Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor ? og kan det afhjælpes ?

Startet av JCBX, søndag 21. november 2010, klokken 15:05

« forrige - neste »

Ladefabrikken

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. januar 2011, klokken 20:41
Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. januar 2011, klokken 19:17
Noen ganger er prisen fra forhandler så dyr at en kan produsere en del billigere selv.

Prisen på ladekabelen deres tyder også på at noen i salgsleddet til Mitsubishi er flinke til å beregne avanse. Think tar nok også godt i på tilsvarende produkt, men nøyer seg med en drøy tredjedel heldigvis.

Felger blir sikkert tilgjengelig fra andre produsenter før neste vinter, og dekkene blir nok også billigere.

Ang. ladekabel, har ikke iMiev J1772 plugg ? I så fall vil vel en hvilken som helst J1772-kabel virke, og det kommer sikkert en masse uorginale på markedet til lave priser. Hva tar Nissan for kabelen sin, Leaf har vel samme pluggen så den bør også fungere ?

Her kan du få kjøpt en J1772 plugg med 40ft kabel for 475$   http://currentevtech.com/Cables-and-Connectors/SAE-J1772-Connector/SAE-J1772-Connector-and-Socket-p137.html
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

jkirkebo

Sitat fra: 2EL på onsdag 12. januar 2011, klokken 21:45
Her kan du få kjøpt en J1772 plugg med 40ft kabel for 475$   http://currentevtech.com/Cables-and-Connectors/SAE-J1772-Connector/SAE-J1772-Connector-and-Socket-p137.html

Nåja, du trenger nok en liten boks for å generere styresignalene også, bare denne + et støpsel hjelper dessverre lite.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ladefabrikken

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. januar 2011, klokken 22:34
Sitat fra: 2EL på onsdag 12. januar 2011, klokken 21:45
Her kan du få kjøpt en J1772 plugg med 40ft kabel for 475$   http://currentevtech.com/Cables-and-Connectors/SAE-J1772-Connector/SAE-J1772-Connector-and-Socket-p137.html

Nåja, du trenger nok en liten boks for å generere styresignalene også, bare denne + et støpsel hjelper dessverre lite.

Noe i denne dur? http://www.tucsonev.com/
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

jkirkebo

Sitat fra: 2EL på onsdag 12. januar 2011, klokken 22:49
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. januar 2011, klokken 22:34
Sitat fra: 2EL på onsdag 12. januar 2011, klokken 21:45
Her kan du få kjøpt en J1772 plugg med 40ft kabel for 475$   http://currentevtech.com/Cables-and-Connectors/SAE-J1772-Connector/SAE-J1772-Connector-and-Socket-p137.html

Nåja, du trenger nok en liten boks for å generere styresignalene også, bare denne + et støpsel hjelper dessverre lite.

Noe i denne dur? http://www.tucsonev.com/

Nei, stikk motsatt faktisk. Denne er for å lade en el-bil med standard plugg fra en J1772-ladestasjon, du trenger en boks for å lade en el-bil med J1772 plugg fra en standard plugg. Det må genereres et styresignal som forteller hvor mye strøm laderen kan trekke. Skal ladekabelen kunne brukes ikke bare på 16A 230V men f.eks på 32A 230V også må det være en mulighet for å justere dette på boksen.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Granheim

Electrolux
Hvilken pris har du fått oppgitt på ladekabelen?

Ingen ønsker å betale for mye, og man skal ha respekt for kundene sine. Hva som er riktig/anstendig pris kan være vanskelig i mange tilfeller, vi lever tross alt av å selge biler og utstyr, og en hvilken som helst bedrift har som målsetning å maksimere profitten sin.
Men, pris er ikke det eneste kriteriet, i alle fall ikke for våre kunder. Trygghet og tillit er også vesentlige kriterier for de fleste når de skal kjøpe bil.
Hvem kjøper vel bil av en selger som de ikke liker eller kanskje til og med misliker?

For oss er profitt noe som skal bygges opp over mange år, og det er ingen tvil om at noe av det viktigste vi kan gjøre for å sikre et langsiktig overskudd er å ta vare på de kundene vi allerede har.
Vi tar ikke ekstra betalt for å legge på hjulene du kjøper hos oss, og du kan komme hver høst og vår for å få lagt om til vinter- eller sommerhjul. Vi gjør alltid det vi kan for å prioritere de mest akutte behovene hos kundene. Når det er nødvendig har vi mekanikere som blir på jobben til bilen er ferdig.
Dekkene som selges hos oss er av god kvalitet. Det er ikke gitt at gummiblandingen er lik i to forskjellige dekk, og hvis det er stor forskjell i prisen er det som regel en grunn for det, og den er ikke alltid at den ene forhandleren skal tjene mer penger. Vi har også tilgang på rimeligere dekk (ikke i dette tilfellet med i-Miev men generellt) og de kundene som vil ha det får det. Men vi anbefaller det ikke.
Skulle du være uheldig og skrape opp en felg slipper du å kjøpe et helt nytt sett , du kan kjøpe bare en felg, og selv om felgene er noen år gamle er det sannsynlig at vi klarer å få tak i dem.

Dette vil alltid være et sammensatt bilde, og det er i våre kunders interesse at vi tjener penger og opprettholder virksomheten samtidig som det er vårt overordnede mål å ha fornøyde kunder.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

elektrolux

I følge en annen tråd er prisen oppgitt til 20000 NOK.

Er uenig i at en hvilken som helst bedrift har som målsettning å maksimere profitten sin. Hva med tilfredstillelsen av å kunne hjelpe til i samfunnet? Er ikke det lønn i seg selv? Skal prisene gjennspeile kostnaden ved å fikse en ting, eller verdien av å få tingen fikset? Bytter en tak på et hus i dag kommer en knapt under 500K, men kostnaden av deler og timelønn er neppe over 200K. Dette går helt galt avsted.

Mange tjener mer enn de klarer å bruke, og det medfører at nøysomheten forvittrer, og respekten for verdier likeså. Folk som før kjørte Golf "må" nå ha en dobbel så tung SUV.

Jeg pleier alltid å regne ut hvor mye en typisk sliter i samfunnet må jobbe for å sitte igjen med penger til å kjøpe det som trenges.

Hadde f.eks kona som jobber i barnehage måttet punge ut med 20K for en ladekabel hadde det betydd omtrent 6 ukers arbeid 7,5 timer til dagen for en dum ledning >:( regnet etter skatt, og forutsatt at hun ikke hadde bedre ting å bruke pengene på.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Noen ganger tar leverandørene til vettet og normaliserer prisene sine. Ofre skjer dette når konkurentene puster i nakken.

Dette har jeg opplevt i jobben da en verdensomspennende kommunikasjonsprodusent nærmest halverte prisen på batterier og utstyr over natten.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Baltor

#37
Sitat fra: elektrolux på torsdag 13. januar 2011, klokken 10:13
I følge en annen tråd er prisen oppgitt til 20000 NOK.
Det var jeg som la ut dette tallet, med et lite spørsmålstegn bak, fikk det fra forhandleren i Stavanger.
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3203.msg26738#msg26738

Det er veldig fint å få vite endel sentrale delepriser. Når det gjelder ladekabelen mener jeg dere bør modifisere den til lengre tilførselskabel før overlevering til kundene.
Andre viktige tall og spørsmål:
Årlig servicebehov.
Estimert timetall for å ta ned batterikassa. Dette er viktig i og med at veldig mye elektronikk også sitter i denne kassa på i-MiEV.
Muligheten for å bytte elementer i batteripakka. (dette blir viktig for kundene etter at garantien går ut) Jeg tipper de 22 modulene kan byttes enkeltvis, som på Think Litium, hvor man kan bytte en og en av 8 sub-packs.

Enig med Granheim i at Mitsubishi normalt er gode på service og oppfølging, dere har jo også innkludert 3 år 24/7 MAP veihjelp. Vil den dekke tauing og lading ved tomkjøring :)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Ladefabrikken

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. januar 2011, klokken 05:49
Sitat fra: 2EL på onsdag 12. januar 2011, klokken 22:49
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. januar 2011, klokken 22:34
Sitat fra: 2EL på onsdag 12. januar 2011, klokken 21:45
Her kan du få kjøpt en J1772 plugg med 40ft kabel for 475$   http://currentevtech.com/Cables-and-Connectors/SAE-J1772-Connector/SAE-J1772-Connector-and-Socket-p137.html

Nåja, du trenger nok en liten boks for å generere styresignalene også, bare denne + et støpsel hjelper dessverre lite.

Noe i denne dur? http://www.tucsonev.com/

Nei, stikk motsatt faktisk. Denne er for å lade en el-bil med standard plugg fra en J1772-ladestasjon, du trenger en boks for å lade en el-bil med J1772 plugg fra en standard plugg. Det må genereres et styresignal som forteller hvor mye strøm laderen kan trekke. Skal ladekabelen kunne brukes ikke bare på 16A 230V men f.eks på 32A 230V også må det være en mulighet for å justere dette på boksen.



Humm. Mener jeg har sett det et eller annet sted, men husker ikke hvor det var. Finner det noke etter vært.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Granheim

Kjære venner

For det første vil ladekabelen ikke koste 20 000 kr. Det må være lett forvirring hos forhandleren i Stavanger. Vi fikk oppgitt prisen da vi var på selgerkurs men jeg husker ikke nøyaktig. Det var i størrelsesorden 8- 9 000 kr, men jeg husker ikke om det var inklusiv moms.

Dernest, Electrolux, vil jeg opprettholde min påstand om at enhver bedrift eksisterer for å tjene penger. Man kan drive med mye rart, men uavhengig av hva det er blir det gjort for å tjene penger. Det er selvfølgelig hyggelig å være en positiv samfunnsbidragsyter, men det vil i så fall kun være en bieffekt eller en del av en strategi for å tjene mer penger.
Hvis du eller noen andre her på forumet eier aksjer eller andeler i fond regner jeg med at dere er ute etter å få best mulig avkastning på pengene, eller, hvis dere har penger i banken vil dere ha høyest mulig rente. Alt dette kommer som en konsekvens av at selskapene tjener penger. Jo bedre resultat jo bedre avkastning.
Ideelle organisasjoner som idrettslag, husmorlaget etc har selvsagt en annen målsetning, men da er bidragsyterne (de som investerer penger eller arbeidskraft) inneforstått med det.

At de som jobber i barnehage burde fått bedre betalt er også en helt annen sak. Det finnes mye urettferdighet i denne verden.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

El rayo

#40
Sitat fra: Granheim på onsdag 12. januar 2011, klokken 16:19
Jeg ser det er litt forvirring rundt vinterhjul og vil derfor gi informasjon rundt dette.

Veiledende pris for komplette hjul er 3 028,75 (2423,-+moms) foran og 3437,50 (2750,-+moms) bak, totalt 12 932,50 kr.
Der ga du meg en god grunn til å velge en annen elbil hvis jeg en gang trenger flere seter, Granheim. Jeg velger produkter der prisen på slitedeler/forbruksvarer ikke ligger i toppsjiktet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Granheim

El rayo
Mitt inntrykk er at deleprisene i dag er såvidt like uavhengig av bilmerke at forbrukerne legger mindre vekt på det enn tidligere. Med kjeder som Meca og Mekonomen som alternative steder å handle deler og ta service har prisene falt/stagnert.
Mitsubishi er heller ikke, og har aldri vært, av de dyreste merkene når det gjelder deler. Vi ligger ganske gjennomsnittlig plassert.
Som nevnt opp til flere ganger er årsaken til den dyre prisen for disse hjulene (for jeg er helt enig i at det er dyrt) at både felger og dekk er produsert kun for i-Miev. Da blir enhetskostnaden deretter. Forvent en nedgang i prisen etter hvert som det blir flere biler.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

bosonic




Sitat fra: Granheim på torsdag 13. januar 2011, klokken 17:05
Kjære venner

For det første vil ladekabelen ikke koste 20 000 kr. Det må være lett forvirring hos forhandleren i Stavanger. Vi fikk oppgitt prisen da vi var på selgerkurs men jeg husker ikke nøyaktig. Det var i størrelsesorden 8- 9 000 kr, men jeg husker ikke om det var inklusiv moms.

Dernest, Electrolux, vil jeg opprettholde min påstand om at enhver bedrift eksisterer for å tjene penger. Man kan drive med mye rart, men uavhengig av hva det er blir det gjort for å tjene penger. Det er selvfølgelig hyggelig å være en positiv samfunnsbidragsyter, men det vil i så fall kun være en bieffekt eller en del av en strategi for å tjene mer penger.
Hvis du eller noen andre her på forumet eier aksjer eller andeler i fond regner jeg med at dere er ute etter å få best mulig avkastning på pengene, eller, hvis dere har penger i banken vil dere ha høyest mulig rente. Alt dette kommer som en konsekvens av at selskapene tjener penger. Jo bedre resultat jo bedre avkastning.
Ideelle organisasjoner som idrettslag, husmorlaget etc har selvsagt en annen målsetning, men da er bidragsyterne (de som investerer penger eller arbeidskraft) inneforstått med det.

At de som jobber i barnehage burde fått bedre betalt er også en helt annen sak. Det finnes mye urettferdighet i denne verden.

Hva med dette forumet da Granheim?
Er ikke deltagelse her "å være en positiv samfunnsbidragsyter" som også firmaer drar god nytte av?
Ikke undervurder dine kunder, når pris ikke harmonerer med "sunn fornuft" vil automatisk mange søke alternativer.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ken

Det interessante her er at de tre konkurranter med nesten samme produkt kan konkurere med pris. Vi har sett det samme med Citoen Saxo deler solgt billigere enn Peugeot 106 elbiler.
Vi få se.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Baltor

Ja, man kan velge ulike strategier for å bli rik på sikt.
(og rikdom kan faktisk også måles i andre ting enn kroner og øre, føler meg av og til steinrik :D.)
Men hvis det finnes forhandlere som selger komplette sett for
Komplett sett  kr. 6563,00
er det vel bedre å ringe dem enn å holde på med å krangle med de som skal ha det doble.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA