Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Motorhavari???

Startet av Helge, søndag 21. november 2010, klokken 19:50

« forrige - neste »

Ken

Er det mulig at C-tek 45 må ha en minste spennining i batteripakken før den fungere og ikke blir slått av. Forsyningsiden skal normalt ikke slåes av når den er tilkoblet batteripakken. Innstilt program da kjøres hele tiden.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Helge

Sitat fra: Elmo på lørdag 06. november 2010, klokken 12:36
Sitat fra: El rayo på fredag 05. november 2010, klokken 14:28
Når forbindelsen til 12V batteriet brytes på min CTek Zafir 90 (3,3A) starter ikke ladingen igjen selv om batteriet tilkobles igjen.
Jeg har to Ctek'er, Zafir 45 (3,3A) og Multi XS 7000, og ingen av dem har det problemet.
Den Ctek'en jeg har kjøpt er Zafir 45 og som Elmo påpeker "husker" den innstillingen når man kobler fra 12 V kretsen og kobler til igjen. Det testet jeg i går.

Sitat fra: Elmo på lørdag 06. november 2010, klokken 12:36Zafir 45, som vel er mest aktuell i denne sammenheng...  husker valget selvom 12v brytes. Derimot hvis 230v brytes så må man gjøre nytt valg før den starter å lade. XS7000 som er av et helt annet kaliber (ikke minst prismessig) husker valgt "mode" uansett hva som kobles fra.
Er du sikker Elmo? Jeg testet også dette i går kveld og så lenge ENTEN 12 V eller 230 V var tilkoblet husket min Zafir 45 innstillingen.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

Kom til å tenke på... at man som alternativ til Ctek kanskje kunne styre på bilens originale DC-DC omformer de korte stundene en fjernstyrt slår på Webastoen mens bilen er parkert?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Elmo på lørdag 06. november 2010, klokken 12:36Zafir 45, som vel er mest aktuell i denne sammenheng...  husker valget selvom 12v brytes. Derimot hvis 230v brytes så må man gjøre nytt valg før den starter å lade.
Sitat fra: Helge på lørdag 06. november 2010, klokken 16:57Er du sikker Elmo? Jeg testet også dette i går kveld og så lenge ENTEN 12 V eller 230 V var tilkoblet husket min Zafir 45 innstillingen.

Jeg testet faktisk ikke 230V frakoblet mens 12V var tilkoblet. Da jeg konkluderte mht 230V så var også 12V frakoblet. :-[
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Helge på søndag 07. november 2010, klokken 22:29Kom til å tenke på... at man som alternativ til Ctek kanskje kunne styre på bilens originale DC-DC omformer de korte stundene en fjernstyrt slår på Webastoen mens bilen er parkert?
Er det noen som vet om "styresignalet" til å slå DC-DC omformeren på er tilgjengelig ved sikringsboks eller annet sted i kupeen?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

UPDATE: Etter å ha montert Ctek Zafir 45 mellom 120 V og 12 V har jeg så langt konstatert at vår Ctek ikke ser ut til å ha problemer med at bilens egen DC-DC er innkoblet  - ikke noe "lysorgel" med diodene.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

El rayo

Sitat fra: Helge på lørdag 06. november 2010, klokken 16:57
Sitat fra: Elmo på lørdag 06. november 2010, klokken 12:36
Sitat fra: El rayo på fredag 05. november 2010, klokken 14:28
Når forbindelsen til 12V batteriet brytes på min CTek Zafir 90 (3,3A) starter ikke ladingen igjen selv om batteriet tilkobles igjen.
Jeg har to Ctek'er, Zafir 45 (3,3A) og Multi XS 7000, og ingen av dem har det problemet.
Den Ctek'en jeg har kjøpt er Zafir 45 og som Elmo påpeker "husker" den innstillingen når man kobler fra 12 V kretsen og kobler til igjen. Det testet jeg i går.
Du har rett, Helge. Har sjekket dette igjen i dag. Unnskyld feil informasjon i min forrige post.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: Helge på søndag 07. november 2010, klokken 22:29
Kom til å tenke på... at man som alternativ til Ctek kanskje kunne styre på bilens originale DC-DC omformer de korte stundene en fjernstyrt slår på Webastoen mens bilen er parkert?
Kanskje en av disse er tingen, istedenfor Ctek'en ?
På de to billigste står det riktignok Min working temp  = -10  og de øvrige -20  :(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Elmo på tirsdag 23. november 2010, klokken 23:08
Sitat fra: Helge på søndag 07. november 2010, klokken 22:29
Kom til å tenke på... at man som alternativ til Ctek kanskje kunne styre på bilens originale DC-DC omformer de korte stundene en fjernstyrt slår på Webastoen mens bilen er parkert?
Kanskje en av disse er tingen, istedenfor Ctek'en ?
På de to billigste står det riktignok Min working temp  = -10  og de øvrige -20  :(
Kan hende det holder med en av de to minste av disse. Men... i tillegg til temperatur som utfordring - hva med maks spenning inn på 144 V. Under lading kan det vel bli en del mer så omformeren må vel da automatisk være bortkoblet ved lading?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

El rayo

#24
Sitat fra: Elmo på tirsdag 23. november 2010, klokken 23:08
Kanskje en av disse er tingen, istedenfor Ctek'en ?
På de to billigste står det riktignok Min working temp  = -10  og de øvrige -20  :(
Takk for linken, Elmo!

RS Komponenter har avdeling på Skjetten i Norge http://no.rs-online.com/web/home.html

Ser at det også står: "begrenset effekt under 0o og over 40o".
De forskjellige modellene har forskjellig overbelastningssikkerhet: "Overload Protection type : Shut down" er ikke så gunstig til vårt bruk. Jeg foretrekker strømbegrenser.
Ser også at de ikke tåler fuktighet. Dermed kan de ikke brukes i bil eller utendørs. "WORKING HUMIDITY: 20 ~ 90% RH non-condensing"

Er det noen som har data på mange watt eller ampère DC/DC omformeren i PSA leverer? I Th!nk classic sitter det en 100A sikring på utgangen av DC/DC og 15A på inngangen. Har hørt fra noen at DC/DC omformeren kan levere 90A og det høres ikke helt usannsynlig ut med den sikringen. 13,8x90=1242 dvs W ut. 114x15=1710 dvs W inn. Skikkelig overkill, tror jeg. Buddy klarer seg med 350W etter det jeg husker.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA