Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Trine2, lørdag 26. november 2016, klokken 20:16

« forrige - neste »

Trine2

Forsøker å komme opp med noen smarte løsninger for borettslag og sameier for at folk skal kunne få ladet bilen sin på rimeligst mulig måte, for alle parter. Det varierer jo litt i størrelser på både borettslag og antall el/hybridbiler og om man har fast plass eller ikke osv.

I sameiet vårt er det 80 enheter hvor 20 har garasje, 20 fastplass med motorvarmer og resterende 40 har flytende parkering/gjesteparkering med null tilgang til strøm. Dette har fungert perfekt helt til nå og fastplass koster kr. 80 med motorvarmer. Garasjer kr. 500,-.

Gamle Fru Hansen har motorvarmerelement og kupevarmer stående på 24 timer i døgnet og er nesten alltid hjemme. Unge Lise har el-bil og kjører så lite at hun trolig bruker langt mindre strøm enn gamle Fru Hansen. Hun må likevel betale kr. 500 ekstra pr. mnd fordi hun har el-bil. Nå begynner det å bli litt uggen stemning i borettslaget siden flere bruker sine faste plasser forskjellig.

1.
Ser for meg en løsning hvor man betaler for eksempel kr. 2 pr. kjørte mil.
Da kan borettslaget, enten formannen eller den som er ansvarlig for el-bilordningen, lese av en gang i året, kvartalet eller tilsvarende for deretter å få betalt av bileier.

Denne ordningen er enkel og administrere og koster minimalt med tid og innsats. Det forutsettes jo at el-bileier lader bilen fortrinnsvis hjemme. Om vedkommende i tillegg lader på hurtigladestasjoner osv. kan man ikke ta dette med i beregningen da det blir håpløst å administrere.

Jeg ville tro at om man betaler for kw/t pr. mil - så havner man ikke så langt unna det reelle. Har man fast plass og motorvarmeruttak i dag så tilkommer fastavgift som nå pålydende kr. 75 pr. mnd. Da kan man velge enten motorvarmer eller forvarmet el-bil.

2.
Det som skaper trøbbel er hybridbiler hvor man ikke aner hvor mye strøm som trekkes. Kanskje kan man betale en daglig sum utfra batteriets størrelse? Dette forutsetter jo at man bruker bilen hver dag og ikke er bortreist i lengre perioder. Dette skal jo være enkelt og administrere slik at det ikke kan bli for mye klabb og babb med ordningene.

3.
Jeg vet ikke hva det koster å sette opp ladepunkt, men mener å ha lest rundt kr. 10.000,- pr punkt. Er det mulig at de som benytter dette kan betale med Vipps, kredittkort eller andre kort eller koder? Ordningen bør være enkel og administrere og ikke ha høye vedlikeholdskostnader/abonnement.
Vil det bli problemer i borettslaget med at bilene blir stående der over natten? Jeg synes ikke løsningene på offentlige ladeplasser hvor man betaler pr. minutt er noen særlig god ide. Kanskje man kan redusere ladingen ved at den brytes etter to timer?

4.
Finnes små målere som enkelt kan monteres på allerede eksisterende motorvarmeruttak og garasjer?
Da kan formann/vaktmester lese av disse hvert halvår eller kvartal. Dette er nok den optimale løsningen slik at alle betaler etter faktisk forbruk.

5.
Myntpåkast eller annen mer moderne løsning?

Vi har i dag 6 amp. på fastplassene og ser for meg at anlegget bygges ut etter behov. Det er i alles interesse at sameiet kan tilby mulighet for el-biler og derfor kan belastes over det vanlige vedlikeholdsbudsjettet. Investeringskostnadene bør holdes svært lave og det finnes nok noen ildsjeler som kan administrere den ordningen som vil foreligge slik at styret ikke trenger bekymre seg unødig for ekstraarbeidet.

Hører gjerne fra folk med gode ideer og erfaring på området :)

jkirkebo

Det høres ut som dere er en god kandidat for Zapcharger Pro. Den har jo innebygget tilgangskontroll med måling av forbruk. Effekten som trengs er 6A per ladeplass. Det er ikke behov for faste plasser siden alle starter lading med sitt eget RFID-kort. Fakturering kan være 200,- akonto pr. måned med avregning en gang pr. år. Minimalt med arbeid. Og pga. lastdeling får alle ladet raskere (inntil 32A om det er 230V anlegg mot 6A i dag).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trine2

Ja, dette kan være en løsning. Noen som hva driften av dette systemet koster? Tipper årskontigenten/lisens er langt fra gratis.

Her må alle flytte bilene sine og kan ikke dra fordeler av å være tilkoblet (selv om den ikke lader) hele tiden. Tror det alle beste ville vært individuelle målere pr. faste parkeringsplass slik at de som kun bruker motorvarmer/kupevarmer også betaler for sitt forbruk. Dette kunne jo vært et alternativ for de som trenger ytterligere strøm enn 6 amp. som allerede er på de faste plassene.

Takk for tipset - veldig nyttig og vite om mulighetene :)

Trine2


Ingeniøren

Ja, du finner nok mange tråder med dette problemet da tilsynelatende ikke er så lett å løse. Hva med å ta kontakt med elbilforeningen å få de til å sette i gang et arbeid med et regelverk på området. Mulig de allerede har tenkt tanken og har noe å komme med.

Hjelper kanskje ikke dere det første året, men skal man få til et grønt skifte så må nok dette til. Tips på et diskusjonsforum er ikke så mye å slå i bordet med på årsmøtet.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Zapchargeren er jo utviklet nettopp for å adressere dette behovet.

Vedlagt er siste info hefte på dette systemet som setter ny standard for enkel og rimelig montering og utnyttelse av tilgjengelig effekt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA