Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til nissan leaf

Startet av TrondT, torsdag 24. november 2016, klokken 23:12

« forrige - neste »

TrondT

Avgiften på ladbare hybrider er så lav at det ødelegger for elbil satsingen i landet.

Et eksempel
Anta bilens innkjøpsverdi: 200.000 kr.
Avgiftene er (ca beregnet).
Elbil:           Kr   2.400,-  0,0 g/km CO2  ex: Golf
Ladbar Hyb. Kr 25.000,-  40 g/km CO2  Golf
Bensinbil:     Kr 115.000  99 g/km CO2  ex:Yaris bensin

Ladbare middels store biler sparer ca 90.000 i reg.avgift.
Antas antall små/mellomstore biler registrert på et år til 30.000, "får" disse bilistene 2,7 milliarder i reduserte avgifter.
Antar vi at det koster 1 mill å bygge en ladestasjon, ville vi fått 2.700 ladestasjoner - på ett år.
Til sammenlikning er det ca 1500 bensinstasjoner i Norge.

Ved bare å halvere avgiftsfritaket for ladbare hybrider ville vi få bygget ut ladenettet i Norge og elliminert all rekkeviddeangst, og "alle" ville kunne bruke elbil.
Istedet kjøper mange ladbare hybrider, og forlenger problemene.

Hvorfor vil ikke de blåblå satse helhjertet på en skikkelig elbil løsning.
TRIST.

2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

jkirkebo

Sitat fra: TrondT på fredag 07. oktober 2016, klokken 00:38
Avgiften på ladbare hybrider er så lav at det ødelegger for elbil satsingen i landet.

Jeg tror det motsatte. Avgiften er såpass lav på de ladbare hybridene at de blir svært konkurransedyktige ovenfor ikke-hybridene. Mange vil kjøpe disse som ellers ikke hadde turt å tatt steget over på ren elbil ennå. De får da en innføring i konseptet med lading av bil, både hjemme og andre steder. Dette kan gjøre terskelen til å gå over til ren elbil i fremtiden mye lavere.

Stort salg av ladbare hybrider vil også øke det totale batterivolumsalget, noe som senker prisen på batterier ytterligere og kommer elbilene til gode.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Robert Sund

Det burde i alle fall vært stilt krav om minimum ren elektrisk kjørelengde sommer og vinter for å få lav avgift. Og det burde bli testet realistisk.

kaiat

En stor andel av disse ladbare hybridene er vel dessuten biler som Outlander PHEV og Passat GTE. Dette er biltyper (SUV og stasjonsvogn) som så langt ikke finnes som elbil til en rimelig penge. Dessuten kan de trekke tilhenger. Hvis folk vil ha seg en SUV eller stasjonsvogn med tilhengerfeste, er det vel bedre at de kjøper en ladbar hybrid enn en diesel?

kodalse

Som en kollega sier med Outlander PHEV:

"Kjempefin i byen og på korte turer til hytta (med innlagt strøm) Lader greit opp for daglig bruk.
På langturer bruker den mer enn den gamle dieselbilen, men i sum blir det lavere drivstoffkost"
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Sirup

Hybridbiler tar absolutt ikke knekken på elbiler, snarere tvert imot. Det er mange som er skeptisk til elbil og har mange motforestillinger (fordommer) mot dem. Med hybridene faller disse motforestillingene bort, og disse folkene blir introdusert for konseptet med lading.

Hybrideierene vil nok finne ut at det er billigst og best å kjøre på el-delen, dermed vil de etterspørre hybrider med lenger og lenger elektrisk rekkevidde. For å få best mulig elektrisk rekkevidde vil den konvensjonelle motoren bli droppet, og disse tidligere skeptikerene kjører ren elbil:-)

Hybridene er en overgangsløsning.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Sele


jkirkebo

Sitat fra: Sele på fredag 07. oktober 2016, klokken 11:24
For meg er hybrid en bløff alla dieselgate.

http://www.tv2.no/a/8144826/

Når folk etterhvert blir misfornøyd med kort rekkevidde på strøm vil de etterspørre hybrider med større batterier. Dette går seg til etterhvert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


Amoss

Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. oktober 2016, klokken 11:39
Sitat fra: Sele på fredag 07. oktober 2016, klokken 11:24
For meg er hybrid en bløff alla dieselgate.

http://www.tv2.no/a/8144826/

Når folk etterhvert blir misfornøyd med kort rekkevidde på strøm vil de etterspørre hybrider med større batterier. Dette går seg til etterhvert.

Det er så klart en mulighet. En annen er at de sier "jammen dette virker ikke, jeg får jo dobbelt forbruk som det jeg hadde! Nei, eldrift er no' dritt!" og går tilbake til fossiler og blir enda vanskeligere å overbevise om at elbiler har noe for seg. Har stor forståelse for det dersom denne personen som var omtalt i linken til Sele hadde reagert slik.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sele

Når man ser på salgstallene så er det helt klart at hybrider ødelegger for elbilsatsingen.

Hybridbiler versus elbiler

Salget av biler med alternativ drivlinje i Norge januar til mars 2016, sammenlignet med samme periode i fjor.


                     2016          2015   
Elbil                6425          7202  -11%
Hybrid            3659          2727   +34%
Plug-in hybrid  4501          901    +395%

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

goggo

Hvis de justerer avgiftene slik som foreslått av elbil foreningen og Zero, så blir det veldig bra. 

http://elbil.no/gode-og-darlige-ladbare-hybrider-phev/

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Sele

#12
De ladbare hybridene er ikke så snille som man vil ha det til.

Ladbare hybrider: Oppgitt mot målt forbruk.

Mitsubishi Outlander PHEV: Oppgitt forbruk 0,18
                                        Sprit-monitor   0,436
                                        Avvik i prosent  +142%

BMW 225xe                       Oppgitt forbruk 0,2
                                        Sprit-monitor    0,662
                                        Avvik i prosent  +266%

bno

Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. oktober 2016, klokken 11:39
Sitat fra: Sele på fredag 07. oktober 2016, klokken 11:24
For meg er hybrid en bløff alla dieselgate.

http://www.tv2.no/a/8144826/

Når folk etterhvert blir misfornøyd med kort rekkevidde på strøm vil de etterspørre hybrider med større batterier. Dette går seg til etterhvert.

Liker denne vinklingen der så du er nok inne på en teori som ikke er ueffen.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

epsilone6

Ja, vi må slite med NEDC-tall i 11-23 måneder til, forhåpentligvis er ikke WLTP like på jordet. Jeg er mest nysgjerrig på hvordan avgiftene skal håndteres i overgangsfasen når gamle modeller har NEDC-tall og nye har WLTP-tall. Hvis de bare holder på de samme satsene vil avgiftene stige betydelig for alle med WLTP-tall.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA