Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av Benjamin Myklebust, fredag 25. november 2016, klokken 08:56

« forrige - neste »

Benjamin Myklebust

Jeg har kjøpt en brukt i-MiEV som ble levert med 16 A EVSE/ladekabel/ladekladd i 2011. Den har vært brukt av forrige eier, men jeg trenger den mest til backup, og da hadde det vært praktisk med en 10 A-utgave i stedet for 16 A (i praksis 8 i stedet for 13, vel). Går det an å åpne disse å finne en dipswitch eller lignende for å sette ned hastigheten? For det er vel mest på kommunikasjon, og ikke hardware at denne forskjellen ligger? Eller går det an i bilen med f.eks. OBD å sette ned ladefarten?

Forslag?
2011 i-MiEV Oslo

Mr.Zero

Sitat fra: Benjamin Myklebust på fredag 07. oktober 2016, klokken 11:02
Jeg har kjøpt en brukt i-MiEV som ble levert med 16 A EVSE/ladekabel/ladekladd i 2011. Den har vært brukt av forrige eier, men jeg trenger den mest til backup, og da hadde det vært praktisk med en 10 A-utgave i stedet for 16 A (i praksis 8 i stedet for 13, vel). Går det an å åpne disse å finne en dipswitch eller lignende for å sette ned hastigheten? For det er vel mest på kommunikasjon, og ikke hardware at denne forskjellen ligger? Eller går det an i bilen med f.eks. OBD å sette ned ladefarten?

Forslag?

Det enkleste er vel at du lufter et ønske om å bytte en 16-kabel i en 10. Vips så har du en 10... :D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

elektrolux

Enig.

Folk flest går langt for å bytte motsatt vei. ;)

Husk likevel at selv om ladekabelen din støtter 16A lading, vil bilen din kun trekke 14A, mens den via en 10A kabel vil trekke 10A.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elekTrond

@Benjamin: Hvor i landet bor du? Jeg bor på Gjøvik og har en orginal 10A lader som jeg gjerne bytter i en 16A lader.
'13 Mjau

TB

Som fleire skriv, beste er å bytte din 16A mot ein 10A variant.

Ein alternativ måte er å selge din 16A variant, og kjøpe ein ny justerbar modell.

Alternativt EVSE Upgrade - som bygger om din 16A modell til justerbar modell, 6-16A.
Men, må sendes inn, og koster ein del.

http://evseupgrade.com/?main_page=product_info&cPath=3&products_id=8
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Benjamin Myklebust

Ja, det er jo en god ide hvis folk er interessert i å bytte. Jeg ser jo at folk skryter av at det er 16 A når de selger på Finn, som kan være fint hvis du lader hjemme med klumpen og det funker. Men som backup når man ellers lader Mode 3 kan det jo være litt upraktisk.

@Mr.Zero Betyr det at du er interessert i et bytte?

@elekTrond Jeg bor på Kalbakken i Oslo
2011 i-MiEV Oslo

elekTrond

Ben: Herr Null har gått seg bort og tatt seg en bayer. :p

Jeg har noen å besøke på Minnesund, så hvis du vil kan vi ta en hurtiglade-date på Kiwi Langset (østsida av brua) eller Statoil Minnesund? Da sparer vi portoen begge veger. Jeg er uansvarlig student på heltid og har derfor en relativ fleksibel timeplan. Men vi kan ta det på PM herfra, så kan tråden forbli ontopic. :)

PS! Jeg brukte 11/16 på ~7 mil ned dit i sommer. Det kostet meg med andre ord grovt hoderegnet rundt en tier (på saktelading) hver veg, inkl. anleggstrafikk, kø og ellers frisk kjørestil.  8)
'13 Mjau

Benjamin Myklebust

Jeg er interessert i å bytte, men jeg er ikke så i tidsnød at jeg orker å kjøre til Minnesund. Andre bytteforslag mottas.
2011 i-MiEV Oslo

svingen

hvis det legges ut på kjøp/salg så blir det nok flere som vil bytte og helt sikkert noe som bor i nærheten av deg :) er jo samme på Leaf og andre biler og
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA