Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til nissan leaf

Startet av TrondT, torsdag 24. november 2016, klokken 23:12

« forrige - neste »

epsilone6

Du syns ikke du overdriver en smule? Omtrent det eneste hybrider får av avgiftslette er en per dags dato lav engangsavgift pga NEDC. De betaler moms, full årsavgift, bompenger, parkering etc. Hvordan er det å straffe elbilen, som slipper unna det meste?

bno

#31
Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. oktober 2016, klokken 10:44
Sitat fra: TrondT på fredag 07. oktober 2016, klokken 00:38
Avgiften på ladbare hybrider er så lav at det ødelegger for elbil satsingen i landet.

Jeg tror det motsatte. Avgiften er såpass lav på de ladbare hybridene at de blir svært konkurransedyktige ovenfor ikke-hybridene. Mange vil kjøpe disse som ellers ikke hadde turt å tatt steget over på ren elbil ennå. De får da en innføring i konseptet med lading av bil, både hjemme og andre steder. Dette kan gjøre terskelen til å gå over til ren elbil i fremtiden mye lavere.

Stort salg av ladbare hybrider vil også øke det totale batterivolumsalget, noe som senker prisen på batterier ytterligere og kommer elbilene til gode.

Har tenkt litt på dette som er sitert.  Kloke ord. Hva om vi da så utover horisonten. Hva ser vi da med et slikt ståsted?

Nå forstår jeg hvorfor bransjen ønsker høyere hybrid avgifter. Når lobbinga ikke har resultert i det av grunner man selv kan reflektere litt over så har man kjørt en slags plan B. Det som nå er i ferd med å skje er at de i stedet senker avgifter på fossiler for å få folket vekk fra hybrider selvsagt. Så sett i lys av det er det et angrep fra finansfiffen der Deres parti leder ann. FRP må nyansere sin uttalelse om å være bilistenes parti til å si fossilbilistenes parti. Regjeringen gjør alt de kan for å hindre at EU elite (denne 1% en) som  styrer EU skal slippe å møte det store trollet. Hva heter trollet?

Hvor bliver elbil forreningen skjønt hva kan de gjøre med en håndfull medlemmer?
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Sele

Sitat fra: epsilone6 på lørdag 08. oktober 2016, klokken 10:32
Du syns ikke du overdriver en smule? Omtrent det eneste hybrider får av avgiftslette er en per dags dato lav engangsavgift pga NEDC. De betaler moms, full årsavgift, bompenger, parkering etc. Hvordan er det å straffe elbilen, som slipper unna det meste?

Hvis man ønsker en større andel elbiler på veiene så er det feil politikk. Man får ikke større andel elbiler ved og forfordele fossilbiler. Hybrid er mer fossil enn elbil. Så om jeg overdriver? Neppe.

arthur

Sitat fra: Sele på lørdag 08. oktober 2016, klokken 13:11
Sitat fra: epsilone6 på lørdag 08. oktober 2016, klokken 10:32
Du syns ikke du overdriver en smule? Omtrent det eneste hybrider får av avgiftslette er en per dags dato lav engangsavgift pga NEDC. De betaler moms, full årsavgift, bompenger, parkering etc. Hvordan er det å straffe elbilen, som slipper unna det meste?

Hvis man ønsker en større andel elbiler på veiene så er det feil politikk. Man får ikke større andel elbiler ved og forfordele fossilbiler. Hybrid er mer fossil enn elbil. Så om jeg overdriver? Neppe.

Begrepet å "forfordele" skaper ofte litt forvirring så lurer egentlig på hva du mener her. Det blir vel flere elbiler hvis fossilbiler får mindre (mindre gunstig ordning/er) enn elbiler?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

En hybrid er i samme klasse som en fossil med ett ørlite unntak. Når man da gir fordeler til hybrid så forfordeler man egentlig biler i samme klasse. Veldig lett og gi f i og lade en ladbar hybrid og kjøre på rent fossil.


OlafGTE

#35
Sitat fra: Sele på lørdag 08. oktober 2016, klokken 13:11Hybrid er mer fossil enn elbil.
Du gjentar denne uttalelsen, kan du kvantifisere den? Hvor mye mer fossil enn elbil er en hybrid? Gjerne i prosent, hvis mulig. Hva slags grunnlag bygger du uttalelsen på?

Kanutten

Sitat fra: Sele på lørdag 08. oktober 2016, klokken 13:53
En hybrid er i samme klasse som en fossil med ett ørlite unntak. Når man da gir fordeler til hybrid så forfordeler man egentlig biler i samme klasse. Veldig lett og gi f i og lade en ladbar hybrid og kjøre på rent fossil.

Jeg kjenner flere med hybridbil, og felles for samtlige er at de ikke bruker en dråpe bensin i ukedagene - all kjøring er elektrisk. (Ja, jeg er sikker på at de lyver - de har sikkert brukt bittelitt bensin en sjelden gang). Selvsagt kan bilen kjøres utelukkende på bensin, men det er opp til eieren/føreren. Tilsvarende kan man jo velge å lade Leafen sin med et dieselaggregat, men det blir vel ikke en fossilbil av den grunn?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Sele

Sitat fra: OlafGTE på lørdag 08. oktober 2016, klokken 13:56
Sitat fra: Sele på lørdag 08. oktober 2016, klokken 13:11Hybrid er mer fossil enn elbil.
Du gjentar denne uttalelsen, kan du kvantifisere den? Hvor mye mer fossil enn elbil er en hybrid? Gjerne i prosent, hvis mulig. Hva slags grunnlag bygger du uttalelsen på?

Hvor langt kan du kjøre på en lading med elektrisk kraft på en hybrid? Det gjør ikke saken bedre at du kan velge det bort. Hvorfor øker hybridsalget så voldsomt?

Kanutten

Sitat fra: Sele på lørdag 08. oktober 2016, klokken 14:31
Hvorfor øker hybridsalget så voldsomt?

Jeg antar du ønsker deg svaret "Fordi de er billige takket være gunstige avgiftsordninger"?

Jeg kjenner som nevnt tidligere flere med hybridbil, og jeg tror de vil svare at den er veldig billig i drift, samtidig som det er mulig å kjøre lengre turer uten en million ladestopp underveis.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Sele

Hvis svaret var så enkelt hvorfor er det avgiftslette på hybrid hvis folk hadde kjøpt dem uansett?

Kanutten

Enkelt: Fordi den er mye "grønnere" enn en bensin- eller dieselbil når den brukes etter hensikten.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Sele

Sitat fra: Kanutten på lørdag 08. oktober 2016, klokken 14:50
Enkelt: Fordi den er mye "grønnere" enn en bensin- eller dieselbil når den brukes etter hensikten.

Det kan også diskuteres.

http://www.tv2.no/a/8163619/

OlafGTE

Sitat
SitatDu gjentar denne uttalelsen, kan du kvantifisere den? Hvor mye mer fossil enn elbil er en hybrid? Gjerne i prosent, hvis mulig. Hva slags grunnlag bygger du uttalelsen på?

Hvor langt kan du kjøre på en lading med elektrisk kraft på en hybrid? Det gjør ikke saken bedre at du kan velge det bort. Hvorfor øker hybridsalget så voldsomt?
Du svarte ikke på spørsmålet.

Sele

At du ikke klarer og tolke mitt svar og heller ikke har lest gjennom tråden kan jeg ikke hjelpe deg med. Kan ikke gjenta meg selv til det kjedsommelige.

Kanutten

Sitat fra: Sele på lørdag 08. oktober 2016, klokken 15:02
Sitat fra: Kanutten på lørdag 08. oktober 2016, klokken 14:50
Enkelt: Fordi den er mye "grønnere" enn en bensin- eller dieselbil når den brukes etter hensikten.

Det kan også diskuteres.

http://www.tv2.no/a/8163619/

Den artikkelen understøtter vel egentlig det jeg sier. Brukt hel-elektrisk i det daglige er hybriden akkurat like miljøvennlig som en ren elbil. Selvsagt vil den ha utslipp når den kjøres på bensin, men det kan unngås, og da særlig i bynære strøk hvor problemet med utslipp er størst.

Svært mange hybrid-kjøpere ville aldri vurdert elbil (rekkevidde, modellutvalg, fordommer, etc. - årsakene er mange), og da må det jo være bedre at de velger hybrid fremfor diesel?

Jeg tror faktisk ikke jeg forstår argumentasjonen din i det hele tatt.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA