Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Elbileiere lader brannfarlig"

Startet av S4e, torsdag 24. november 2016, klokken 21:14

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. juli 2017, klokken 09:44
Tesla kan lade fra to faser av tre på 230V trefas. Gir knappe 20% mer effekt. Flere ladebokser som kan kobles slik. Mener og nye eGolf kan benytte seg av en sånn variant.

Stemmer, men ikke Ampera-E siden den bare har 1-fase lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Skal det legges nytt ville jeg gått for 3*16, 3*20 eller 3*25A.

Da står du friere til senere å sette inn ev trafo for å lage 400V TN-nett, eller V-koble i Teslamodus direkte fra IT. Prisen på 3-fase kontra to faseledere er liten. Du står også fritt til å bruke en liten 3-fase DC-lader i stedet for trafo.

elektrolux

#17
For ca 50 000 kr får du en 10 kW ( I praksis 8 kW ) DC lader som går på 3 fase IT

For omtrent samme beløp kan du også få en 3 fase IT til 1 fase TN. Her vist i 3 fase TN til 1 fase TN.

Dette er et nytt produkt utviklet for lading av Tesla Roadster, men som selvfølgelig kan adapteres for å ballansere ut skjevlast fra et 3 fase IT nett.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ElProff

Sitat fra: KjellG på tirsdag 11. juli 2017, klokken 20:05
Skal det legges nytt ville jeg gått for 3*16, 3*20 eller 3*25A.

Da står du friere til senere å sette inn ev trafo for å lage 400V TN-nett, eller V-koble i Teslamodus direkte fra IT. Prisen på 3-fase kontra to faseledere er liten. Du står også fritt til å bruke en liten 3-fase DC-lader i stedet for trafo.
Det viktigste er hvilken kabel man legger for fremtidig bruk. Om du dimensjonerer at du kanskje en gang får 400V inntak så kan det være lurt å legge 5G10 eller 5G16 kabel.
Jeg skal ha 1x32A nå på IT nett, men legger opp en 5G10-kabel for fremtiden, tanken er og at kanskje kommer det Tesla inn ganske snart :)
Tesla X100D
Opel Ampera-e
Hammerfest

KjellG

Å legge opp for 3-fase synes jeg er fornuftig.
Å forberede seg på overgang til 400V er trolig overkill. Flere kraftverk har sett på dette og kommet til at det koster skjorta. Alle hus innenfor fordelingstrafoen må bygges om. I verste fall med total nybygging av elsystemet i alle hus dersom en ikke får dispensasjon til å kjøre et konglomerat av nytt og gammelt. Hvem betaler?

De har også sett på å montere trafo pr hus for å transformere fra nytt 400 V i gata til 230V i enkelthus der det har vært snakk om omfattende ny bebyggelse med noen få eksisterende boliger. Forsatt dyrt.

Om en likevel vil helgardere med å legge 5-leder, ikke 4, blir opp til den enkelte.

E_S

Den personen som en gang for mange tiår siden besluttet at det var IT-nett som skulle bygges ut i Norge for å spare noen kroner og ikke TN som alle andre land i Europa burde tenkt seg om et par ganger ekstra..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Rav4_EV

IT nett har aldri vært for å spare penger. Det går med mere kobber ved 230 IT enn 400V TN
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

E_S

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 17. juli 2017, klokken 22:46
IT nett har aldri vært for å spare penger. Det går med mere kobber ved 230 IT enn 400V TN

For snart 20 år siden på ingeniørhøyskolen lærte vi at hovedbegrunnelsen til at IT ble valgt var at det var billigere å føre frem tre faser og ha lokal jording enn å føre frem tre faser + PEN..

Med unntak av medisinsk IT, hvor IT konsekvent er valgt for å unngå driftsstans ved jordfeil er det jo ikke en eneste fordel med IT i forhold til TN selv om man ser bort fra det faktum at IT ikke brukes til husholdninger noe annet sted i Europa. Dessverre er det også så omfattende og dyrt å konvertere fra IT til TN at Norge trolig må slite med IT-nettet mange tiår frem i tid..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

KjellG

Legg merke til at TN og PEN bare er aktuelt fra fordelingstrafo til forbruker. Høyspentnettet er IT.

En ombygging fra IT til TN i fordelingsnettet synes pt nær utenkelig av kostnadsmessige årsaker. Kanskje vil en på noe sikt se dobbel fremføring og håpe at sluttbruker tar kostnaden ved nybygg, oppgradering av hus.

E_S

Ja, men det er jo fordelingstrafo som er problemet her. Høyspentnettet finnes jo i mange varianter, men stort sett alltid IT. Enkelte land bruker jo også SWER, men det er stort sett ikke aktuelt i Europa..

Problemet er vel først og fremst at man ved dobbel fremføring må ha dobbelt opp med fordelingstrafo også. Ekstrakostnaden for selve kabelen er derimot neglisjerbar. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Vannkraft

For å komme litt tilbake til utgangspunktet... forsøker jeg med noen oppsummerende spørsmål?

Er det slik at selvom man har 3-fas 230V inn i huset og potensielt en 32A kurs til garasjen, så kan man ikke nyttegjøre seg denne med mindre det sitte en 3-fas lader i bilen?

For en Ampere-e eier kan man teoretisk belaste med 32A på 1-fas 230V som gir tilgang til 32x230= 7,3Kw (som jo passer en Ampera-e misstenkelig bra), men netteierne liker det ikke og sier at du ikke får belaste med mer enn 20A. Mao 20x230 = 4.6Kw. Korrekt?

Hvordan takler Ampera-e tilgangen på 4.6Kw?

Er det riktig at selvom man installerer en ladestasjon i et slikt IT 320V nettverk så får man fortsatt bare tilgang til 4.6Kw?

Tesla hevder at deres hjemmeladestasjon med Type2 kontakt kan lade andre el-biler. Gjelder det kun de som har 3-fas lader?

Kan en slik 3-fas 32A utnyttes til å lade 2 elbiler (2x4.6Kw) ved å velge forskjellige faser slik at det ikke blir skjevbelastning? Ville man teoretisk kunne lade med 32A 7,3Kw hvis disse ble ladet samtidig?

Jeg bare spør ;-)


E_S

230V 3-fas er det ingen elbiler som kan nyttiggjøre seg fullt ut i 3-fas uansett, så det er veldig greit.

32A 1-fas med 7,4 kW er det en del netteiere som ikke går med på, andre som synes det er helt greit. Om man må begrense seg til 20A (4,6 kW) eller hva som helst annet går det helt fint - bilen bruker det den kan få opp til max av det laderen kan bruke, altså kan en 32A 1-faslader som i AE bruke alt fra 1-32A uten problemer.

Ladestasjon eller ei har ingen betydning - den begrensende faktoren er strømmen inn (1- eller 3-fas, hvor mange ampere) samt hva bilen kan trekke.

Tesla Wall Connector kan lade alle biler med type 2-kontakt, ja. Uansett lader og kapasitet. Eneste ulempe er at siden den har fast kabel kan den ikke brukes på biler med type 1-kontakt. (Leaf, Soul, trilling etc.)

230V 3-fas (IT) kan ikke brukes sånn du skisserer i siste punkt. 400V 3-fas (TN) kan brukes på denne måten. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

jkirkebo

Sitat fra: E_S på torsdag 20. juli 2017, klokken 08:57
230V 3-fas (IT) kan ikke brukes sånn du skisserer i siste punkt. 400V 3-fas (TN) kan brukes på denne måten. :)

Ikke helt nei, en 3x32A 230V kan dog levere 18A til 3 forskjellige biler. 3x4,1kW altså. Evt. kan man sette det opp som 2x16A+1x20A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

En fordel med 230V 3-fase er at du da har fått 3-fase til garasjen. Kanskje kan den brukes til verktøy også?

Med 20A 3-fase 230V IT kan du teoretisk lure ut 5,3 kW til enkelte biler (eks Tesla og trolig eGolf...) som tåler "V-lading". I tillegg har du litt mer ledig til en annen 2-faselederlast.

elektrolux

Sitat fra: E_S på torsdag 20. juli 2017, klokken 08:57
Tesla Wall Connector kan lade alle biler med type 2-kontakt, ja. Uansett lader og kapasitet. Eneste ulempe er at siden den har fast kabel kan den ikke brukes på biler med type 1-kontakt. (Leaf, Soul, trilling etc.)

Ikke helt riktig.

Overgang fra type 2 til type 1 finnes, men selv med en slik viser det seg at Tesla Wall connector ikke takler trillingene som kvitterer ut CP signalet på en noe uvanlig måte.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA