Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til nissan leaf

Startet av TrondT, torsdag 24. november 2016, klokken 23:12

« forrige - neste »

arthur

Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

Jeg har ingen intensjoner om å gå i noen person debatt med deg. Forstår du ikke hva jeg skriver så er det ditt problem.

jkirkebo

Sitat fra: TrondT på søndag 09. oktober 2016, klokken 16:39
Du har rett. De stjeler ikke Elbilkunder.

DE STJELER PENGER SOM KUNNE VÆRT BRUKT TIL Å BYGGE UT INFRASTRUKTUREN. SLIK AT DE FLESTE KUNNE BRUKT ELBIL.

Det er ikke infrastrukturen som er hovedproblemet som må løses for at de fleste skal kunne bruke elbil. Det som trengs er elbiler som:

- Har god plass til en familie på hyttetur (Passat/Avensis størrelse)
- Har hengerfeste
- God rekkevidde (som Ampera-E)
- Lav nok pris

Siden disse ikke finnes ennå er det bedre at de kjøper en ladbar hybrid enn en dieselbil. Enkelt og greit. Klag heller til bilprodusentene som kun produserer småbiler uten hengerfeste.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: TrondT på søndag 09. oktober 2016, klokken 17:05
Litt suplement fra nettet:
Frankrike vil ta vekk hybrid-insentivene:

Autoblog provides more: "France may make further tweaks as it looks to balance the effort to spur green-vehicle purchases without milking government funds. On one hand, France may take away the hybrid-vehicle incentive (worth about $840). On the other hand, France may add about $4,500 in perks for electric-vehicle buyers who retire diesel vehicles that are more than 10 years old. Either way, France would be following up similar efforts by both Germany and the state of California. Germany earlier this year adopted a $1.4 billion electric-vehicle incentive program that provides about $4,500 in perks to EV buyers, provided that those vehicles cost less than $67,000."

Frankrike har skjønt dette. Hvorfor skjønner ikke våre myndigheter dette?

Du mener vi burde gjøre hybridene like dyre som dieselbilene og fjerne avgiftsfordelen for de eneste elbilene som faktisk kan brukes som fullverdig familiebil? Det eneste man oppnår med det er økt salg av dieselbiler.

arthur

Sitat fra: Sele på søndag 09. oktober 2016, klokken 19:31
Jeg har ingen intensjoner om å gå i noen person debatt med deg. Forstår du ikke hva jeg skriver så er det ditt problem.

Det er faktisk ikke det minste vanskelig å forstå hva du skriver, men du har enda ikke kommet med en reell kommentar til mitt nokså detaljerte og konkrete spørsmål mht mitt kjøremønster utover at jeg, og trolig de fleste andre her, etter din mening er mindre begavete. Mitt eksempel var basert på "riktig" bruk av en hybridbil mht maksimal bruk av el-motoren, og jeg mente derfor at slik bruk IKKE skulle være i strid med dine meninger mht de økonomiske fordelene en hybrid-bil nyter godt av?

Neida, slapp helt av, forventer ikke noe saklig kommentar fra deg!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

Dine spørsmål om bruksmønster har ikke noe med mine angrep på intensiver og gjøre. Jeg har angrepet myndighetenes bruk av intensiver som er gitt på grunnlag av en stor bløff. Selv med riktig bruk er tallene feil noe tester har avslørt.
Bilprodusentenes tall er uoppnåelige fordi de er oppnått i et labratorium.

http://www.tv2.no/v/991162/

bjorngb

Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. oktober 2016, klokken 19:42
Det er ikke infrastrukturen som er hovedproblemet som må løses for at de fleste skal kunne bruke elbil. Det som trengs er elbiler som:

- Har hengerfeste
- Lav nok pris

Siden disse ikke finnes ennå er det bedre at de kjøper en ladbar hybrid enn en dieselbil. Enkelt og greit. Klag heller til bilprodusentene som kun produserer småbiler uten hengerfeste.
+1

Regner med vi venter 5-6 år med neste bilkjøp. Da er det disse betingelsene som gjelder. Om det blir elbil, hybrid, PHEV, hydrogen, bensin eller diesel kommer an på kjøpsprisen og driftsutgifter.
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

Kanutten

...Det som trengs er elbiler som:

- Har hengerfeste
- Lav nok pris

Siden disse ikke finnes ennå er det bedre at de kjøper en ladbar hybrid enn en dieselbil. Enkelt og greit...

My point exactly
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Sele

Var vel ikke meningen at en hybrid kunne ende opp med høyere forbruk enn en ren fossil?

http://www.oljekrisa.no/hybrid%20jun%202015.htm

Kanutten

Sitat fra: Sele på søndag 09. oktober 2016, klokken 22:08
Var vel ikke meningen at en hybrid kunne ende opp med høyere forbruk enn en ren fossil?

http://www.oljekrisa.no/hybrid%20jun%202015.htm

Jeg har 10 km kjørevei til jobben. Jeg kan lade bilen på jobben. Hvor høyt forbruk vil jeg ha i det daglige med en Golf GTE tror du?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Sele

Fornektelsene fortsetter det er ikke det som er poenget men bilprodusentenes bløff!

TrondT

Sitat fra: bjorngb på søndag 09. oktober 2016, klokken 21:31

- Har hengerfeste
- Lav nok pris

+1

Regner med vi venter 5-6 år med neste bilkjøp. Da er det disse betingelsene som gjelder. Om det blir elbil, hybrid, PHEV, hydrogen, bensin eller diesel kommer an på kjøpsprisen og driftsutgifter.

Bortforklaring, bortforklaring, bortforklaring.

De som reiser til hytta, hvor mange ganger har de med tilhenger ???
De som reiser til hytta, har de så dårlig tid at de ikke kan stoppe å lade en halv time mens de tar en pause?
De som reiser til hytta, hvor ofte må de ha en større bil enn en Golf med takboks?

Igjen: det er bedre å gi støtte til bilister som VIL bruke elbil, og ikke som tilskudd til kjøp av fossildrevet bil.

Og: de som VIRKELIG trenger tilhenger, og som har STOR familie, kjøp en vanlig bil. Det er vel ingen rett å skulle ha tilskudd.

2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

JorgenM

- Har hengerfeste
- Lav nok pris
+1

I tillegg vil jeg si produsenten har endel betydning.
Har flere i familien som sverger til Toyota og vil aldri vurdere å kjøpe elbil før Toyota tilbyr det :o
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: TrondT på mandag 10. oktober 2016, klokken 00:14

De som reiser til hytta, har de så dårlig tid at de ikke kan stoppe å lade en halv time mens de tar en pause?
De som reiser til hytta, hvor ofte må de ha en større bil enn en Golf med takboks?

Man bruker da ikke hengerfeste bare til hytta. Man henter materialer, leverer hageavfall, setter ut båten osv.

Lade gjør jeg hver gang vi drar på hytta, har jo ikke innlagt strøm der. Det gjelder ganske mange andre også. Med 20-30 mil til hytta og et lite batteri blir min ene ladestopp da fort til 3, siden man også må lade opp rett før man kjører opp på fjellet (gitt hytte på fjellet da). Greit å komme seg dit uten lading synes jeg (og nok de fleste andre). En stopp er greit, to er drøyt og tre er direkte plagsomt.

Med takboks øker forbruket drastisk og den lasdestoppen blir fort to ladestopper. Skal man være på hytta en uke i f.eks vinterferie eller påske er det ganske mye bagasje en familie på 4 har med seg, og en evt. takboks vil nok stort sett bli brukt til ski. Mulig du klarer deg med en liten Golf, personlig kjenner jeg ikke en eneste barnefamilie som ikke har en vesentlig større bil som hovedbil. Det går i biler som Passat, Outlander, V70XC osv.

Nasatech

Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. oktober 2016, klokken 08:58
Sitat fra: TrondT på mandag 10. oktober 2016, klokken 00:14

Man bruker da ikke hengerfeste bare til hytta. Man henter materialer, leverer hageavfall, setter ut båten osv.

Lade gjør jeg hver gang vi drar på hytta, har jo ikke innlagt strøm der. Det gjelder ganske mange andre også. Med 20-30 mil til hytta og et lite batteri blir min ene ladestopp da fort til 3, siden man også må lade opp rett før man kjører opp på fjellet (gitt hytte på fjellet da). Greit å komme seg dit uten lading synes jeg (og nok de fleste andre). En stopp er greit, to er drøyt og tre er direkte plagsomt.

Med takboks øker forbruket drastisk og den lasdestoppen blir fort to ladestopper. Skal man være på hytta en uke i f.eks vinterferie eller påske er det ganske mye bagasje en familie på 4 har med seg, og en evt. takboks vil nok stort sett bli brukt til ski. Mulig du klarer deg med en liten Golf, personlig kjenner jeg ikke en eneste barnefamilie som ikke har en vesentlig større bil som hovedbil. Det går i biler som Passat, Outlander, V70XC osv.

Veldig enig med deg! Jeg ser at jeg helst vil kjøre til hytta i ett strekk. Vi har 4 barn og vi har fra fredag 17-18 til søndag 14-tiden til å være på hytta. Vil nødig da bruke 1 av de timene på en dårlig kafe/fastfood joint på veien :(

Vi har i dag en Model X 90 og da går det fint med henger opp. Da er vi 6 stykker i bilen og har også bagasjen i bilen. Har vi med henger så har vi sykler og annet til å bruke ute i den. Det passer perfekt ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA