Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 2 dager med Ioniq - hot or not

Startet av OnlyOne, søndag 27. november 2016, klokken 10:24

« forrige - neste »

Cookie Monster

Tesla kunne nok forbedret litt med lettere felger ja. Både 21 og 19 Felgene til Tesla er laget så billig som mulig og fra midten av 2014 ca i Mexico. De er tunge og dårlig finish på. Ligner mer på noe man får fra alibaba felg og dekk på hjørnet i Oslo.
Tesla 19 felgene veier mer enn vanlige alu 21 felger fra feks Vossen i samme bredde. Går man for de smidde utgavene veier de mye mindre.

Tesla har jo smidde felger også men de får man bare i verve premie. Prisene Tesla tar for de Mexico felgene sine er jo helt latterlig og er på samme nivå som smidde felger koster.
2015 P85D

Cookie Monster

Man sparer forresten nesten 60kg med å droppe panotaket. Men små vekt forskjeller på selve bilen virker til å ha liten innvirking hvis det ikke er veldig mye start og stopp.

Når det var 60 og 85 det som gjaldt var jo veldig mange med 60 opptatt med å melde om at de 100kg forskjell den veide mindre utgjorde en del lavere forbruk.
Men tviler på at det er så veldig merkbart.
2015 P85D

ChrML

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 20. november 2016, klokken 22:29
Tesla kunne nok forbedret litt med lettere felger ja. Både 21 og 19 Felgene til Tesla er laget så billig som mulig og fra midten av 2014 ca i Mexico. De er tunge og dårlig finish på. Ligner mer på noe man får fra alibaba felg og dekk på hjørnet i Oslo.
Tesla 19 felgene veier mer enn vanlige alu 21 felger fra feks Vossen i samme bredde. Går man for de smidde utgavene veier de mye mindre.

Tesla har jo smidde felger også men de får man bare i verve premie. Prisene Tesla tar for de Mexico felgene sine er jo helt latterlig og er på samme nivå som smidde felger koster.

Bare husk at Model S er en svært tung bil. Selv om boltsirkel, innpress og størrelser stemmer, må felgene også tåle en tung bil med svært høy effekt.

Enig at org felgene er grisetunge og grisedyre, må være mulig å oppdrive bedre og billigere.

Tesla reklamerte med at dersom man kjøper de med bilen, slipper man mva. Greit nok det, men fortsatt dobbel pris :).

Tror ikke en 20% lettere felg utgjør mye på forbruket. Dekk veier også mye, og teller mye når de sitter ytterst. Den ekstra roterende massen får man jo mye igjen på regen. Rullemotstand utgjør mye mer.

Men ufjæret vekt merkes godt på kjøreegenskaper i svinger.

tiger``n

Sitat fra: ChrML på søndag 20. november 2016, klokken 21:47
Da hadde jeg heller valgt en langt kjedeligere elbil som f.eks i3 eller lignende :)
Hva er kjedelig med en i3 forresten? Veldig kjøreglad bil med masse oppfinnsomme løsninger.

ChrML

Sitat fra: tiger``n på søndag 20. november 2016, klokken 23:51
Sitat fra: ChrML på søndag 20. november 2016, klokken 21:47
Da hadde jeg heller valgt en langt kjedeligere elbil som f.eks i3 eller lignende :)
Hva er kjedelig med en i3 forresten? Veldig kjøreglad bil med masse oppfinnsomme løsninger.
Smak og behag, tenkte mest på utseende :)

OnlyOne

Sitat fra: ChrML på søndag 20. november 2016, klokken 19:13
Sitat fra: Gurba på søndag 20. november 2016, klokken 18:53
Er det ikke andre ting som kan gjøres for å øke rekkevidden enn bare kapasiteten på batteriene?
...
- Lettere bil, men her er allerede mye gjort mtp alu karosseri, lite støydemping osv. Batteri utgjør mest, vanskelig å lette uten store investeringer.

Er det ikke nettopp lettere batterier vi kan forvente i det nye 2170 formatet?
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

N00b

Jo. Men det er ikke bare formatet som driver det. Heller mer utviklingen i kjemi som gir mer kwh pr kilo enn tidligere. 

ChrML

Det er teoretisk mulig å gjøre batteriet til 1/3 av dagens vekt med en ny kjemi ikke veldig ulik dagens teknologi. Men jeg tviler på at Tesla ønsker å investere mye penger i teknologi som ikke garantert gir avkastning på få år. Selskapet er nytt, har levd på mye lånte penger, og de trenger nå å bevise at investeringene gir penger på bunn.

For å forbedre batteriene noe mer nå, flere kWt pr kilo, krever teknologi som aldri før er blitt gjort i noe annet enn eksperimenter med varierende suksess. Tesla er glad i å bruke/kjøpe eksisterende teknologi, eller sjarmere en leverandør til å ta hele risikoen.

Det de derimot utelukkende har gjort så langt for å forbedre er å pakke cellene bedre eller endre formatet. Men det er enkelt å gjøre og gir garantert forutsigbart avkastning :)

OnlyOne

P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

Cookie Monster

Sitat fra: ChrML på søndag 20. november 2016, klokken 23:28
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 20. november 2016, klokken 22:29

Bare husk at Model S er en svært tung bil. Selv om boltsirkel, innpress og størrelser stemmer, må felgene også tåle en tung bil med svært høy effekt.

Enig at org felgene er grisetunge og grisedyre, må være mulig å oppdrive bedre og billigere.

Tesla reklamerte med at dersom man kjøper de med bilen, slipper man mva. Greit nok det, men fortsatt dobbel pris :).

De fleste felgprodusenter har lang erfaring med å lage felger til også ganske tunge biler. Ikke noe spesielt med Tesla verken på vekt eller effekt da det finnes masse andre spreke biler som belaster mye i starten også ;) Tesla felgene er heller mer spesiell siden de har så lav vekt rating som de har.

Feks Vossen og mange andre 3 part felger har mye høyere vekt rating enn Tesla felgene. Hvis tallet bak på Tesla felgene stemmer så har de så lav vekt rating at de er egentlig ikke lovlig å bruke en gang slik Tesla har registrert bilene i Norge. 19 felgene står det 676 bak på, eneste nummeret som jeg fant. (Alle felger skal ha stemplet inn maks vekt på baksiden) Fint hvis noen kan sjekke andre 19 Tesla felger og 21.
Maks aksellast bak på P85D er 1420 kg. Så 19 felgene til Tesla med sine maks 1352kg er da ikke lovlige hvis 676 er hva de er ratet til. Vossen felgene jeg har i 21 er 820kg pr felg. Så selv om de er lettere en Tesla sine tåler de mye mer.
2015 P85D

Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 23. november 2016, klokken 21:49
19 felgene står det 676 bak på, eneste nummeret som jeg fant. (Alle felger skal ha stemplet inn maks vekt på baksiden) Fint hvis noen kan sjekke andre 19 Tesla felger og 21.
PH Turbin II er merket 799 på baksiden, måtte bare sjekke. Polar-settene står på bil så de får jeg ikke sett på.

Antar at min påstand om at man får felger av like god eller bedre kvalitet som Tesla sine 19" varianter til 1500-2000 kr stykket kan opprettholdes :)

ChrML

Sitat fra: Muffinman på torsdag 24. november 2016, klokken 13:50
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 23. november 2016, klokken 21:49
19 felgene står det 676 bak på, eneste nummeret som jeg fant. (Alle felger skal ha stemplet inn maks vekt på baksiden) Fint hvis noen kan sjekke andre 19 Tesla felger og 21.
PH Turbin II er merket 799 på baksiden, måtte bare sjekke. Polar-settene står på bil så de får jeg ikke sett på.

Antar at min påstand om at man får felger av like god eller bedre kvalitet som Tesla sine 19" varianter til 1500-2000 kr stykket kan opprettholdes :)

Får opprette en egen tråd på dette snart :). Trenger noen kule 21 tommere til min. Gjerne noen litt lettere enn 19 tommeren til Tesla, og som tåler bilens vekt.

Muffinman

Gjør det. Er vel forresten Black-Friday tilbud på Vossen. Men ikke kjøp samme som meg (og CM). Vil ikke ha noe som "alle" har og jeg finner ikke noe annet jeg liker  :(

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA