Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til nissan leaf

Startet av TrondT, torsdag 24. november 2016, klokken 23:12

« forrige - neste »

Sele

Jeg kan kjøre denne engang til jeg. Registrerer at det ikke stilles kritiske spørsmål rundt hybrid bløffen.

http://www.tv2.no/a/8144826/

Robert Sund

Her var det sterke meninger både for og i mot ladbare hybrider.

Jeg mener det avspeiler virkeligheten, og er enig i det meste som er sagt både for og i mot!

Selvsagt er noen PHEVister nesten elbilister (og de er sikkert overrepresentert her), og selvsagt er noen ikke det. Hvis noen sjekker ett representativt utvalg og finner ut bruksmønster, biltype, kjøpergruppe (f.eks. firmabil), og om de vurderer elbil neste gang og hva som skal til for det (f.eks. flere ladere, eller hengerfeste, eller større bil til riktig pris), så hadde jeg syntes det hadde vært kjempeinteressant!

For at brukeren skal bli belønnet med elektrisk rekkevidde til de daglige kjøreturene må bilen ha nok rekkevidde (til denne brukeren), og fortsatt ha god nok rekkevidde om noen år.

Ett problem som ikke har vært nevnt så mye er blokkering av ladeplasser for rene elbiler, samtidig som de trenger lading oftere på lengre turer for å kjøre elektrisk. For å lære de opp må det også være lett å koble seg til og nok plasser. For den daglige kjøringen innenfor rekkevidde, både for elbil og PHEV, for de som lader på egen plass/hjemme, spiller det ikke noen rolle. Det bør ikke legges opp til at det blir en konflikt.

Ett annet problem er gjentatte kaldstarter på vinteren med iskald katalysator. Samt vann i oljen p.g.a. kondensering på sylinderveggene. Her burde det tas reelle vintermålinger.

Så jeg skulle gjerne vist mer!

Kanutten

Sitat fra: Sele på lørdag 08. oktober 2016, klokken 15:33
Jeg kan kjøre denne engang til jeg. Registrerer at det ikke stilles kritiske spørsmål rundt hybrid bløffen.

http://www.tv2.no/a/8144826/

Det blir litt vanskelig å føre en saklig diskusjon når man stadig referer til "bløffen"... Hva mener du er alternativet til hybrid, gitt at elbil ikke er aktuelt?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Sele

Bløffen går ut på at bilene avgiftsbelegges ut i fra feil opplysninger rundt utslipp/forbruk. Man kan ikke bygge avgiftene på en bløff. Slik dette er frontet idag av FrP som er veldig for hybrid så fremstår hybrid som elbilmotstanderenes elbil.

tiger``n

Sitat fra: Kanutten på lørdag 08. oktober 2016, klokken 15:49
Det blir litt vanskelig å føre en saklig diskusjon når man stadig referer til "bløffen"... Hva mener du er alternativet til hybrid, gitt at elbil ikke er aktuelt?
For de fleste er det diesel som er alternativet, og de fleste kommer nok fra det.
Når PHEV er billigere eller samme pris som diesel, pluss mere hester og stillere, samt automat på kjøpet sier det seg  selv hva folk velger.

jkirkebo

Sitat fra: Sele på lørdag 08. oktober 2016, klokken 15:59
Bløffen går ut på at bilene avgiftsbelegges ut i fra feil opplysninger rundt utslipp/forbruk. Man kan ikke bygge avgiftene på en bløff. Slik dette er frontet idag av FrP som er veldig for hybrid så fremstår hybrid som elbilmotstanderenes elbil.

Avgiftsbeleggingen følger det utdaterte NEDC-standarden som EU ennå bruker. Når man etterhvert går over til WLTP forsvinner nok det problemet. En forbigående sak altså.

Siden Norge er med i EØS kan vi neppe legge andre CO2-tall til grunn enn de som benyttes for typegodkjenning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sele

Fra 1 januar 2016 ble avgiftene lagt om nå betyr hk mye mindre enn før. Nå fokuseres det på utslipp og da kommer hybridene med store motorer særlig godt ut når oppgitt utslipp ikke er reelt.

Kanutten

Sitat fra: Sele på lørdag 08. oktober 2016, klokken 16:38
Fra 1 januar 2016 ble avgiftene lagt om nå betyr hk mye mindre enn før. Nå fokuseres det på utslipp og da kommer hybridene med store motorer særlig godt ut når oppgitt utslipp ikke er reelt.

Jeg spør igjen: Hva er alternativet?

Disse bilene stjeler ikke elbilkunder - det er kunder som ellers ville valgt ren bensin eller diesel som nå kan velge hybrid.
I-PACE FE
e-UP

Sele

Ketill Jacobsen

Hybrider og elbiler nærmer seg nå 50% av bilsalget og ca to tredjedel av hybridene er ladbare. En uavhengige undersøkelse viser at hybridbilene (i Norge) mer enn halvparten av tiden går på strøm (52%). Med tanke på nye elbiler med opp mot dobbelt rekkevidde kommer snart og en ladbar hybrid med 120 km rekkevidde er like om hjørnet (Mitsubushi suv tilsvarende Outlander), er jeg svært optimistisk med hensyn til en massiv overgang til eldrevne kjøretøyer enten de er rene elbiler eller hybrider. For hybrider bør en snarest differensiere avgiftslettelsene relativt til rekkevidde.

Elbilsatsingen blant de store bilprodusentene har utviklet seg dramatisk de siste to til tre årene. Det er ikke lenge side at VW var offisielt kritiske over for elbiler ut fra kostnader, levetid på batterier og miljøavtrykk, gjerne basert på at enhver bil skrotes etter 15000 mil! Klima/miljø/økonomiregnskapet tilgodeser elbiler i betydelig grad ved lang levetid.

Oppegående bilprodusenter skjønner at el og hybridbiler er den nære fremtid. De som ikke skjønner det, blir snart hektet av. Og bak sceneteppet lurer Apple og Google med bilplaner!

arthur

Jeg vurderer så absolutt å kjøpe en ladbar hybrid av følgende grunner/bruksmønster:

1. De fleste turer er småkjøring hvor vi kan kjøre r.
2. Lader på egen tomt/hus og ikke avhengig av ladestasjoner.
3. Er avhengig av å ha hengerfeste og å kunne trekke 13/1500 kilo.
4. Har månedlige turer på ca 300 kilometer hver vei.
5. Jeg har ikk 700.000 eller mer til bil, les; Tesla

Er da mitt trolige kjøp av en slik bil å anse som en miljøbløff eller et miljøbidrag? Spørsmålet går til den, eller de, som omtaler ladbare hybrider som ren miljøbløff eller "bare" miljøbløff!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Kanutten

I-PACE FE
e-UP

Sele

Hvis man ikke evner og se bløffen så er det fordi man ikke vil eller ikke har forståelse for begrepet oppgitt utslipp vs reelt utslipp.

Kanutten

Sitat fra: Sele på lørdag 08. oktober 2016, klokken 17:06
Hvis man ikke evner og se bløffen så er det fordi man ikke vil eller ikke har forståelse for begrepet oppgitt utslipp vs reelt utslipp.

Jeg opplever bildet noe mer nyansert.
I-PACE FE
e-UP

Sele

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA