelt å lade bilen der så er det litt greit å kunne enkelt ha oversikt over forbruk for å få avregnet det.

-TMS 85D
-03 VW Polo

Spinner

Sitat fra: minim på lørdag 08. oktober 2016, klokken 22:59Er det mulig å få ut logg på ladet kWh? Er det noen andre måter å enkelt løse dette?
Bilen viser hvor mange kWh den har ladet, men dette forsvinner så fort du stopper lading.

knut.aulie

Du får grei måler til shuko som måler forbruk på Claes Ohlson OL. Der kan du også legge inn kilowatt pris og se forbruk.


Sent from my iPhone using Tapatalk

knut.aulie


Tuxedo

#4
De fleste du lader hos har vel maks 1 kr pr kWh i totalkost, inludert alt av avgifter og andre kostnader.  Strømforbruket ditt er 230V*(det du har stilt inn til å trekke)A*tid.  Så trekker du 13A i en time på normalkrets 230V har du forbrukt ca 3 kWh. Da kan du klaske 3 kroner i bordet.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Elbil fundamentalist

Huff, det blir bare pinlig. Ta heller med deg en god flaske vin eller to, men enda bedre er å lade litt ekstra på superchargeren, så man slipper å plugge i overhode, om man senser negativitet om elbiler.

Er man på fjellet på besøk, så er greit å ha litt plass på batteriet til regenering.

BTW så burde Tesla åpne for at alle teslser ikke bare p85d, forvarmer også batteriet slik at batteriet er varmt nok til regenerering. Min 85d regenerer ikke ned fra Hafjell om det er kaldt (som det ofte er).
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

JanBrede

#6
Når det kommer til venner/familie, så har jeg for flere år siden gjort et nummer av hvor lite det koster er og insistert på å betale, det går veldig fort over...  Bruker den samme innfallsvinkelen uansett hvor jeg kommer, da begynner flere og flere å forstå hva det faktisk betyr å kjøre elbil i forhold til drivstoff...  Kalles voksenopplæring ;)
Faste parkeringer derimot er det greit å gjøre opp for seg, men alltid la det være relevant oppgjør, ikke fantasisummer som de fleste tror det dreier seg om.  Alle elbiler har en "endelig" tank, og uansett hvor langt man har kjørt for å komme dit man skal, går det ikke på mer enn det.  I de fleste tilfeller er det langt mindre strøm enn det de fleste tror.  De ferreste av oss kommer til døren med tomt batteri....

Edit: I realiteten har denne strategien ført til at jeg har betalt en 20 krone en gang, under "tvang" og latter, for å gjøre poenget komplett.
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

HelectriC

Jeg ville lurt på hva venner du har om de "forventer" betaling for lit strøm. Også de som er elbilskeptiker. Vil samme person ha betalt for dopapiret du bruker og?
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Øyvind.h

Jeg spør alltid om det er greit at jeg lader. Å ta seg til rette skaper bare irritasjon.
Akkurat nå lader bilen utenfor noen venners hytte på Ringebu. Selv om jeg ladet her for et par år siden spurte jeg også denne gangen på forhånd og tilbød betaling eller en flaske vin. Fikk "kjør på og skal ikke ha noe for det" som svar, men vinen blir stående igjen uansett.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

minim

Som jeg sa så tror jeg ikke at noen av venner/familie egentlig vil kreve det. Det er litt som Øyvind sier at å ta seg til rette bare skaper irritasjon. Ideen med en flaske vin er jo selvfølgelig mulig. Synst egentlig bare hele tanken om å spørre om å låne et stikk er litt rar i utgangspunktet, men kanskje det går seg til. Godt mulig det ender med litt ekstra SC bruk selv om det vil bli litt ekstra venting på turen.
-TMS 85D
-03 VW Polo

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Egil Fonn

Har en kilowatt måler liggende i bilen i lag med lade utstyr. Spør alltid om og få kjøpe strøm til lading. Mange vil ikke ha noe betaling, men det er en selvfølge å tilby betaling.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Amoss

Sitat fra: minim på søndag 09. oktober 2016, klokken 07:46
Godt mulig det ender med litt ekstra SC bruk selv om det vil bli litt ekstra venting på turen.

Dersom dette er ett reellt alternativ så tror jeg nesten jeg hadde gått for det. Greit med god voksenopplæring i hvor lite det koster å lade en elbil, men er også god voksenopplæring at en elbil ikke må låne/leie en stikkontakt når og hvor enn den står parkert en liten stund. Er det snakk om overnattingsbesøk - eller lengre - så blir det noe annet.

Men det blir uansett en vurderingssak om man f.eks. har med seg en masete partner og/eller skrikende unger. Får man middag når man kommer frem er det kanskje dumt å spise mens man venter på ladingen på SC?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

minim

Det er et alternativ om enn litt surt å gjøre det siden det er 15min før vi er fremme (en ferge i mellom). Blir som regel en lang helg når vi først er der så hadde vært deilig med full ladet bil ved retur. Jeg tror jeg kjøper en slik kWh måler som foreslått og kombinerer det litt med supercharger. Godt å se at jeg ikke er den eneste som tenker på dette selv om vi snakker om symbolske summer her..
-TMS 85D
-03 VW Polo

Amoss

Sitat fra: minim på søndag 09. oktober 2016, klokken 11:59
Det er et alternativ om enn litt surt å gjøre det siden det er 15min før vi er fremme (en ferge i mellom). Blir som regel en lang helg når vi først er der så hadde vært deilig med full ladet bil ved retur. Jeg tror jeg kjøper en slik kWh måler som foreslått og kombinerer det litt med supercharger. Godt å se at jeg ikke er den eneste som tenker på dette selv om vi snakker om symbolske summer her..

Ja, er det snakk om en langhelg så finner jeg det mer naturlig å be om å få ladet der. Og da blir det nok mer enn de 3 kronene noen nevnte over her ;)  Ante jo ikke om du snakket om ett kveldsbesøk eller en 4 ukers ferie.

Så da høres det ut som en god plan å ha en slik måler og tilby en (drøy) kr. pr kW du trekker.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA