Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading fra stikkontakt

Startet av Bondeknøl, torsdag 24. november 2016, klokken 21:22

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

#15
Sitat fra: Benji_9 på onsdag 12. oktober 2016, klokken 08:52
Opel Ampera-e har väl hurtiglading på 50kW, men detta är kanske DC?
När använder man AC resp. DC?

Alle biler med hurtiglading bruker eksterne hurtigladere. Tesla har sin superlader, Ampera-e og WV bruker CCS hurtigladerne og Nissan bruker ChaDeMo hurtigladerne. Disse gir ut DC strøm som kjøres rett inn på batteriet.

I strømnettet har vi AC. Zoe kobler seg rett på AC strømnettet, og trekker 22kW uten noen ekstern lader.

Hvordan gjør Zoe dette?

Motoren i ZOE er en 400 V AC motor.
For at motoren skal få strøm må man ta stømmen fra bateri (DC) og omforme den til 400 V AC.
Mår man "bremser/slakker på farten" (re-genererer) brukes motoren til å mate strøm inn i bateriet.
Strømmen kommer da ut av motoren som 400 V AC, gjøres om til DC og mates inn på batteriet.
Det betyr at man kan bruke samme elektronik når man tar stømmen fra motoren og inn i bateriet, som når man tar stømmen fra strømnettet og lader inn på batteriet.

Dermed er det ikke behov for ekstern lader (ChaDeMo/CCS), og gjør det hele i prinsippet enklere. Problemet er at eksterne ladere gir ut mye mer strøm, enn de fattige 22 Kwh som Zoe kan mates med. Når det da er flust av hurtigladere rundt om, og Zoe kun er tilgodesett med noe få uttak. Blir mulighetene for Zoe å lade raskt redusert.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

zbk

Tja, Lars, det finnes vel flere 22kW-uttak enn hurtigladere. For 43kW er saken en helt annen. Raskt er 22kW likevel ikke  :o
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

TFSE

Tror jag missförstod ett tidigare inlägg då jag förstod det som att Opelen hade 22 kW och inte 50 kW hurtiglading.

Tack Lars för den fina beskrivningen!

ladov

Det med 43kW laderne burde jo egentlig være en sak for elbilforeningen.. vi ser jo nå at Renault velger å ikke tilby 43kW-modellene her fordi det ikke lenger finnes ladere..

For øvrig mener jeg at 43kW uansett er for svakt for hurtiglading, for skikkelig hurtiglading må man opp mot 100kW før du kan kjøre 'hele dagen' og da duger ikke type2 uansett.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

turfsurf

Sitat fra: ladov på onsdag 12. oktober 2016, klokken 10:12
For øvrig mener jeg at 43kW uansett er for svakt for hurtiglading, for skikkelig hurtiglading må man opp mot 100kW før du kan kjøre 'hele dagen' og da duger ikke type2 uansett.
Tja, det kommer jo an på forbruket. F.eks vil en Ioniq lade like hurtig i km/t med 70kW som en Model S med 110kW.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Gurba

Det jeg synes er litt artig er at det begynner å bli såpass mange modeller å velge i at en kan velge elbil litt mer med hjertet enn det var før. Er man BMW så er det bare BMW som fungerer og nå har de mulighet for å kjøpe det. MÅ man ikke ha BMW så er Opel Ampera e et veldig aktuelt valg. De som ikke trenger så lang rekkevidde har også en del modeller å velge blant og det blir flere og flere i alle pris- og rekkeviddeklasser. Endelig begynner elbil å bli aktuelle for vanlige folk og ikke bare "elbilfrikene" og Fredrick Hauge. :)

turfsurf

Ja, da er det jo bare MPV, stasjonsvogn, sedan, coupe, crossover og SUV variantene som mangler da :/
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA