Chat med Chevrolet - bekreftet forvarming, ikke ACC

Startet av bmw2002, lørdag 08. oktober 2016, klokken 19:42

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: kammiz på lørdag 08. oktober 2016, klokken 22:29
Men kan den varmes uten strøm tilkoblet? Det er ihvertfall interessant om den kan det. Det er to forskjellige verdener. Jeg kommer fra bil med dieselvarmer og det er veldig behagelig.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Jeg hadde dieselvarmer i min Passat for noen år siden og måtte ha den på i 20-30 minutter for å få varmet opp.
Min nåværende elbil blir varmere på 3-4 minutter.
Så antagelig så får du det enda behageligere med elbil med stort batteri[emoji1360]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ipadjove

Bildet er printscreen fra en av London-Paris-videoene. Der vises et fartsgrenseskilt. Det gir vel håp? Selv om det i teorien kan være gps-basert?

AmocoCadiz

Sitat fra: Ipadjove på søndag 09. oktober 2016, klokken 02:24
Bildet er printscreen fra en av London-Paris-videoene. Der vises et fartsgrenseskilt. Det gir vel håp? Selv om det i teorien kan være gps-basert?
Er nok mest sannsynlig GPS hastighet fra kartløsningen, siden ACC er blitt benektet av så mange kilder.

Ipadjove

kammiz

Jeg vil tro den får skiltleser. Noe annet hadde vært rart, når man ser at den har skiltet på speedometeret.

Og fantastisk at man kan forvarme uten å være tilkoblet :-D

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

AmocoCadiz

Sitat fra: kammiz på søndag 09. oktober 2016, klokken 13:26
Jeg vil tro den får skiltleser. Noe annet hadde vært rart, når man ser at den har skiltet på speedometeret.

Og fantastisk at man kan forvarme uten å være tilkoblet :-D

Kan jo håpe på automatisk skiltleser, men har noen observert kamera i front som kan ha den funksjonen?
Tror dessverre det er likt vanlige GPSløsninger, som har skilltvisning i kartet, bare at det her er flyttet til speedometer skjermen.

Er egentlig overrasket av hvor mange moderne automatiserte systemer som mangler i AmperaE, slik vi har fått den presentert. Tesla3 går jo ut med det motsatte, og legger opp til alle moderne automatiserte sikkerhetssystemer, i tilegg til autonome kjøremuligheter, og oppkoblet bil med oppdateringer.

Sånn sett blir jo fort en AmperaE uten engang ACC litt av en teknologisk dinosaur når den kommer slutten av 2017 , da som 2018modell.
Selv om man ikke er interessert i autonome systemer, vil jo mange kunne oppfatte bilen som litt utdatert og bruktmarkedet i 2023 og fremover vil ramme bilen  og bruktverdien negativt når det forlengst er blitt standard på alle andre biler.
Særlig et stort selskap som Chevrolet, som er spesialisert i å bygge kosteffektive, standardiserte billige løsninger, hvor utvikling og produksjon deles av et stort antall modeller og merker, slik at implementering av autonome kjøremoduler ville koste dem svært lite å legge til.

Eller er dette en US corporate strategi for å kunne selge en oppgradert versjon 2 av AmperaE når Telsa3 endelig kommer for å tvinge flere til å oppgradere/kjøpe ny bil allerede etter kort tid?

Ipadjove

Fra de 2 modellene i Paris

Edit : legger med en printscreen fra Opel. De 3 andre funksjonene er vel bekreftet, så da håper/tror jeg skiltlesing også er det :)

Trond.m

Jeg er betviler at mobile eye teknologien er tatt i bruk i Ampera-e desverre. Det er noen som har lurt på om 2016 Volt bruker dette.  Svaret er nei, men det er jo lov å håpe at svaret er feil, eller at Ampere-e bruker nyere teknologi.
Ampera-e er ikke tysk Opel, så det vil være forskjellig teknologi fra øvrige Opel modeller.

https://www.quora.com/How-does-a-2016-Chevy-Volt-know-the-speed-limit

S4e

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 09. oktober 2016, klokken 14:31
...
Er egentlig overrasket av hvor mange moderne automatiserte systemer som mangler i AmperaE, slik vi har fått den presentert. Tesla3 går jo ut med det motsatte, og legger opp til alle moderne automatiserte sikkerhetssystemer, i tilegg til autonome kjøremuligheter, og oppkoblet bil med oppdateringer.

Sånn sett blir jo fort en AmperaE uten engang ACC litt av en teknologisk dinosaur når den kommer slutten av 2017 , da som 2018modell.
Selv om man ikke er interessert i autonome systemer, vil jo mange kunne oppfatte bilen som litt utdatert og bruktmarkedet i 2023 og fremover vil ramme bilen  og bruktverdien negativt når det forlengst er blitt standard på alle andre biler.
Særlig et stort selskap som Chevrolet, som er spesialisert i å bygge kosteffektive, standardiserte billige løsninger, hvor utvikling og produksjon deles av et stort antall modeller og merker, slik at implementering av autonome kjøremoduler ville koste dem svært lite å legge til.

Eller er dette en US corporate strategi for å kunne selge en oppgradert versjon 2 av AmperaE når Telsa3 endelig kommer for å tvinge flere til å oppgradere/kjøpe ny bil allerede etter kort tid?

Det er litt tidlig å konkludere her synes jeg... Tilkobling til Androide/iPhone virker jo veldig moderne. Bredvinkelkamera i speil ditto. Det er jo heller ikke sikkert Opel kommer med samme utstyrsnivå som Bolt - spesielt for utstyr som ikke krever endringer av det grunnleggende.

Det jeg er mest spent på er pris i forhold til utstyrsnivå. Kan godta noen mindre viktige "mangler" hvis pris er lav, men miks av høy pris og manglende utstyr er jo litt verre...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

kammiz

jeg synes det er åpenbart at det blir skiltlesing, når man ser skilt i speedometeret, samt man ser kamera i frontruten ved speilet. jeg tenkte først at det kanskje var regnsensor, men den ser man jo til venstre for kameraet, som en slags rundt limt tett på ruta. Regnsensoren er uansett ikke et kamera som ser fremover, men et slags kamera som sitter limt på ruta for å se om noe legger seg på ruta.

ang manglende autonomitet/sikkerhetssystemer, tror dere virkelig at model 3 som billigste utgave (som sannsynligvis uansett blir dyrere enn ampera-e tenker jeg), har alle funksjonene inkludert uten tillegg i pris? Skal du ha alle systemene som finnes i en tesla, så må du nok legge på ganske så mye mer enn startprisen. Akkurat slik som de gjør med alle de andre tesla modellene. Model 3 skal bare ha en lav startpris.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Counterpointer

Enig med kammiz at det kommer en del tillegg på M3 og det er jo usikkerhet om valuta også.
Men M3 og Ae er veldig forskjellige biler så det er bare at de har lang rekkevidde uten å koste skjorta som gjør dem til alternativer .
Golf klassen sammenlignes skjelden med A4 sedan type biler.

AmocoCadiz

Sitat fra: knut.aulie på mandag 10. oktober 2016, klokken 09:00
Enig med kammiz at det kommer en del tillegg på M3 og det er jo usikkerhet om valuta også.
Men M3 og Ae er veldig forskjellige biler så det er bare at de har lang rekkevidde uten å koste skjorta som gjør dem til alternativer .
Golf klassen sammenlignes skjelden med A4 sedan type biler.

Det er vel akkurat det som er et poeng, vi får en mer fremtidsrett og moderne bil i Tesla3, enn slik de legger opp til på AE. Tesla har jo ofte oppgraderingsmuligheter enten bare ved software (over the air/online t.o.m.) eller etterpå siden bilene ofte er tilrettelagt/forberedt for autonome systemer. GM har ikke engang snakket om dette konseptet for AE/Bolt.
At Tesla 3 sammenlignes med A4 klasse og AmpereA som golfklasse med lignende startpris taler dessverre også for Teslas fordel. A4 og Golf koster ikke det samme.

Sjekket en god del amerikanske kommentarer fra prøvekjøringen av AE på Highway1, veldig mange som kommenterer at interiørkvalitet og utstyr mest ligner GMbiler i sub 20000$ klassen i USA.

Håper da inderlig at AE får endelig (start) pris som er betraktlig lavere enn kontraktspris på 330000kr, slik at den blir konkuransedyktig og ikke bare en nyfødt 2017 GM plastic fantastic dinosaur...

bmw2002

Foreslår at det opprettes egen tråd for interiørkvalitet etc.

Synes det er kjedelig å lese mange av trådene her nå ettersom ingen av dem handler om det som var utgangspunktet...

anki

Trond.m

Sitat fra: bmw2002 på mandag 10. oktober 2016, klokken 09:48
Foreslår at det opprettes egen tråd for interiørkvalitet etc.

Synes det er kjedelig å lese mange av trådene her nå ettersom ingen av dem handler om det som var utgangspunktet...
Denne tråden åpner vel for generelle diskusjoner om hva vi kan forvente av kvalitet og funksjonalitet ?  Det er ofte litt vanskelig å vite hvor et inlegg hører hjemme.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA