Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Elbileiere lader brannfarlig"

Startet av S4e, torsdag 24. november 2016, klokken 21:14

« forrige - neste »

Vannkraft


Nå ble det fart i tråden - takk for mange gode innlegg

Sitat fra: E_S på torsdag 20. juli 2017, klokken 08:57
Ladestasjon eller ei har ingen betydning - den begrensende faktoren er strømmen inn (1- eller

Hva gjør egentlig en ladestasjon? Er den virkelig verdt 5-10.000,- ?

Sitat fra: KjellG på torsdag 20. juli 2017, klokken 15:59
En fordel med 230V 3-fase er at du da har fått 3-fase til garasjen. Kanskje kan den brukes til verktøy også?

Bra poeng
- jeg har en slik maskin stående som venter på 3-fas

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. juli 2017, klokken 09:32
Sitat fra: E_S på torsdag 20. juli 2017, klokken 08:57
230V 3-fas (IT) kan ikke brukes sånn du skisserer i siste punkt. 400V 3-fas (TN) kan brukes på denne måten. :)

Ikke helt nei, en 3x32A 230V kan dog levere 18A til 3 forskjellige biler. 3x4,1kW altså. Evt. kan man sette det opp som 2x16A+1x20A.

Og disse kan brukes helt uavhengig av hverandre?
Men krever hver sin ladestasjon?

Sitat fra: E_S på torsdag 20. juli 2017, klokken 08:57
Tesla Wall Connector kan lade alle biler med type 2-kontakt, ja. Uansett lader og kapasitet. Eneste ulempe er at siden den har fast kabel kan den ikke brukes på biler med type 1-kontakt. (Leaf, Soul, trilling etc.)

Hva får man ute av en Tesla WC som er koblet til en Ampera-e? 
Tesla montasjeveiledningen for IT 3-fas 230V presiser at denne koblingen bare gjelder Tesla. Må den kobles anderledes for å "fore" en Ampera-e?

Når Audi'en blir byttet ut med noe elektrisk om kort tid så kan en potensiell hjemmelade idyll bestå av 2 stk Tesla ladere som snakker sammen og utnytter kursen maksimalt.  Korrekt eller tullpreik?



Rav4_EV

#31
Sitat fra: E_S på tirsdag 18. juli 2017, klokken 12:01
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 17. juli 2017, klokken 22:46
IT nett har aldri vært for å spare penger. Det går med mere kobber ved 230 IT enn 400V TN

For snart 20 år siden på ingeniørhøyskolen lærte vi at hovedbegrunnelsen til at IT ble valgt var at det var billigere å føre frem tre faser og ha lokal jording enn å føre frem tre faser + PEN..

Med unntak av medisinsk IT, hvor IT konsekvent er valgt for å unngå driftsstans ved jordfeil er det jo ikke en eneste fordel med IT i forhold til TN selv om man ser bort fra det faktum at IT ikke brukes til husholdninger noe annet sted i Europa. Dessverre er det også så omfattende og dyrt å konvertere fra IT til TN at Norge trolig må slite med IT-nettet mange tiår frem i tid..

Vet ikke om jeg skjønte hva de gjorde på ingeniørhøyskolen du gikk på.

En vanlig 3-fase 16A IT gir 6,4 kW
En vanlig 3-fase 16 TN gir 11 kW.

Dvs med en ekstra leder (nøytral-leder)som er 33% mer kabel så får du 73% mer effekt.

Forøvrig finner du IT 230V nett i eldre deler av Belgia og Holland.

Du finner det ikke i Albania. Der var det veistandard som var fellesnevner med Norge.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

E_S

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 22. juli 2017, klokken 01:14
Sitat fra: E_S på tirsdag 18. juli 2017, klokken 12:01
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 17. juli 2017, klokken 22:46
Vet ikke om jeg skjønte hva de gjorde på ingeniørhøyskolen du gikk på.

En vanlig 3-fase 16A IT gir 6,4 kW
En vanlig 3-fase 16 TN gir 11 kW.

Dvs med en ekstra leder (nøytral-leder)som er 33% mer kabel så får du 73% mer effekt.

Forøvrig finner du IT 230V nett i eldre deler av Belgia og Holland.

Du finner det ikke i Albania. Der var det veistandard som var fellesnevner med Norge.

Ja, jeg har jo hele tiden hevdet at TN er bedre enn IT og hele poenget mitt er at da det ble besluttet å bygge ut IT fremfor TN i Norge ble det gjort en gedigen tabbe.

Albania har jeg aldri nevnt heller.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

KjellG

En kan spørre seg om denne sammenligningen er helt rettferdig. Da en vurderte TN i Norge for noen år siden, var det mye snakk om farene ved høyere spenning.

Med samme linjespenning, så fremfører en likt med effekt. Er lasten helt symmetrisk, så går det ingen strøm i N-leder, den kan "fjernes".

En sammenligner her mao ikke IT mot TN, men 230V mot 400V.

E_S

Ikke første gang noen besserwissere i Norge mener at de vet så mye bedre enn alle andre land i Europa, nei..

Symmetrisk last er jo mest hypotetisk i hverdagssammenheng, det er stort sett bare industriapplikasjoner som er slik - og det finnes jo også 400V TN uten fremført N-leder. Sjelden, men det finnes.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Vannkraft

Minner om tema:

Emne: Ladestasjon for 3-fas IT 230V for Opel Ampera-e?

KjellG

"Hva gjør egentlig en ladestasjon? Er den virkelig verdt 5-10.000,- ? "

Egentlig en litt avansert stikkontakt. I utgangspunktet inneholder den en kontaktor og litt elektronikk. Elektronikken sender et tonesignal til bilen om hvor mange ampere bilen maximum kan trekke. Vikere litt styring for å koble ut strømmen i kabelen ved inn/fra-kobling.

Mer avanserte versjoner kan ha elektronikk som kommuniserer med andre ladestasjoner og fordeler tilgjengelig strøm. Flere kan lade samtidig, men langsommere. Når en er ferdig, får de resterende mer.


Personlig synes jeg prisen er litt stiv.

Vannkraft

Bump

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. juli 2017, klokken 09:32
Sitat fra: E_S på torsdag 20. juli 2017, klokken 08:57
230V 3-fas (IT) kan ikke brukes sånn du skisserer i siste punkt. 400V 3-fas (TN) kan brukes på denne måten. :)

Ikke helt nei, en 3x32A 230V kan dog levere 18A til 3 forskjellige biler. 3x4,1kW altså. Evt. kan man sette det opp som 2x16A+1x20A.

Og disse kan brukes helt uavhengig av hverandre?
Men krever hver sin ladestasjon?

Sitat fra: E_S på torsdag 20. juli 2017, klokken 08:57
Tesla Wall Connector kan lade alle biler med type 2-kontakt, ja. Uansett lader og kapasitet. Eneste ulempe er at siden den har fast kabel kan den ikke brukes på biler med type 1-kontakt. (Leaf, Soul, trilling etc.)

Hva får man ute av en Tesla WC som er koblet til en Ampera-e? 
Tesla montasjeveiledningen for IT 3-fas 230V presiser at denne koblingen bare gjelder Tesla. Må den kobles anderledes for å "fore" en Ampera-e?

Når Audi'en blir byttet ut med noe elektrisk om kort tid så kan en potensiell hjemmelade idyll bestå av 2 stk Tesla ladere som snakker sammen og utnytter kursen maksimalt.  Korrekt eller tullpreik?

jkirkebo

Sitat fra: Vannkraft på fredag 28. juli 2017, klokken 00:40
Bump

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. juli 2017, klokken 09:32
Sitat fra: E_S på torsdag 20. juli 2017, klokken 08:57
230V 3-fas (IT) kan ikke brukes sånn du skisserer i siste punkt. 400V 3-fas (TN) kan brukes på denne måten. :)

Ikke helt nei, en 3x32A 230V kan dog levere 18A til 3 forskjellige biler. 3x4,1kW altså. Evt. kan man sette det opp som 2x16A+1x20A.

Og disse kan brukes helt uavhengig av hverandre?
Men krever hver sin ladestasjon?

Sitat fra: E_S på torsdag 20. juli 2017, klokken 08:57
Tesla Wall Connector kan lade alle biler med type 2-kontakt, ja. Uansett lader og kapasitet. Eneste ulempe er at siden den har fast kabel kan den ikke brukes på biler med type 1-kontakt. (Leaf, Soul, trilling etc.)

Hva får man ute av en Tesla WC som er koblet til en Ampera-e? 
Tesla montasjeveiledningen for IT 3-fas 230V presiser at denne koblingen bare gjelder Tesla. Må den kobles anderledes for å "fore" en Ampera-e?

Når Audi'en blir byttet ut med noe elektrisk om kort tid så kan en potensiell hjemmelade idyll bestå av 2 stk Tesla ladere som snakker sammen og utnytter kursen maksimalt.  Korrekt eller tullpreik?

De kan brukes uavhengig av hverandre og krever hver sin ladestasjon ja.
En Ampera-E kan fint lade på en TWC koblet som 230V 3-fase, den vil bare hente ut en av fasene.
eGolf vil lade på 2 faser akkurat som Tesla på en slik.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vannkraft

Sitat fra: jkirkebo på fredag 28. juli 2017, klokken 08:10
De kan brukes uavhengig av hverandre og krever hver sin ladestasjon ja.
En Ampera-E kan fint lade på en TWC koblet som 230V 3-fase, den vil bare hente ut en av fasene.
eGolf vil lade på 2 faser akkurat som Tesla på en slik.

Vel den da "skjevlade" og selvom om man har en 32A 3-fas IT så skal den da egentlig begrenses til 20A?
Med 2 slike Teslabokser vil de da dele den ene 20A fasen, eller kan de kobles slik at de utnytter fasene bedre?


E_S

Det er ikke noe generelt "forbud" mot mer enn 20A på 1-fas. Det er helt opp til netteier å avgjøre, og kan også variere fra sted til sted innenfor området til samme netteier..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Vannkraft

Sitat fra: E_S på søndag 30. juli 2017, klokken 21:23
Det er ikke noe generelt "forbud" mot mer enn 20A på 1-fas. Det er helt opp til netteier å avgjøre, og kan også variere fra sted til sted innenfor området til samme netteier..

Hafslund Nett skriver litt om "Skjevspenning" på sine sider. Det kan fremstå som om de teknisk sett ikke kan nekte en skjevbelastning på 32A, men at du er ansvarlig for alle mulige konsekvenser av slik skjevbelastning, og følgelige - "Don't do it!"



Skjevspenning
Hvis en kunde forårsaker skjevspenning hos andre kunder, må vedkommende fjerne årsaken til skjevlasten.

I praksis betyr det at lading på 1-fas 230 volt med for høye strømstyrker øker risikoen for skjevspenning, flimmer, overharmoniske spenninger og andre forstyrrelser som faller inn under Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet.

Nye elbilmodeller har mulighet for raskere lading ved bruk av høyere strømstyrke. Derfor er det viktig å være klar over at lading av elbiler i enkelte tilfeller kan føre til uønskede konsekvenser for strømnettet.

Skjevspenning
Hvis en kunde forårsaker skjevspenning hos andre kunder, må vedkommende fjerne årsaken til skjevlasten.

I praksis betyr det at lading på 1-fas 230 volt med for høye strømstyrker øker risikoen for skjevspenning, flimmer, overharmoniske spenninger og andre forstyrrelser som faller inn under Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet.

Nye elbilmodeller har mulighet for raskere lading ved bruk av høyere strømstyrke. Derfor er det viktig å være klar over at lading av elbiler i enkelte tilfeller kan føre til uønskede konsekvenser for strømnettet.

Skjevspenning
Hvis en kunde forårsaker skjevspenning hos andre kunder, må vedkommende fjerne årsaken til skjevlasten.

I praksis betyr det at lading på 1-fas 230 volt med for høye strømstyrker øker risikoen for skjevspenning, flimmer, overharmoniske spenninger og andre forstyrrelser som faller inn under Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet.

Nye elbilmodeller har mulighet for raskere lading ved bruk av høyere strømstyrke. Derfor er det viktig å være klar over at lading av elbiler i enkelte tilfeller kan føre til uønskede konsekvenser for strømnettet.

Hurtiglading hjemme
Vi anbefaler ikke installasjon av 1-fas lading med over 20 ampere strømstyrke, da dette kan skape skjevspenning og forstyrrelser i strømnettet. Det kan gi forstyrrelser og skader på elektrisk utstyr i eget hus, og det kan i verste fall også påvirke naboene. Vær oppmerksom på at det i Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet står at den kunden som forårsaker støy selv er utbedringspliktig.

Ønsker du høyere ladeeffekt kan du få installert en 3-fas ladestasjon for IT 230 volt. Denne ladestasjonen inneholder en transformator som transformerer spenningen opp til 400 volt. Med 3-fas anlegg unngår du skjevspenningsproblematikk og kan lade med 1,7 ganger høyere effekt per ampere. Det vil si at 3,6 kW 1-fas tilsvarer 6,3 kW 3-fas. Dette forutsetter riktignok at ladeinntaket på bilen håndterer 3-fase tilkobling, noe du må sjekke med leverandøren av bilen. Lad alltid bilen i henhold til leverandørens spesifikasjoner.


bno

Trenger litt hjelp
O.T., men drister meg frempå med ønske om litt hjelp til kobling /-overgang som følger:

Har en 4 polt blå CEE 32A vegguttak i garasjen. Ønsker å lage meg en overgang til schuko/hunn for bruk på div. elektroverktøy i garasjen typisk kappsag (10A) maks 16 A. Anlegget er (IT) 3 fase+J.
Hvordan kobler man da i 32A støpselet?
Her vel det slik at man har L1 - N = 230VAC, L2 - N = 230VAC, L3 - N = 230VAC og jord.

På forhånd takk!
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Griffel

Sitat fra: bno på onsdag 02. august 2017, klokken 14:58
Trenger litt hjelp
O.T., men drister meg frempå med ønske om litt hjelp til kobling /-overgang som følger:

Har en 4 polt blå CEE 32A vegguttak i garasjen. Ønsker å lage meg en overgang til schuko/hunn for bruk på div. elektroverktøy i garasjen typisk kappsag (10A) maks 16 A. Anlegget er (IT) 3 fase+J.
Et slikt adapter krever kladd med sikring. Ikke lag det selv. Hør med jkirkebo tror han har slike.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bno

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA