Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til nissan leaf

Startet av TrondT, torsdag 24. november 2016, klokken 23:12

« forrige - neste »

jlan

#90
Problemet her er vel i stor grad at man prøver styre ved hjelp av engangsavgiften. En dieselbil som nesten ikke blir brukt vil jo ikke forurense mye, mens en hybridbil som brukes mye men aldri lades vil kunne kalles en bløff, da den ikke brukes ihht de tallene som er lagt til grunn for avgiften.

I Bergen skal hybridbiler unntas for datokjøring på dager med stor forurensing, det er jo også en bløff hvis de ikke kjører elektrisk.

Jeg tror belønningen av miljøvennlige biler i mye større grad må dreies over på aktuell bruk. På samme måte som de som lager kø straffes med rushtidavgift bør en hybridfører som ikke kjører miljøvennlig straffes med høyere avgift. Alle data logges jo i moderne biler, så det må være mulig å få til uten at det går ut over personvernet.

På rene elbiler bør absolutt tilhengerfeste belønnes med en avgiftsreduksjon (eller en bonus). Det vil være en ganske betydelig faktor. for å øke elbilbruken. Kjøring med tilhenger gir jo også  ekstra stor forurensing når fossilbiler brukes.

(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Yngve

En måte å avgiftsbelegge faktisk forurensing er jo en økt CO2-avgift på drivstoff. Da vil det være dyrt å forurense, og vil insentivere miljøvennlige valg. Dette er mye mindre inngripende enn å logge kjørte kilometer.

Gardin

En annen måte å insentivere miljøvennlige valg for ladehybrider ville være å sette opp mye flere sakteladeplasser. Det er neimen ikke mange steder i landet det er enkelt å finne ledige ladeplasser som hybrider har lov til å bruke. Det hjelper lite om bensinen er svindyr hvis det å lade opp bilen ikke er praktisk mulig å få til.

jlan

Sitat fra: Yngve på tirsdag 15. november 2016, klokken 10:19
En måte å avgiftsbelegge faktisk forurensing er jo en økt CO2-avgift på drivstoff. Da vil det være dyrt å forurense, og vil insentivere miljøvennlige valg. Dette er mye mindre inngripende enn å logge kjørte kilometer.
Forsåvidt ja, men i praksis er det grenser for hvor mye diesel og bensin kan avgiftsbelegges over natten. Politikere flest ønsker jo ikke å bli trumphet.

De som har fått et reellt fradrag i avgift for hybridbil synes jeg derimot må kunne avkreves en form for bevis for at de har kjørt så miljøvennlig som beregningstallene forutsetter. Man trenger jo egentlig bare å lese av snittforbruket.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Øystein16

Sitat fra: jlan på onsdag 16. november 2016, klokken 14:09
Sitat fra: Yngve på tirsdag 15. november 2016, klokken 10:19
En måte å avgiftsbelegge faktisk forurensing er jo en økt CO2-avgift på drivstoff. Da vil det være dyrt å forurense, og vil insentivere miljøvennlige valg. Dette er mye mindre inngripende enn å logge kjørte kilometer.
Forsåvidt ja, men i praksis er det grenser for hvor mye diesel og bensin kan avgiftsbelegges over natten. Politikere flest ønsker jo ikke å bli trumphet.

De som har fått et reellt fradrag i avgift for hybridbil synes jeg derimot må kunne avkreves en form for bevis for at de har kjørt så miljøvennlig som beregningstallene forutsetter. Man trenger jo egentlig bare å lese av snittforbruket.

Har ladbar hybrid. Normalforbruket er 0,0 l bensin per tur.

OlafGTE

Har ladbar hybrid og ingen mulighet til å lade hjemme (offentlig parkering). Der jeg kan lade mot betaling er ladestrømmen mye dyrere enn tilsvarende kjørelengde i bensin.

Øystein16

#96
Sitat fra: OlafGTE på onsdag 16. november 2016, klokken 14:26
Har ladbar hybrid og ingen mulighet til å lade hjemme (offentlig parkering). Der jeg kan lade mot betaling er ladestrømmen mye dyrere enn tilsvarende kjørelengde i bensin.

Det er eit stort problem du peikar på. Miljøbilpolitikken er eit hinder for større overgang til elektrisk drift. Problemstillinga di gjeld mange - og då både elbilar og ladbare hybridar. Me som har eige hus og god plass kan velgja og vraka utan å tenkja på andre når det gjeld lading og parkering.

doldis1

Med fare for å gjenta et tidligere innlegg i denne tråden ( for lang til at jeg gidder å lese hele) synes jeg
dere som kjøper hybrider har baller av stål !
Hvis vi våger å se litt inn i krystallkula, la oss se en 5 års tid fram eller så, så vil vi i også ha større familiebiler
som rene elbiler. Mercedes E klasse, Audi A6, Passat, og jeg er sikker på at denne listen kan gjøres mye,mye
lenger.
Denne generationen ser ut til å ville ha en rekkevidde på 50-60 mil, altså en fullgod familiebil!
Jeg er også overbevist om at Tyskerne har fått med seg at Tesla mod. X kommer med hengerfeste og kommer
til å følge d eksempelet.
Er også overbevist om at våre politikere vil bruke d politiske handlingsrommet en økning av elbil andelen gir
til å stenge byene for biler med diesel/bensindrift og skatte ihjel diesel/bensin som drivstoff !
Så da står du der med en pent brukt hybrid som har en reel rekkevidde på 5 mil hvis du da ikke vil kjøre
på bensin som er blitt mye dyrere og gir deg begrensninger i hvor du får kjøre. . . .
Følgelig vil du forsøke å selge hybriden for å kjøpe en ren elbil, men hvem vil kjøpe ???
Hybriden er en flopp og vil være s.g.s værdiløs om 5 år!!!

jcnorway

Møllergruppen har gjennomført en spørreundersøkelse hvor TNS-Gallup har spurt hybrideierne (GTE- og e-Tron-eiere) om hvordan bilen blir brukt.

SitatUndersøkelsen viser at 70 prosent av dem som svarte, ladet bilen hver dag.

Nær samme antall svarer at de fyller drivstoff en gang i måneden eller sjeldnere.

Det har også vært spekulert i om nedgangen i elbilsalget henger sammen med det økte salget av ladbare hybridbiler i år, etter at denne typen biler fikk en betydelig avgiftsfordel.

- De ladbare hybridene er ikke årsaken. Undersøkelsen viser at det er diesel- eller bensinbilene som byttes ut, mener Volkswagen-direktør Ulf Tore Hekneby.

Nær 70 prosent svarte at det var uaktuelt eller helt uaktuelt å kjøpe en elbil i stedet, noe de aller fleste begrunner med elbilens begrensede rekkevidde.

Rundt halvparten sa de først hadde sett på en bil med forbrenningsmotor som et reelt alternativ før de skaffet seg en ladbar hybrid.

http://www.aftenposten.no/bil/Blir-de-ladet-859027_1.snd
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

OlafGTE

Sitat fra: doldis1 på torsdag 17. november 2016, klokken 10:31
Med fare for å gjenta et tidligere innlegg i denne tråden ( for lang til at jeg gidder å lese hele) synes jeg
dere som kjøper hybrider har baller av stål !
[...]
Så da står du der med en pent brukt hybrid som har en reel rekkevidde på 5 mil hvis du da ikke vil kjøre
på bensin som er blitt mye dyrere og gir deg begrensninger i hvor du får kjøre. . . .
Følgelig vil du forsøke å selge hybriden for å kjøpe en ren elbil, men hvem vil kjøpe ???
Hybriden er en flopp og vil være s.g.s værdiløs om 5 år!!!
Jeg mener hybrid er et bedre alternativ for meg og mange andre, enn en konvensjonell fossilbil. Du kan gjerne være uenig hvis du vil, men for å være helt ærlig så tar jeg den meningen med en stor klype salt.

Falsum

Sitat fra: jcnorway på torsdag 17. november 2016, klokken 11:17
Møllergruppen har gjennomført en spørreundersøkelse hvor TNS-Gallup har spurt hybrideierne (GTE- og e-Tron-eiere) om hvordan bilen blir brukt.

SitatUndersøkelsen viser at 70 prosent av dem som svarte, ladet bilen hver dag.

Nær samme antall svarer at de fyller drivstoff en gang i måneden eller sjeldnere.

Det har også vært spekulert i om nedgangen i elbilsalget henger sammen med det økte salget av ladbare hybridbiler i år, etter at denne typen biler fikk en betydelig avgiftsfordel.

- De ladbare hybridene er ikke årsaken. Undersøkelsen viser at det er diesel- eller bensinbilene som byttes ut, mener Volkswagen-direktør Ulf Tore Hekneby.

Nær 70 prosent svarte at det var uaktuelt eller helt uaktuelt å kjøpe en elbil i stedet, noe de aller fleste begrunner med elbilens begrensede rekkevidde.

Rundt halvparten sa de først hadde sett på en bil med forbrenningsmotor som et reelt alternativ før de skaffet seg en ladbar hybrid.

http://www.aftenposten.no/bil/Blir-de-ladet-859027_1.snd

Volvo har vel gjort tilsvarende brukerundersøkelser (og innsamling av data tror jeg) hos eierne av sine hybridbiler.
Hvis jeg ikke husker feil kom de fram til en tilsvarende konklusjon, altså at folk er flinkere enn fryktet til å faktisk lade bilene og kjøre en god del helelektrisk. Har dessverre ikke link nå, men flere av dere vet sikkert hvilken undersøkelse jeg snakker om.

Dette er uansett positive nyheter. Selv kjører jeg ren elbil og må innrømme at jeg har vært skeptisk til ladbare hybrider. Da er det bare hyggelig dersom folk er flinke til å lade og faktisk bruker vesentlig mindre drivstoff.

Min største skepsis går mot bruken av hybrid i tunge premium SUV-er (Porche, Lexus etc.) og andre luksusbiler, hvor elmotoren og latterlig små batterier (relativt til bilens totale vekt) tilsynelatende kun er introdusert for å gi ekstra effekt tilgjengelig for mer sportslig kjørestil. Dette er rene "compliance cars" for å senke gjennomsnittsutslippet til flåten av biler innenfor merket. Men Golf og Passat GTE er tross alt mye mer fornuftige biler, selv om jeg helst skulle ha sett at de hadde enda større batteripakker og lengre helelektrisk rekkevidde.

doldis1

#101
 
SitatDu kan gjerne være uenig hvis du vil

Nei, er faktisk ikke uenig i d hele tatt. Hadde innlegget mitt vært om rene dieselbiler hadde jeg enkelt og
greit byttet ut "Hybriden er en flopp og " med "dieselbilen" . .
Jeg tar ikke stilling til hva som er d beste bilvalget pr. dags dato. D jeg påpeker er at verden endrer seg så raskt
nå at noen kommer til å tape penger. .
Noe må man jo kjøre men personlig ville jeg styrt langt unna hybrider og heller kjørt en gammel dieselbrenner
i et par år til. . Skal vedde min venstre arm på at innen utgangen 2018 vil vi ha fullsize el familiebiler klare for levering i Norge og da i en helt annen prisklasse enn Tesla.
Prisen vil trolig være lavere enn på Passaten din . . .

Kanutten

Sitat fra: doldis1 på torsdag 17. november 2016, klokken 13:06
. . . Skal vedde min venstre arm på at innen utgangen 2018 vil vi ha fullsize el familiebiler klare for levering i Norge.
Prisen vil trolig være lavere enn på Outlanderen din . . .

Det tror jeg du har rett i, men det betyr ikke at det er noe alle vil ha. Jeg tror det vil ta ganske mange år før markedet for fossil-biler blir borte.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

doldis1

 
SitatDet tror jeg du har rett i, men det betyr ikke at det er noe alle vil ha. Jeg tror det vil ta ganske mange år før markedet for fossil-biler blir borte.

Ja d er som de sier- d er vanskelig å spå, og særlig om framtida  :)
Grunnen til at du tar feil finner du i salgstallene for dieselbiler de siste åra og at våre politikere vil sørge for
at alle vil ha d. I 2011 var 75 % av alle nye biler i Norge levert med dieselmotor.
I 2015 ca. 40% og nå i 2016, et drygt år senere enn tallene fra 2015 er andelen 28% ! Tegner du disse tallene
i en grafe vil du se at den når bunnen et sted i 2018/19. .
I praksis vil vel de siste dieselkjøperne betakke seg og velge noe annet ? Så skal vi si at den siste nye
Dieselbilen ruller ut på norske veier i løpet av 24 mnd ? . . .

OlafGTE

#104
Ting som fortsatt må på plass innen det sagnomsuste 2018 for at elbilene skal gjøre alle fossil- og hybridbiler tilnærmet verdiløse:

* Rekkevidde og hurtiglading som er på linje med dagens Teslaer.
* Brukbart utvalg av biler med disse egenskapene som koster under 400 lakser.
* Brukbar tilgjengelighet av offentlig tilgjengelige ladestasjoner som kan konkurrere med bensinpumper på pris.

Spesielt det siste blir en "interessant" utfordring, da det ikke vil lønne seg for kommersielle aktører på kort sikt, og hvis staten skal gjøre det så vil det svi i statskassa.

Jeg tror med andre ord ikke at jeg gidder å selge bilen min i panikk heeelt ennå. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA