Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til nissan leaf

Startet av TrondT, torsdag 24. november 2016, klokken 23:12

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Sele på lørdag 08. oktober 2016, klokken 17:14
+266% avvik er jo veldig mer nyansert..

Du kunne like gjerne brukt tallet 10.000%. Det er forskjellen på en som kjører bare elektrisk og som tømmer sin tomme reservekanne i tanken og en person som ikke lader i det hele tatt (altså forbrukstallet som oppgis i offisiell test for hybrider er veldig tilfeldig og nærmest intetsigende. Basert på testens tilfeldige kjørelengde som var bestemt før den første ladbare hybrid var en tanke).

Amoss

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 08. oktober 2016, klokken 16:56
For hybrider bør en snarest differensiere avgiftslettelsene relativt til rekkevidde.

Nettopp. Problemet er etter mitt syn egentlig ikke hybridene i seg selv, men at de får ufortjent "avkastning" i avgiftssystemet for ett minimalt batteri. Avgiftslettene er helt korrekte for elbiler med rekkevidde-utvidende fossilmotor, men blir helt feil å gi til fossilbiler med ett bittelite batteri-"alibi".

Men ja, debatten om hvor mye rekkevidde som skal til for å bli en elbil med rekkeviddeutvidelse kan bli vanskelig :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

bno

Etter mye info på forumet omkring tema synes det som en god ide å gi avg.lette. Fordelen er at folk blir vant med eldelen og etter hvert kanskje tar steget over til ren elbil. Dette er en konsekvens bransjen har innsett og prøver nå å få redusert fradraget.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016


arthur

Sitat fra: Sele på lørdag 08. oktober 2016, klokken 17:59
Avgiftslette er helt greit men de må gis på de rette premisser.

Vil du ta deg bryet med å kommentere mitt innlegg #55 eller har du bare puttet også meg i boksen for folk som ikke evner å forstå noe som helst?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele



Sele

En test standard som ikke eu bruker på hybrider idag men som etter rykter skal komme.

epsilone6

Ikke rykter, den fases inn fra september 2017 til 2018. Hvis den er like snill med PHEVs som NEDC, da skal jeg også bli sinna. Frem til da blir det bare surr å finne på alle mulige nye avgiftsmetoder

Sele

Det er ikke noe annet jeg har fremmet i denne tråden enn at testen som brukes i dag ikke er reell nok og at avgiftslette gis på feil grunnlag. Derfor bruker jeg ordet bløff og det står jeg ved.

Robert Sund

Jeg ser ikke noe motstrid mot at NEDC gir tulletall for PHEV og at de som har ett egnet kjøremønster og som er interessert kan oppnå både det og mer til.

Jeg ser heller ikke hvorfor Norge skal være _nødt_ til å basere avgiftene på NEDC, vi har tross alt gjort store endringer i avgiftssystemet allerede, noe denne debatten er ett bevis på!

Jeg har sagt det før, test med realistiske forhold, i vintertemperaturer. Tross alt er det da problemene med inversjon og giftlokk over byene er størst. Vi ønsker reell forbedring av luften. Deretter offentligjør resultatene

Mål forbruk samtidig, og offentliggjør resultatene.

Det burde ikke være vanskelig IMHO.

TrondT

Sitat fra: Kanutten på lørdag 08. oktober 2016, klokken 16:47
Sitat fra: Sele på lørdag 08. oktober 2016, klokken 16:38
Fra 1 januar 2016 ble avgiftene lagt om nå betyr hk mye mindre enn før. Nå fokuseres det på utslipp og da kommer hybridene med store motorer særlig godt ut når oppgitt utslipp ikke er reelt.

Jeg spør igjen: Hva er alternativet?

Disse bilene stjeler ikke elbilkunder - det er kunder som ellers ville valgt ren bensin eller diesel som nå kan velge hybrid.

Du har rett. De stjeler ikke Elbilkunder.

DE STJELER PENGER SOM KUNNE VÆRT BRUKT TIL Å BYGGE UT INFRASTRUKTUREN. SLIK AT DE FLESTE KUNNE BRUKT ELBIL.

Nå er avgiftsrabatten et rent TILSKUDD til mange folk som ikke ønsker elbil.
2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

TrondT

Litt suplement fra nettet:
Frankrike vil ta vekk hybrid-insentivene:

Autoblog provides more: "France may make further tweaks as it looks to balance the effort to spur green-vehicle purchases without milking government funds. On one hand, France may take away the hybrid-vehicle incentive (worth about $840). On the other hand, France may add about $4,500 in perks for electric-vehicle buyers who retire diesel vehicles that are more than 10 years old. Either way, France would be following up similar efforts by both Germany and the state of California. Germany earlier this year adopted a $1.4 billion electric-vehicle incentive program that provides about $4,500 in perks to EV buyers, provided that those vehicles cost less than $67,000."

Frankrike har skjønt dette. Hvorfor skjønner ikke våre myndigheter dette?
2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

Nasatech

Enig!

Jeg ser også at mange kjøper hybrid uten å faktisk lade den noen sinne. De kjøper den bare fordi den er billigere. De fleste gjør selvfølgelig ikke dette, men det gjelder flere jeg vet om. Det er jo litt leit og da virker det mot sin hensikt :(

timingbeltkiller

Har mye til overs for ideen fra Frankrike om å gi beløpet X i skrotingspremie for fossilbil
betinget av du kjøper en ny elbil. 

I Norge kunne gjerne  X være hundre tusen.
Da blir det tilnærmet gratis å kjøpe de billigste elbilene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA