Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til nissan leaf

Startet av TrondT, torsdag 24. november 2016, klokken 23:12

« forrige - neste »

Øystein16

Sitat fra: OlafGTE på torsdag 17. november 2016, klokken 14:03
Ting som fortsatt må på plass innen det sagnomsuste 2018 for at elbilene skal gjøre alle fossil- og hybridbiler tilnærmet verdiløse:

* Rekkevidde og hurtiglading som er på linje med dagens Teslaer.
* Brukbart utvalg av biler med disse egenskapene som koster under 400 lakser.
* Brukbar tilgjengelighet av offentlig tilgjengelige ladestasjoner som kan konkurrere med bensinpumper på pris.

Spesielt det siste blir en "interessant" utfordring, da det ikke vil lønne seg for kommersielle aktører på kort sikt, og hvis staten skal gjøre det så vil det svi i statskassa.

Jeg tror med andre ord ikke at jeg gidder å selge bilen min i panikk heeelt ennå. ;)

Eg spurte ein tidlegare Teslaeigar om han likte den nye ladbare hybriden. Han sa kona kona likte den...

Amoss

Sitat fra: doldis1 på torsdag 17. november 2016, klokken 13:58
Ja d er som de sier- d er vanskelig å spå, og særlig om framtida  :)
Grunnen til at du tar feil finner du i salgstallene for dieselbiler de siste åra og at våre politikere vil sørge for
at alle vil ha d. I 2011 var 75 % av alle nye biler i Norge levert med dieselmotor.
I 2015 ca. 40% og nå i 2016, et drygt år senere enn tallene fra 2015 er andelen 28% ! Tegner du disse tallene
i en grafe vil du se at den når bunnen et sted i 2018/19. .
I praksis vil vel de siste dieselkjøperne betakke seg og velge noe annet ? Så skal vi si at den siste nye
Dieselbilen ruller ut på norske veier i løpet av 24 mnd ? . . .

Er ikke uenig med deg om i hvilken retning utviklingen går, men tror nok du er litt for optimistisk for tidshorisonten dette skal skje på.

Husk at diesel tross alt var en ikke ubetydelig "nisje" lenge før dieselsalget "tok av". Så kurven er nedadgående, men går neppe "rett i gulvet". Den kommer til å flate noe ut før den når bunnen. Så du kan trygt legge på en minst 3/4/5 år til før du ser den situasjonen du ser for deg.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

doldis1

#107
 
SitatJeg tror med andre ord ikke at jeg gidder å selge bilen min i panikk heeelt ennå. ;)

Aj,dette er gledelig lesing ! , og ikke minst med tanke på at jeg selv ikke har mindre enn 3 oljebrennere +
en bobil stående på gårdsplassen  :)
Hvis mange tenker som deg bør jeg kunne kvitte meg med ihvertfall et par av disse før markedet kollapser. .

La oss for moro skyld se litt på argumentene til at diesel/bensin ikke fases ut lynraskt. .

.
Sitat* Rekkevidde og hurtiglading som er på linje med dagens Teslaer.
Har ingen tro på at hverken Tyske eller Japanske bilprodusenter vil bli satt på sidelinjen av
Elon Musk. Kan garantere at d går varmt for både hos vw og toyota for tiden, Tesla har gud vet hvor
mange bestillte model 3 ? Nærmer vi oss en halv mill ? Toyota vil garantert reise kjerringa etter det feilslåtte Hydrogeneventyret og VW har sendt en ombygd bensinbil ( e-golf)ut på el-markedet i all hast, nærmest
i panikk . . . .
Jo, rekkevidde og hurtiglading på linje med dagens Tesla kommer-og d kommer fort!!!

Sitat* Brukbart utvalg av biler med disse egenskapene som koster under 400 lakser.
Se forrige avsnitt . . .

Sitat* Brukbar tilgjengelighet av offentlig tilgjengelige ladestasjoner som kan konkurrere med bensinpumper på pris

Hvor mye bensin/diesel tror du bensinstasjonene hadde solgt hvis alle husstander i Norge hadde egne
bensin/dieselpumper på gårdsplassen, og d med drivstoff til halv pris av bensinstasjonene ?
Vel, " alle" har egen 220V kontakt hjemme, og d med strøm til halv pris  . . .
Etter hvert som rekkevidden på el biler øker vil bruken av hurtigladestasjoner bli mindre og mindre og på et eller annet tidspunkt vil hurtigladestasjoner bli irrellevant. . . .



OlafGTE

Her er det opptil flere faktorer som åpenbart ikke har falt deg inn. Jeg tipper at du er uinteressert i å høre om dem, så takk for meg.

Amoss

Sitat fra: doldis1 på torsdag 17. november 2016, klokken 17:44
Har ingen tro på at hverken Tyske eller Japanske bilprodusenter vil bli satt på sidelinjen av
Elon Musk.

De ER satt på sidelinjen av Elon Musk, og har stått der nå i mange år. Vil de prøve å komme etter?  Ja, så klart, men det tar tydeligvis tid.

Sitat fra: doldis1 på torsdag 17. november 2016, klokken 17:44
Toyota vil garantert reise kjerringa etter det feilslåtte Hydrogeneventyret og VW har sendt en ombygd bensinbil ( e-golf)ut på el-markedet i all hast, nærmest
i panikk . . . .

Joda, Toyota vil nok prøve å reise kjerringa, men så langt hinter de offisielle planene deres ikke om å ta igjen Tesla, men de kortrekkevidde bilene man har hatt noen år nå - og det forspranget planlegger de å ta igjen først i 2020 - ikke 2018.

VW har hatt denne e-golfen på markedet nå i mange år uten at jeg kan uttale meg noe om hvorvidt den ble laget "i panikk" eller "i all hast". Men dette er også enn så lenge en kortrekkevidde bil. Nå virker det endelig ut som om også VAG (som eier bl.a. VW) endelig har våknet opp og vil satse seriøst på elbiler. Men i alle fall jeg er litt usikker på når vi ser noen med lang rekkevidde. Her kan sikkert noen andre gi mer informasjon. Men noen "fullt modellspekter" av elbiler med god rekkevidde fra VAG/VW før 2020 har jeg ingen tro på.

Så ja, i rundt 2020-2022 bør det for alvor komme ett varierende modellspekter av elbiler med god rekkevidde på markedet. Og forutsatt at en tilstrekkelig ladeinfrastrukturen er på plass, så kan vi DA begynne å se for oss fremtidsutsiktene du sier du forventer deg alt i 2018.

Dine tanker om ladeinfrastruktur overlater jeg med glede til noen andre å tilbakevise :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

THE

Sitat fra: doldis1 på torsdag 17. november 2016, klokken 17:44
Hvor mye bensin/diesel tror du bensinstasjonene hadde solgt hvis alle husstander i Norge hadde egne
bensin/dieselpumper på gårdsplassen, og d med drivstoff til halv pris av bensinstasjonene ?
Vel, " alle" har egen 220V kontakt hjemme, og d med strøm til halv pris  . . .
Etter hvert som rekkevidden på el biler øker vil bruken av hurtigladestasjoner bli mindre og mindre og på et eller annet tidspunkt vil hurtigladestasjoner bli irrellevant. . . .

Bruken av hurtigladestasjoner for kortere turer blir mindre og mindre. Jeg tror derimot at bruken av hurtiglading vil øke pga. at elbilen blir brukt på lange turer som krever lading underveis. I tillegg vil en tidobling av antall elbiler uansett føre til økt bruk av hurtiglading selv om hver enkelt bil hurtiglades sjeldnere enn i dag.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

doldis1

#111
 
SitatDe ER satt på sidelinjen av Elon Musk, og har stått der nå i mange år.
Sidelinjen?
Toyota og VAG har begge en årlig bilproduksjon i størrelsesorden 10 mill. Elon Musk har 50.000 ....
Problemet er at neste år har Elon Musk en ordrebok med 500.000 navn i, Tesla skal altså , underforstått at
de klarer å levere, øke årsproduksjonen fra 0,5 % til 5% av henholdsvis VAG og Toyota's.
Hvis Tesla forsetter i samme takt - vil de da 10 doble produksjonen hvert år ?
For dere som fremdeles tror at elbilen
er et Norsk fenomen kan d kanske være litt morsomt å se på tallene. Et typisk årlig Norsk bilsalg ligger på
rundt 140-150 000 biler, Tesla har bestilling på 3 ganger d tallet!
D kan bare bety at elbil er i ferd med å gå globalt !!
Derfor er jeg sikker på 3 ting : Vi står ved inngangen til, ja nesten midt oppi et paradigmeskifte, se på Tyske
                                           Energiwende, Teslas framgang, D gror jo opp vindmøller rett borti nabolaget her!
                                           
                                           D er full panikk både hos VAG og Toyota, de vet at når støvet legger seg igjen
                                           om en 10-15 år vil minst halvparten av dagens bilprodusenter være borte....
                                           
                                           Og nettopp derfor- nye Elbiler vil komme fort-styggfort!


                     
SitatSå ja, i rundt 2020-2022 bør det for alvor komme ett varierende modellspekter av elbiler

2022? Oi, hvis VAG og Toyota skal vente så lenge er vel sjansen stor for at begge
                        selskapene rir inn i solnedgangen tenker nå jeg...  :) Har en liten mistanke om at de
                        tenker d samme så mitt tips er 2018 ..  Passat, A6, Auris og legg gjerne til E-klasse og en
                        par BMW'er       
                                             

Amoss

Sitat fra: doldis1 på fredag 18. november 2016, klokken 10:25
Sidelinjen?
Toyota og VAG har begge en årlig bilproduksjon i størrelsesorden 10 mill. Elon Musk har 50.000 ....

Unnskyld, men jeg trodde vi her snakket om batterielektriske biler. Så skal man sammenligne så sammenlign hvor mange batterielektriske biler disse produserer vs. Tesla. Men ellers snakket jeg om teknologisk utvikling, ikke produksjonstall.

Sitat fra: doldis1 på fredag 18. november 2016, klokken 10:25
For dere som fremdeles tror at elbilen
er et Norsk fenomen kan d kanske være litt morsomt å se på tallene. Et typisk årlig Norsk bilsalg ligger på
rundt 140-150 000 biler, Tesla har bestilling på 3 ganger d tallet!
D kan bare bety at elbil er i ferd med å gå globalt !!

Ja, vi nærmer oss ett "tipping point" nå, men dette kan ikke Tesla stå for alene (jfr. de relative produksjonstallene du refererte til over) så da må man få med flere produsenter, og det vil ta noe lengre tid enn du forutså.

Sitat fra: doldis1 på fredag 18. november 2016, klokken 10:25
           2022? Oi, hvis VAG og Toyota skal vente så lenge er vel sjansen stor for at begge
                        selskapene rir inn i solnedgangen tenker nå jeg...  :) Har en liten mistanke om at de
                        tenker d samme så mitt tips er 2018 ..  Passat, A6, Auris og legg gjerne til E-klasse og en
                        par BMW'er       
                                           

Tror nok VAG - altså selskapet som eier VW, Audi og Porsche - nok vil klare seg, de har nå tydeligvis forstått hva som skjer, og beveger seg ihht til det. Men selv de har nok helt sikkert ikke ett fullt produktspekter av elbiler med god rekkevidde alt i 2018 ;)

Men når det gjelder Toyota så er jeg ikke sikker. Ja, idag er de vel verdens største bilprodusent? Skal litt til å sende dem helt inn i solnedgangen, men tviler på at de fortsatt er verdens største produsent om 10 år - om de ikke klarer å snu seg svært fort rundt nå. Og ja, da bør det være på sin plass med "i all hast, nærmest i panikk . . . ." som du nevnte tidligere. :)

Fiat-Chrysler ser jeg dessverre ikke noe håp for... Har lenge tippet at disse blir det første av de store produsentene som går på ryggen i denne overgangen til fremtiden.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

doldis1

#113
 
SitatMen når det gjelder Toyota så er jeg ikke så sikker. Ja, idag er de vel verdens største bilprodusent? Skal litt til å sende dem helt inn i solnedgangen, men tviler på at de fortsatt er verdens største produsent om 10 år - om de ikke klarer å snu seg svært fort rundt nå. Og ja, da bør det være på sin plass med "i all hast, nærmest i panikk . . . ." som du nevnte tidligere. :)


SitatKristin Norli(E24) Publisert: 14:17 - 17.11.2016, Oppdatert: 15:27 - 17.11.2016
En ukes tid etter at det gikk rykter i japanske medier om at Toyota gjør helomvending og vil lage elbiler likevel, bekrefter bilgigantent at det stemmer.

November 2016 vil dermed gå inn i historien som det tidspunktet der kanskje det siste av de store bilselskapene som har holdt igjen, også kastet seg på elbil-utviklingen.
Denne fikk vi ikke med oss :)

doldis1

 Eller denne:

SitatSkal gå fort
Toyota oppretter et eget selskap som starter utviklingen av elbiler allerede i desember i år, og den skal ledes av et team på fire personer. Enheten skal få virke uavhengig av selskapets eksisterende strukturer, presiseres det i meldingen.

Det er åpenbart at selskapet vil at dette skal gå fort.

Årene foran oss gir nok hybridkjøpere store muligheter til å tape penger ja, alternativt å sitte med bilen-leeenge

Amoss

Sitat fra: doldis1 på onsdag 23. november 2016, klokken 11:10
Denne fikk vi ikke med oss :)

Sitat fra: doldis1 på onsdag 23. november 2016, klokken 11:18
Eller denne:

Begge deler er tilbørlig diskutert i andre tråder....  Så jo, jeg har i alle fall fått dem med meg begge to (også det at dette selskapet Toyota har opprettet/skal opprette på nyåret i utgangspunktet består/skal bestå av 4 - fire - personer).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øystein16

Sitat fra: Amoss på onsdag 23. november 2016, klokken 13:17
Begge deler er tilbørlig diskutert i andre tråder....  Så jo, jeg har i alle fall fått dem med meg begge to (også det at dette selskapet Toyota har opprettet/skal opprette på nyåret i utgangspunktet består/skal bestå av 4 - fire - personer).

Ut frå det eg har lest, skal det vera fire personar i leiinga av selskapet. Dersom ein ser på Tesla som referanse, vert det ofte referert til ein person.

Amoss

Sitat fra: Øystein16 på onsdag 23. november 2016, klokken 13:49
Ut frå det eg har lest, skal det vera fire personar i leiinga av selskapet.

Vel, det jeg så var kun at de hadde engasjert 4 personer til dette teamet, ikke noe om at disse skulle lede selskapet. Men regner så klart med at de kommer til å utvide staben etterhvert, og at de første fire da vil være i ledelsen i dette selskapet er ikke en unaturlig tanke.

Sitat fra: Øystein16 på onsdag 23. november 2016, klokken 13:49
Dersom ein ser på Tesla som referanse, vert det ofte referert til ein person.

Jeg har aldri sett noen referanse til at Tesla kun har eller har hatt en person sysselsatt. Men det er helt korrekt observert at det kun er en person som innehar stillingen som "CEO" i selskapet. Antar at dette prosjektselskapet til Toyota også kommer til å ha kun en person i en tilsvarende stilling.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øystein16

Sitat fra: Amoss på onsdag 23. november 2016, klokken 14:08
... Men regner så klart med at de kommer til å utvide staben etterhvert, og at de første fire da vil være i ledelsen i dette selskapet er ikke en unaturlig tanke.

Poenget med informasjonen frå Toyota er vel å fortelja at dei nå vil (må) satsa på elbilar.

Amoss

Sitat fra: Øystein16 på onsdag 23. november 2016, klokken 16:10
Poenget med informasjonen frå Toyota er vel å fortelja at dei nå vil (må) satsa på elbilar.

Det forstår jeg så klart. Men informasjonen som når frem til publikum kan lett bli noe annet enn det de mente når man ser hvor mye de mener denne satsningen er verd. For ja, *det* er informasjonen sitter igjen med når de bare sier at de har satt av 4 personer til denne satsningen, ikke hvor mange de har budsjettert med at kommer til å bli engasjert i prosjektet f.eks. i løpet av det neste året.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA