Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser service e-Golf

Startet av Snibur, fredag 25. november 2016, klokken 14:18

« forrige - neste »

Snibur

Jeg har en Peugeot ce-122 el-sykkel som etter 2 1/2 sesong begynner å få kortere kjørelengde. Jeg sykler ca 22 km til jobb, lader på jobben og sykler samme strekning hjem igjen. Har kjørt på maks effekt på motoren men har et par ganger i det siste kjørt tom for strøm på hjemveien - det er noen oppoverbakker på slutten. Kjører nå på "normal" effekt - altså trinn 2 av 3. Det holder foreløpig. Må tråkke hardere selv, og det tar litt lenger tid. Men snart får jeg vel problemer her også. Der jeg kjøpte sykkelen skulle de ha over 8 tusen for nytt batteri. Har søkt på nettet men har så langt ikke funnet batteri til akkurat denne.
Er det mulig å bytte ut cellene i batteriet? Finnes det noe firma i Norge som gjør dette? Er det vanskelig å gjøre det selv - annet å passe på enn å lodde dem sammen riktig? Hvor får man i såfall tak i nye celler? Er det standard mål på cellene eller må jeg sørge for at nye celler er nøyaktig like store for å få plass inne i batterikassa? Kan jeg bruke celler med høyere kapasitet enn de jeg har? Det skal visstnok være 37V  10 Ah i batteriet slik det ble levert.
Kolbotn

Peugeot iOn 2011 og Peugeot 308 SW 2009 diesel

Ferry

Ta en titt i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26621.0.html

Det er fullt mulig å bytte celler selv, men det passer antagelig bedre for en "elektro(nikk)mann" enn for en snekker. Lodding av celler anbefales ikke, de bør punktsveises. Søk etter "18650 spot weld" på Youtube m.m.
Jeg kommer til å bytte selv på min Bosch når den tid kommer.
jkirkebo i tråden jeg viser til har masse info.

Snibur

Takk for svar. Dette blir nok litt utafor hva jeg får til. Noen som vet noe firma i Norge som gjør slike jobber?
Kolbotn

Peugeot iOn 2011 og Peugeot 308 SW 2009 diesel

PerBear

Ikke å anbefale.
Jeg har gjort det to ganger og vil ikke gjøre det igjen.
Cellene er såpass dyre i forhold til et nytt batteri at det ikke lønner seg. Når pakken begynner å bli slitt bør alle cellene byttes. Eller er det liten vits.

Kort sagt: Mye arbeid og det krever masse spesielle deler og spesialverktøy.

(Eneste unntaket er bytte av en/få celler på helt nytt batteri og at du får tak i identiske (originale) celler med tilnærmet lik produksjonsdato.)

Bedre å kjøpe nytt...
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

elektrolux

Sitat fra: Snibur på mandag 10. oktober 2016, klokken 08:08
Takk for svar. Dette blir nok litt utafor hva jeg får til. Noen som vet noe firma i Norge som gjør slike jobber?

Vår tyske samarbeidspartner sveiser batteri, og vi kunne testet dette ut. Problemet er at det ville vært et prosjekt som vil ta masse tid både til frakt og til å søke rette celler.

Om du likevel ender opp med å kjøpe nytt batteri, kunne vi testet dette ut på dit gamle og så kunne du ev. kjøpt det tilbake.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

petersv

Lønnsomheten avhenger av prisen på nytt batteri, men regner med nye celler blir vesentlig billigere.

F.eks. her hvor jkirkebo kjøpte celler finner du mange billige alternativer https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=31&t=61608

Hvis du liker å holde på med sånt, så er jo dette et interessant prosjekt.

PerBear

Nyere BMSer er programmert i detalj med temperaturområde for lading og utlading, cellekjemi og degenereringsalgoritmer. Både for å håndtere sikkerheten og gi batteriet så lang levetid som mulig når cellene etterhvert blir gamle og slitt. For at dette skal fortsette å fungere bør/må erstatningscellene ha samme kjemi og helst samme alder.

Her er en typisk BMS chip som må programmeres med masse detaljer om cellene, og det er en gammel krets fra 2008:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/bq77pl900.pdf
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

petersv

Hvor du har dette fra vet jeg ikke, men i databladet er det ingenting om alred på celler. Den bruker samme algoritme hele tiden. Hva du mener med "degenereringsalgoritmer" skjønner jeg ikke.

Lading og cellebeskyttelse er ikke hokus poskus, det er helt enkle prinsipper som benyttes.

Pallesnekkern

Jeg synes du får lite rekkevidde på batteriet. Min 3 år gamle ecoride har også 36V og 10Ah og den holder fint tur/retur jobb (36km), med fortsatt ca 10km rest i kupert terreng. Den er riktignok ikke brukt veldig mye. Hva hadde du for rekkevidde når den var ny?   

Jeg mistenker at disse batteriene lades litt for mye, slik at kapasiteten faller mye over tid. Hvis den var like smart som en elbil ville den ladet til ca 90% og batteriene ville holdt mye lenger.

elektrolux

Sitat fra: Pallesnekkern på onsdag 26. oktober 2016, klokken 16:06
Hvis den var like smart som en elbil ville den ladet til ca 90% og batteriene ville holdt mye lenger.

Litt usikker på hvor smarte elbil BMS er:

Disekrerte nylig et toppladet Berlingo batteri og det hvilte på 4,12V \ Celle som er omtrent 100% oppladet. BMS bar tydelig preg av toppballansering via shunt motstander. Riktignok var der en Can bus modul der, men det har med kommunikasjon med bilen forøvrig å gjøre og ikke ladeteknikken.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Snibur

Da den var ny kunne jeg sykle tur-retur - altså 44 km totalt, men måtte da gå ned fra maks til normal hjelp fra motoren på hjemturen for å være sikker på å komme opp bakkene på slutten av turen. Så jeg har hele tiden ladet både hjemme og på jobb.
Kolbotn

Peugeot iOn 2011 og Peugeot 308 SW 2009 diesel

petersv

Hvis du har litt mer bilder etc. av batteriet kan det jo hende noen vet noe mer.

PerBear

Sitat fra: petersv på søndag 23. oktober 2016, klokken 13:07
Lading og cellebeskyttelse er ikke hokus poskus, det er helt enkle prinsipper som benyttes.
Prinsippene er muligens enkle for deg, men jeg har konstruert og programmert min egen BMS og for meg og min programmerer krevde det veldig mye arbeid. BMSen funket fint men jeg ga opp videre produksjon fordi jeg ikke fikk tak i celler med med tilstrekkelig kvalitet i små antall til fornuftig pris.
Vi brukte denne TI løsningen:

http://www.ti.com/lit/ug/sluu481/sluu481.pdf#page12

I avsnitt 3.12 er det beskrivelse av impedance growth for å takle celleslitasje.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

petersv

Skjønner, TI sine ladekret-IC-er er veldig gode. Ang. impedansøkning på cellene er dette også veldig vanlig.

Legg merke til:
SitatThis condition is event-driven and not evaluated on a regular interval. The test checks for abnormal
impedance increases in each cell, independent of the other cells.

og
SitatActivation criteria/behavior: When the relative state-of-charge (RSOC) is greater than Normalized Dynamic
Impedance SOC and a current step greater than Current Delta has occurred, the cell impedance growth
rate is calculated for each series-cell element. Rate = (Present NDI / Initial NDI). If the calculated cell
impedance growth rate is greater than the IGR Limit, then the cell impedance growth-rate counter is
incremented. If the calculated cell impedance growth rate is less than the IGR Limit, then the cell's IGR
counter is decremented, without going below zero.

Mao. takler den bytte av celler fint, men vil muligens ikke lade de helt opp før etter noen sykluser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA