Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor ? og kan det afhjælpes ?

Startet av JCBX, søndag 21. november 2010, klokken 15:05

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Kan de faktisk levere nå, eller står det i prislisten, uten at det faktisk er mulig å bestille?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

erik e

Vinterhjul på Mitsubishi felger ligger klare,bilen er på havna. Gleder meg til uka. :)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt

Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

jornheim

Sitat fra: Lanber på onsdag 03. november 2010, klokken 07:33
Vær oppmerksom på at vinterdekk solgt i Tyskland er tilpasset tyske forhold, altså lite snø og is men mye kjøring i høge hastigheter på våt veg. Ikke helt det som er gangbar mynt i Norden.

Det er noget sludder (tull). Man får nøjagtigt samme type vinterdæk  i Tyskland som i Norge, af de samme producenter. Naturligvis ikke hos enhver forhandler, men dem er der rigtig mange af dernede....

Og selvom det stemmer med våde veje og lit sne mange steder, så må sydtyskerne - og turister - forberede sig på rigtig meget sne i de bayerske alper. Hvert år og lige som i Norge. Vinterdæk er blevet pligt.

Naturligvis fås visse vinterdæk med bogstav for ekstra høj hastighed. Men det har jo en helt anden årsag...

Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

hkaspenberg

Sitat fra: jornheim på torsdag 24. februar 2011, klokken 13:18
Vær oppmerksom på at vinterdekk solgt i Tyskland er tilpasset tyske forhold, altså lite snø og is men mye kjøring i høge hastigheter på våt veg. Ikke helt det som er gangbar mynt i Norden.
Det er noget sludder (tull). Man får nøjagtigt samme type vinterdæk  i Tyskland som i Norge, af de samme producenter. Naturligvis ikke hos enhver forhandler, men dem er der rigtig mange af dernede....
Med respekt å melde er ikke Lanbers påstand bare tull. Piggfrie vinterdekk lages som regel enten for det Nordiske markedet eller det mellomeuropeiske. Nordiske dekk, f.eks. Michelin MaxiICE, har en mykere gummiblanding enn dekkene laget for kontinentet, f.eks. Michelin Alpin. Det er ingenting i veien for å kjøpe MaxiICE i Danmark, ei heller Alpin i Norge, men når temperaturen går under en -10 til -15 blir gummien i Alpin for hård og dekkene oppleves glatte.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

jornheim

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 24. februar 2011, klokken 20:15
Sitat fra: jornheim på torsdag 24. februar 2011, klokken 13:18
Med respekt å melde er ikke Lanbers påstand bare tull. Piggfrie vinterdekk lages som regel enten for det Nordiske markedet eller det mellomeuropeiske. Nordiske dekk, f.eks. Michelin MaxiICE, har en mykere gummiblanding enn dekkene laget for kontinentet, f.eks. Michelin Alpin. Det er ingenting i veien for å kjøpe MaxiICE i Danmark, ei heller Alpin i Norge, men når temperaturen går under en -10 til -15 blir gummien i Alpin for hård og dekkene oppleves glatte.
;-D Hans

Du har helt ret, tull er for meget sagt. Men jeg synes det er misforståeligt hvis Lanber siger "at vinterdekk solgt i Tyskland er tilpasset tyske forhold". Dækkene er ikke forskellige, derimod er visse typer hyppigere, alt efter hvordan klimaet er.

Naturligvis sælges flere Michelin Alpin på kontinentet end fx. MaxiIce (eller nu: X-ICE), som er specielt egnet for kolde områder. Men man kan sagtens få (eller bestille) de dæk man ellers ville købe derhjemme, og evtl. gøre et godt køb på kontinenet.

F.eks. i dag: Michelin X-ICE 185/80 R14 102R Agilis X-Ice North (piggfrie)
http://www.reifentiefpreis24.de/product_info.php?products_id=58854&matchcode=L1858014CMIAGIXICE
pr.stk. 115,60 Euro, ca. 925kr. (4 stk. 3900kr).
(Jeg kender ikke firmaet.)

hkaspenberg

Sitat fra: jornheim på torsdag 24. februar 2011, klokken 22:14
F.eks. i dag: Michelin X-ICE 185/80 R14 102R Agilis X-Ice North (piggfrie)
http://www.reifentiefpreis24.de/product_info.php?products_id=58854&matchcode=L1858014CMIAGIXICE
pr.stk. 115,60 Euro, ca. 925kr. (4 stk. 3900kr).
(Jeg kender ikke firmaet.)
Jeg brukte dekkonline.com og kjøpte Barum Polaris til Think'en. De er OK, men helt noe annet enn Michelin X-ICE II jeg har på Touranen. Ved lavere temperatur enn -10 blir de ganske glatte. Men så kostet de 330.- per stk.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

jornheim

Måske har Barum ikke en dæk(gummi)type til rigtigt dybe termperaturer? Som (oprindeligt tjekkisk) datterfirma af tyske Continental har de i hvert fald gode priser og en rimelig kvalitet. Michelin derimod  - alltid dyrt og blandt de allerbedste.
Når jeg ser priseksemplerne her
http://www.dinside.no/852982/pristest-vinterdekk-2010
må 3900kr. være en god pris for store Michelin-dæk i Norge?!

Vinterdæk fra Barum i en "kontinental" test:
http://www.fdm.dk/filer/Vinterd__k_2007.pdf
(fand ikke noget nyere).

arthur

Noen som vet hvor man i dag kjøper de beste og billigste dekkene med felg til en helt ny Miev? Kommer i dag til å skrive kontrakt på en slik bil, men 10' fra Motorforum i Asker håper jeg at jeg kan klare å redusere en god del ved å kjøpe disse hos andre.

Forslag?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

tomrh

De eneste uorginale lettmetall-felgene som kommer i i-Miev's sære dimensjoner er MAK Fiorano. Hadde jeg kjøpt ny Miev i dag ville jeg kjøpt uten vinterhjul, kjørt 1 sesong på medfølgende sommerdekk, kjøpt vinterdekk og lagt om på orginalfelgene til høsten, kjøpt MAK-felgene og lagt på sommerdekka til neste vår. Jeg kjører på Hakka R2 185/55-15 bak fordi de gir suverent grep og har svært lav rullemotstand, omtrent som sommerdekk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Noen her på forumet har forøvrig kjøpt vinterdekk på stålfelger og kommet billigere ut, du får søke litt.
Stjørdal

arthur

Forhandleren, Motorforum, leverer komplette vinterdekk Continental Viking Contact 6 til 10' (med momsfordelen) mens Dekkmann leverer samme dekkene til 9300 eller 8778 hvirs man er NAF-medlem.
Sjekket Dekkmesteren på Høvik som kjenner bilene godt åpenbart og sa at han skal ha 8000 for komplett sett med Yokohama dekk som etter hans mening var de eneste dekkene for enne bilen som var verdt noe som vinterdekk da Continental er mellomeuropeiske vinter/helårsdekk.

Noen som kjenner Yokohama-dekkene eller kan kommentere hva jeg ellers ble fortalt?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Skoda Vision iv - kølapp

Mr.Zero

Sitat fra: arthur på fredag 04. juli 2014, klokken 13:44
Forhandleren, Motorforum, leverer komplette vinterdekk Continental Viking Contact 6 til 10' (med momsfordelen) mens Dekkmann leverer samme dekkene til 9300 eller 8778 hvirs man er NAF-medlem.
Sjekket Dekkmesteren på Høvik som kjenner bilene godt åpenbart og sa at han skal ha 8000 for komplett sett med Yokohama dekk som etter hans mening var de eneste dekkene for enne bilen som var verdt noe som vinterdekk da Continental er mellomeuropeiske vinter/helårsdekk.

Noen som kjenner Yokohama-dekkene eller kan kommentere hva jeg ellers ble fortalt?

Veldig mange trillinger ruller på conti-dekk, men ikke contact 6. Derimot er de i TS-serien. Har disse selv disse mellomeuropadekkene og er ikke veldig imponert.. Men til mitt bruk på bra brøytede og saltende veier, er de ok.

Lytt til tomrh, han har brukt et par minutter på dekkinfo... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Takker for tilliten Mr Zero.  8) Conti VikingContact6 skal være bra, sjekk tråden "Vurderer å kjøpe C-zero, hva er garanti-tiden på disse?" litt lengre ned på dette trilling-forumet. Er noen dekktips der også, bl.a. Breitling's tips om stålfelger. Ellers er jeg ikke lenger redd for å avvike litt fra orginaldimensjonene, kjører med 155/60-15 sommerdekk foran, noe som etter min mening øker stabiliteten kontra de tynne 145-dekka. Og i 185-bredde bak får man ContiEcoContact 5 - et B/B dekk(!), helt klart mitt neste valg når de medfølgende Dunlop Enasave dekka skal av etter denne sesongen.
Stjørdal

arthur

To forhandlere har nå kommet med til bud på piggfrie dekk fra Yokohama I650 til rundt 8000 ferdig montert på nye felger. Henholdsvis Dekkmesteren på Høvik og Asker Vulk i Asker, begge seriøse dekkforhandlere etter hva jeg kan bedømme og har erfaring med. Dette skal være skikkelige vinterdekk og ikke noen mellomeuropeiske "helårsdekk",
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Skoda Vision iv - kølapp

Jafo

Har hatt Yokohama vinterdekk en gang, og aldri mer! spant lett på 3 gir med Volvo 480 (uten turbo - 1,5l - 106 hk). Mulig de var "greie" første året, men etter det var de de verste jeg har kjørt, muligens slått av noen "Dark Horse" dekk på vått føre som satt på en Mondeo jeg vurderte å kjøpe...

Det er riktignok noen år siden, men selger mente disse var "like gode" som de mer tradisjonelle vinterdekk merkene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA