Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til nissan leaf

Startet av TrondT, torsdag 24. november 2016, klokken 23:12

« forrige - neste »

Trekkoppbil

#15
Sitat fra: TrondT på fredag 07. oktober 2016, klokken 00:38
Et eksempel
Anta bilens innkjøpsverdi: 200.000 kr.
Avgiftene er (ca beregnet).
Elbil:           Kr   2.400,-  0,0 g/km CO2  ex: Golf
Ladbar Hyb. Kr 25.000,-  75 g/km CO2  ex:Yaris
Bensinbil:     Kr 115.000  75 g/km CO2  ex:Yaris bensin
TRIST.
Tallene her er svært missviisende, så jeg vil karakterisere dem som helt feil.
Du har glømt momsen på 50 000kroner som hybridbilen vil få, men ikke elbilen. Dessuten kan det være 3000kroner året i forskjell på årsavgift, og tusenvis av kroner i forskjell på bompenger og parkering, fergepriser etc. Allt det er i tillegg til drivstoffavgifter.
Dessuten har du ført opp like store utslippstall på hybridbilen som den reine bensinbilen.

Med hybrid har man ikke tilgang til kollektivfelt, og det er mange lade- og parkeringsfasiliteter man heller ikke har tingang til.

jkirkebo

Sitat fra: Sele på fredag 07. oktober 2016, klokken 12:27
Når man ser på salgstallene så er det helt klart at hybrider ødelegger for elbilsatsingen.

Hybridbiler versus elbiler

Salget av biler med alternativ drivlinje i Norge januar til mars 2016, sammenlignet med samme periode i fjor.

                     2016          2015   
Elbil                6425          7202  -11%
Hybrid            3659          2727   +34%
Plug-in hybrid  4501          901    +395%

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

Hvordan kan du si med sikkerhet at salget av hybrider går på bekostning av elbiler? De jeg kjenner som har kjøpt hybrid har kjøpt det istedenfor diesel/bensinbil. Ikke istedenfor elbil. Hvordan er tallene for fossilbiler i samme periode?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OlafGTE

#17
Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. oktober 2016, klokken 15:09Hvordan kan du si med sikkerhet at salget av hybrider går på bekostning av elbiler? De jeg kjenner som har kjøpt hybrid har kjøpt det istedenfor diesel/bensinbil. Ikke istedenfor elbil. Hvordan er tallene for fossilbiler i samme periode?
Godt poeng, jeg stiller i samme båt som de du kjenner. For meg hadde elbil vært mindre praktisk enn å ikke ha bil i det hele tatt.

Misforstå meg rett: Det er ingenting i veien med bilene, og det er ikke viljen det står på. Jeg foretrekker å kjøre elektrisk fremfor å kjøre på fossildrivstoff.

Det er andre ting det skorter på. Ting som infrastruktur.

jkirkebo

Sitat fra: OlafGTE på fredag 07. oktober 2016, klokken 15:20
Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. oktober 2016, klokken 15:09Hvordan kan du si med sikkerhet at salget av hybrider går på bekostning av elbiler? De jeg kjenner som har kjøpt hybrid har kjøpt det istedenfor diesel/bensinbil. Ikke istedenfor elbil. Hvordan er tallene for fossilbiler i samme periode?
Godt poeng, jeg stiller i samme båt som de du kjenner. For meg hadde elbil vært mindre praktisk enn å ikke ha bil i det hele tatt.

Misforstå meg rett: Det er ingenting i veien med bilene, og det er ikke viljen det står på. Jeg foretrekker å kjøre elektrisk fremfor å kjøre på fossildrivstoff.

Det er andre ting det skorter på. Ting som infrastruktur.

For de jeg kjenner så er det i hovedsak mangel på hengerfeste på biler i aktuell prisklasse som er problemet, samt størrelsen på tilgjengelige elbiler. Hadde Ampera-E vært litt større, og kommet med hengerfeste, hadde det argumentet forsvunnet. Isteden ble det ennå en småbil som de andre, dog med litt lengre rekkevidde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øystein16

Sitat fra: bno på fredag 07. oktober 2016, klokken 13:21
Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. oktober 2016, klokken 11:39
Sitat fra: Sele på fredag 07. oktober 2016, klokken 11:24
For meg er hybrid en bløff alla dieselgate.

http://www.tv2.no/a/8144826/

Når folk etterhvert blir misfornøyd med kort rekkevidde på strøm vil de etterspørre hybrider med større batterier. Dette går seg til etterhvert.

Liker denne vinklingen der så du er nok inne på en teori som ikke er ueffen.

For vår del var det faktisk den funamentalt høgare elektriske nytteverdien innan dei første +/-40 km som gjorde at me valde ladbar hybrid i staden for elbil.








Amoss

Sitat fra: Øystein16 på fredag 07. oktober 2016, klokken 15:48
For vår del var det faktisk den funamentalt høgare elektriske nytteverdien innan dei første +/-40 km som gjorde at me valde ladbar hybrid i staden for elbil.

Hmmm... Kunne du prøve å forklare dette en gang til?  Her forstår jeg rett og slett ikke hva du mener.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sele

Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. oktober 2016, klokken 15:09
Sitat fra: Sele på fredag 07. oktober 2016, klokken 12:27
Når man ser på salgstallene så er det helt klart at hybrider ødelegger for elbilsatsingen.

Hybridbiler versus elbiler

Salget av biler med alternativ drivlinje i Norge januar til mars 2016, sammenlignet med samme periode i fjor.

                     2016          2015   
Elbil                6425          7202  -11%
Hybrid            3659          2727   +34%
Plug-in hybrid  4501          901    +395%

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

Hvordan kan du si med sikkerhet at salget av hybrider går på bekostning av elbiler? De jeg kjenner som har kjøpt hybrid har kjøpt det istedenfor diesel/bensinbil. Ikke istedenfor elbil. Hvordan er tallene for fossilbiler i samme periode?

Hvorfor skulle de ønske og kjøpe en bil som med stor sannsynlighet kommer dårligere ut når det gjelder drivstoff enn den fossilbilen de ønsker og bytte ut? Staten ønsker som de gjorde med dieselbilen,løp og kjøp. Bløffen gjentar seg uten at folk ser kritisk på sine valg.

Øystein16

#22
Sitat fra: Amoss på fredag 07. oktober 2016, klokken 16:46
Sitat fra: Øystein16 på fredag 07. oktober 2016, klokken 15:48
For vår del var det faktisk den funamentalt høgare elektriske nytteverdien innan dei første +/-40 km som gjorde at me valde ladbar hybrid i staden for elbil.

Hmmm... Kunne du prøve å forklare dette en gang til?  Her forstår jeg rett og slett ikke hva du mener.

Vår ladbare Golf kan ta med seg 1,5 tonn meir last enn e-Golf eller for den saks skyld Tesla S innanfor vår normale kjøreradius på 15-20 km. For vår del og elbileigarane i familien har det vist seg å vera særs nyttig. Når me kan dra tilhengjaren til og frå miljøstasjon, trelastforretning, møbelforretning heilelektrisk, gir det i mitt syn betre funksjonalitet enn elbilane.

Robert Sund

Hvis en normalpriset elbil hadde fått hengerfeste hadde den helt sikkert erstattet noen fossiler, noen hybrider, og hatt noe som ikke de andre i klassen har. Kanskje en av produsentene sprekker og leverer og de andre må følge etter? Kanskje kun M3 blir den eneste normalprisede rene elbilen som kan trekke (de 1,3 millioner) hengerne.

Inntil M3 kommer, takk til alle som hjelper hverandre. Både med byttelån og drahjelp.

Amoss

Sitat fra: Øystein16 på fredag 07. oktober 2016, klokken 17:53
Vår ladbare Golf kan ta med seg 1,5 tonn meir last enn e-Golf eller for den saks skyld Tesla S innanfor vår normale kjøreradius på 15-20 km. For vår del og elbileigarane i familien har det vist seg å vera særs nyttig. Når me kan dra tilhengjaren til og frå miljøstasjon, trelastforretning, møbelforretning heilelektrisk, gir det i mitt syn betre funksjonalitet enn elbilane.

Aha! En omskriving av den gode gamle "elbiler mangler hengerfeste" grunnen ja. Joda, kan være en god nok grunn det. Forsto bare ikke at det var det du mente med det du skrev. :) En elbil med hengerfeste kunne altså gi en like høy - eller enda høyere - "elektrisk nytteverdi" som du kalte det.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

TrondT

Her er det mange hårsåre hybrid-kommentarer.
Mitt innlegg hadde fokus på et
1. den ladbare hybridbilen får FOR MYE reduksjon i registreringsavgiften. Batteriet er bare 20-30% av elbilens, mens de får 60-70 % avgiftsreduksjon. Det er INGEN vurdering av batteristørrelse. CO2 %-en er den som bilforhandleren selv oppgir.
En redusert reg.avgiften på hybridbiler kunne BRUKES til å bygge ut ladestasjoner i HELE landet på kort tid. Det er jo angsten for ikke kunne lade som er en av hovedgrunnene til ikke å velge elbil.
2. Alle som trenger en større/annerledes bil enn de får idag som elbil, kan selvfølgelig kjøpe dette. Men det er ingen grunn til av de skal få så stor støtte som i deg.

Om 5 år vil vi sitte igjen med en haug hybridbiler som få vil ha.
Offentlig myndigheter burde annonsere kraftig for en strukturert infrastruktur og kjøp av elbil.
I dag skjer alt fragmentert; vi overlater til diverse firmaer å bygge ut elnettet, med ulik prising og abonnement.
2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

Kanutten

Sitat fra: TrondT på fredag 07. oktober 2016, klokken 19:17
...Det er jo angsten for ikke kunne lade som er en av hovedgrunnene til ikke å velge elbil.

Nei, det er behovet for å måtte lade ofte på lengre turer som er hovedgrunnen. (I hvert fall for min del).
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)


Kanutten

Sitat fra: Sele på fredag 07. oktober 2016, klokken 21:28
Ladbare hybrider er en avsporing hvis man ønsker et grønt skifte.

Det er jeg ikke enig i. De representerer en mellomløsning som teknologisk sett gjør det mulig for mange å kjøre hel-elektrisk i hverdagen. At folk velger å ikke lade dem er en annen sak - det beviser vel egentlig bare at folk ikke er det minste interessert i et grønt skifte, og mest sannsynlig ikke ville valgt en elbil.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Sele

#29
En hybrid er mer en fossilbil enn den er en elbil. Da er det greit som regjeringen vil,belønne fossilbiler og straffe elbilen? Hybrid er en avsporing og et stort tilbakesteg for elbilen. Hybriden forsvarer ikke avgiftslettene den får det er rett og slett en stor bløff.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA