Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor ? og kan det afhjælpes ?

Startet av JCBX, søndag 21. november 2010, klokken 15:05

« forrige - neste »

Go-carter

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. desember 2010, klokken 10:51
Sendte en forespørsel om dekk til en annen Motorforum forhandler enn den i Asker. Her er svaret jeg fikk:

Det vil ut Januar 2011,kun være mulig å få
komplette vinterhjul til i-MiEV,levert med Hankook dekk

Det er forskjellig dimensjon foran og bak Komplett sett  kr. 6563,00
Arild


Ser dermed ut som om Motorforum i Asker dermed velger å selge sine vinterdekk 5500,- kroner dyrere enn forhandleren som ligger noen kilometer unna. Synes dette er flaut av Motorforum i Asker. Blir litt skeptisk til hele denne butikken.

Lars

Ikke værst! Think klarte å presse prisen på komplett sett med felger og dekk på min bestilling, ned til 5000,-. Det har kanskje noe med moms-reglene å gjøre, som tidligere nevnt her?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lanber

Du er sikker på det er inkludert felg?

Uansett så er tilbehør som dette forhandlere tjener fett på.
Toyota skulle ha 20 høvdinger for nye vinterdekk på felg til ny Rav4. Jeg kjøpte fra Sharif for rett under 8 ferdig levert på døra. 
Nå er det mulig dette er som å sammenligne epler og pærer, gikk ned fra 225/65-17 til 215/75-16 for bedre vinteregenskaper.

Go-carter

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

TantePose

Det er nå nesten umulig å oppdrive dekk til i-MiEV utenom forhandler.
Forhandlerne har støvsugd markedet.
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: moso på lørdag 06. november 2010, klokken 16:57
Hva med felgene - såvidt jeg kan se på bilder er det fire bolter, men boltsirkel? senterboring? innpress? Er det noen som har funnet informasjon om dette?

Stilte spørsmålet til i-miev gruppen på facebook, og fikk svar:
Sitat
Foran:
Størrelse: 15 x 4J
Innpress: +35
Boltsirkel: 100x4

...Bak:
15 x 5J
Innpress: +35
Boltsirkel: 100x4

Senterboring er ikke oppgitt, men vi skal spørre fabrikken og eventuelt poste svar her.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

moso

Bra - at de svarer. Ikke fullt så bra at felgene er så smale som 4 og 5 tommer. Det utelukker såvidt jeg kan se nordendekk.no. Finner ikke så smale felger der.

Min bil kommer til Drammen rundt 1. mars og vil vel være klar en uke eller så etter det. Vurderer nesten å vente til høsten igjen med vinterdekkene. Motorforum i Asker skal fremdeles ha 12000 for komplette hjul - til høsten bør det være mer å velge blant.
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

TantePose

Tror dette med vinterdekk og dimensjoner har tatt forhandlerne og dekkleverandørene litt på senga.
Det er nesten ikke "nordiske" vinterdekk å oppdrive, men de jeg har snakket med sier at endel vil begynne å produsere passende vinterdekk til MiEV og dens like etterhvert.

Continental Winter Contact er dekk beregnet på europeisk vinter, ikke spesifikt nordiske forhold. Jeg ville i utgangspunktet ha Viking Conti Contact5, men de finnes ikke i riktig dimensjon.
De Hankook Ice Bear dekkene jeg har fått på bilen er også såkalte "europeiske vinterdekk". Jeg var skeptisk, men de virker å fungere bra så langt. Tror det hjelper at bilen er veldig bra på vinterføre.
Har ikke prøvd dem på is ennå.

Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

Håkon T

Hvor fikk du dette tilbudet?

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. desember 2010, klokken 10:51
Sendte en forespørsel om dekk til en annen Motorforum forhandler enn den i Asker. Her er svaret jeg fikk:

Det vil ut Januar 2011,kun være mulig å få
komplette vinterhjul til i-MiEV,levert med Hankook dekk

Det er forskjellig dimensjon foran og bak Komplett sett  kr. 6563,00
Arild


Ser dermed ut som om Motorforum i Asker dermed velger å selge sine vinterdekk 5500,- kroner dyrere enn forhandleren som ligger noen kilometer unna. Synes dette er flaut av Motorforum i Asker. Blir litt skeptisk til hele denne butikken.

Lars
Asker.
BMW i3 (fra januar 2014)
Saxo 2003 mod, 45 000 km (solgt)

Granheim

Jeg ser det er litt forvirring rundt vinterhjul og vil derfor gi informasjon rundt dette.

Først og fremst er det riktig som det sies at det kun finnes originale felger til bilen. Det er også begrenset hva man får av dekk. Grunnen til at prisen er høy er ikke at forhandlerne skor seg på dere som kunder, det produseres bare så få av dem at enhetsprisen blir høy.
Veiledende pris for komplette hjul er 3 028,75 (2423,-+moms) foran og 3437,50 (2750,-+moms) bak, totalt 12 932,50 kr.

Hvis noen selger disse hjulene komplett for 6563 kr så er det i så fall rent tap.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

elektrolux

Sitat fra: Granheim på onsdag 12. januar 2011, klokken 16:19
Veiledende pris for komplette hjul er

Leverandør kan sette veiledende pris til hva som helst.

I India klarer de å produsere og selge hele biler for en drøy tusenlapp mer enn dette. Da bør Mitsubishi klare  å vise litt mer måtehold når de veileder prisen sin.

Think leverer til sammenligning Aluyfelger i stedet for stål for 2200 NOK.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Granheim

Da tror jeg nesten du får tro hva du vil Electrolux, jeg forteller deg det som det er.
Prisen gjenspeiles i at hjulene foreløpig er dyre i innkjøp.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

elektrolux

Noen ganger er prisen fra forhandler så dyr at en kan produsere en del billigere selv.

Et eksempel er bremseskiver til mopedbilen min som kostet over 1000 kr stk. Etter en tur innom Vestpac med Autocad tegning av skivene kunne jeg montere 2 stk rustfrie skiver og ha et par i reserve og 200 kr til overs.

Et bevis godt nok for meg på at en ikke kan skylde alt på lave produksjonserier.

Prisen på ladekabelen deres tyder også på at noen i salgsleddet til Mitsubishi er flinke til å beregne avanse. Think tar nok også godt i på tilsvarende produkt, men nøyer seg med en drøy tredjedel heldigvis.

Synd egentlig, for Imiev'en er et interesant produkt, som jeg godt kunne tenkt meg. Er bare livredd asiatiske delepriser. Husker en gang for en mannsalder siden at en Suzuki moped ble beregnet å koste 21000 NOK i deler, mens selve mopeden kostet under 7000 NOK. Hadde vært interresant å vite tilsvarende på Imiev'en. ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. januar 2011, klokken 19:17
Noen ganger er prisen fra forhandler så dyr at en kan produsere en del billigere selv.

Prisen på ladekabelen deres tyder også på at noen i salgsleddet til Mitsubishi er flinke til å beregne avanse. Think tar nok også godt i på tilsvarende produkt, men nøyer seg med en drøy tredjedel heldigvis.

Felger blir sikkert tilgjengelig fra andre produsenter før neste vinter, og dekkene blir nok også billigere.

Ang. ladekabel, har ikke iMiev J1772 plugg ? I så fall vil vel en hvilken som helst J1772-kabel virke, og det kommer sikkert en masse uorginale på markedet til lave priser. Hva tar Nissan for kabelen sin, Leaf har vel samme pluggen så den bør også fungere ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Carl Anton Stenling

Det er en utfordring med småseriebiler solgt av vanlige importører at de beregner et fast prosentvis tillegg, f.eks. 3-gangeren. For enkelte deler som batteri og styringsboks bærer dette helt galt avsted. Importørene må nøye seg med en rimelig fortjeneste og ikke tenke at man kan ta samme avanse på dyre spesialproduserte deler som på et par skruer. Markedet er rett og slett ikke forberedt på å betale like mye for f.eks. batteri + motor som for hele bilen.

Bertel O. Steen har jo vist hvordan dette kan gi helt urimelige utslag for Peugeot-elbilene.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Go-carter

Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. januar 2011, klokken 17:29
Think leverer til sammenligning Aluyfelger i stedet for stål for 2200 NOK.

Alufelger er faktisk blitt standardutstyr, nå. Selv om det ikke fremkommer av prislisten.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA