Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Elbileiere lader brannfarlig"

Startet av S4e, torsdag 24. november 2016, klokken 21:14

« forrige - neste »

S4e

Har lest mange innlegg og blitt litt klokere, men sliter fortsatt med hva som er den mest fremtidsrettede løsning.

Vil legge en ny kurs og kjøpe en ladestasjon. Ampera-e blir den første elbil, men helt sikkert ikke den siste. Ønsker derfor en framtidsrettet løsning. Ganske nytt sikringsskap, men eldre hus/inntak. Regner derfor med at jeg har 230 volt og ser 3 hovedsikringer på 50A.

Kjører langt i helgene så batteri må være fulladet ved avreise og vil være helt tomt søndag kveld. Klar over at bilen vil ha nok ladning til lokal kjøring mandag morgen selv om det ikke er fullt, men vil jo være flott om det gikk så fort som mulig.

Ser av Hafslunds sider at de anbefaler maks 20A på 1-fas ladning, hvilket vel tilsvarer 16A ladning i ladestasjonen eller kan noen av ladestasjonene bruke alle 20A?

Videre står det: "En 3-fas ladestasjon for IT 230 V inneholder en transformator. Med 3-fas anlegg unngår du skjevspenningsproblematikk og kan lade med 1,7 ganger høyere effekt per ampere. Det vil si at 3,6 kW 1-fas tilsvarer 6,3 kW 3-fas." https://www.hafslundnett.no/oss/presse_og_aktuelt/14389

Er det mulig med 3-fas IT 230V til en ladestasjonen som konverter dette til 1-fas til bilen hvor en unngår skjevspenning problemet og får maks 7,2 kW til Opel?
Og hva hvis min neste bil kan lade med 3-fas - kan samme stasjon brukes også for dette og med enda hurtigere ladning?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

KjellG

Dette er avhengig av den enkelte bil. Laderen sitter i bilen, ikke i din garasje! (DC hurtiglading har du neppe hjemme)

Dernest er det avhengig av om laderen i bilen er 1-fase eller 3-fase (som også kan lade fra 1-fase kontakt, men med redusert "fart"). Alle biler med 3-fase forutsetter at du er tilknyttet 400V TN-nett for å kunne utnytte 3-faselading. Dette er standardbestemt. Teknologisk ville det neppe vært noe problem. Ev må du lage ditt eget 400V lokale TN-nett vha en transformator.

Ingen ladekontakter omformer 3-fase til 1-fase.

jkirkebo

Sitat fra: S4e på torsdag 06. oktober 2016, klokken 21:51
Ser av Hafslunds sider at de anbefaler maks 20A på 1-fas ladning, hvilket vel tilsvarer 16A ladning i ladestasjonen eller kan noen av ladestasjonene bruke alle 20A?

De jeg selger kan ihvertfall fint levere 20A fra en 20A kurs.
Med 3x50A hovedsikring burde 25A lading være grei skuring, men om Hafslund ikke tillater det blir det vel vanskelig. 32A blir nok litt drøyt på 3x50A, en gre "tommelfingerregel" er maks halvparten av en 3-fase hovedsikring som 1-fase lading. Altså bør man ha 3x63A for 1x32A lading. 
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

S4e

Sitat fra: KjellG på torsdag 06. oktober 2016, klokken 22:43
Dette er avhengig av den enkelte bil. Laderen sitter i bilen, ikke i din garasje! (DC hurtiglading har du neppe hjemme)

Dernest er det avhengig av om laderen i bilen er 1-fase eller 3-fase (som også kan lade fra 1-fase kontakt, men med redusert "fart"). Alle biler med 3-fase forutsetter at du er tilknyttet 400V TN-nett for å kunne utnytte 3-faselading. Dette er standardbestemt. Teknologisk ville det neppe vært noe problem. Ev må du lage ditt eget 400V lokale TN-nett vha en transformator.

Ingen ladekontakter omformer 3-fase til 1-fase.
Så informasjon Hafslund skriver er bare tull for hjemmemarkedet? Det finnes ikke produkter med transformator for 3-fas IT 230V?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

elektrolux

Sitat fra: S4e på torsdag 06. oktober 2016, klokken 21:51
Har lest mange innlegg og blitt litt klokere, men sliter fortsatt med hva som er den mest fremtidsrettede løsning.

Den mest framtidsrettede løsningen er her i form av Zapcharger Home / Pro. Omtalt her:
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

KjellG

For meg er info om Zapcharger uklar.

Kan en mate laderen i  Tesla, ZOE, og andre med 3-fase 11-22 kW med faselik belastning fra et IT-nett med denne?

Dvs, har den innebygget transformator fra 3p IT til 3p TN?



Kan den mate biler med 1-faselader med lik belastning av alle 3 faser på inngangssiden?

jkirkebo

Sitat fra: S4e på fredag 07. oktober 2016, klokken 07:28
Sitat fra: KjellG på torsdag 06. oktober 2016, klokken 22:43
Dette er avhengig av den enkelte bil. Laderen sitter i bilen, ikke i din garasje! (DC hurtiglading har du neppe hjemme)

Dernest er det avhengig av om laderen i bilen er 1-fase eller 3-fase (som også kan lade fra 1-fase kontakt, men med redusert "fart"). Alle biler med 3-fase forutsetter at du er tilknyttet 400V TN-nett for å kunne utnytte 3-faselading. Dette er standardbestemt. Teknologisk ville det neppe vært noe problem. Ev må du lage ditt eget 400V lokale TN-nett vha en transformator.

Ingen ladekontakter omformer 3-fase til 1-fase.
Så informasjon Hafslund skriver er bare tull for hjemmemarkedet? Det finnes ikke produkter med transformator for 3-fas IT 230V?

Det stemmer, det finnes ikke. Det var snakk om at Zaptec skulle komme med et slikt produkt, men det kokte bort i kålen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

#7
Sitat fra: S4e på fredag 07. oktober 2016, klokken 07:28
Så informasjon Hafslund skriver er bare tull for hjemmemarkedet? Det finnes ikke produkter med transformator for 3-fas IT 230V?

Tja. Litt avhengig av hvordan en leser teksten. En kan sette en trafo forran ladestasjonen. Da har en et 3-fase ladeuttak fra et lokalt TN-nett. Mange har gjort dette.

Dersom bilen kan nyttiggjøre seg 3 faser, så får en faselik belastning. Dersom bilen ikke har 3-faselader, så belastes bare én faseleder (TN) eller to (IT), en får skjevbelastning.

En kan lese Hafslunds omtale som et ønske: alle burde lade med symmetrisk 3-fase sett fra nettet.

Jeg skal ikke ha noen formening om hva Zapcharger leverer, reklamen er for meg uklar.

elektrolux

Zapchargeren er som alle andre ladestasjoner (og ladekabler) kun et rele mellom strømnettet og bilen.

Intet magisk der, utover måten dette ( I Zaptec sitt tilfelle disse ) rele styres på.

Den miniatyriske transformatoren Zaptec utviklet lever i dag i beste velgående i Zapcharger portable, og ZapSafety som er en bærbar 2 kg skilletrafo som erstatter en 40 kg sak for tusenvis av arbeidere i Elkem eller noe slikt.

3 fase modellen Zap Booster ) dere stadig viser til må vente til kostnaden på enkelt trafoen kommer ned på et spiselig nivå. Booster vil kunne kobles sammen med Home og Pro for bl.a magisk 3 fase til 1 fase transformering.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

KjellG

#9
Magisk transformering fra 3-fase til 1-fase?

Meg bekjent er det kun én vei: AC/DC omforming av 3-fase. DC/AC-omforming 1-fase. Ev 1-fasetransformator for spenningstilpassning.

Finnes andre konfigurasjoner?

Zap Booster foran Zapcharger home høres dyrt ut. Blir dette billiger i garasjen enn en gammel, dum kobber/jern-trafo?

Med 1-faselading av ZOE fra Zapcharger IT, vil en fortsatt trenge "bøtta"?

Zapcharger hevdes å drive lastfordeling. Gitt 3-fase TN, to faser i huset er i øyeblikket høyt belastet. Zapcharger: hvordan velger den å belaste den den ledige fasen? Måler fasestrømmene i skapet? Gitt 3-faselading til bilen, hvordan belaster Zapcharger én fase mer enn de to andre for lastutballansering mot netteier?

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

S4e

Sitat fra: Rio på fredag 07. oktober 2016, klokken 17:57
Jeg startet en tråd om forskjellige måter å få énfas fra trefas:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30193.0.html
Tror ikke jeg er på det nivået der... Da er nok konklusjonen at 20A kurs er det jeg må gå for?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Rio

Da har julemiddagen hos Statnett muligvis gått glipp av en god historie! :D

I praksis holder jo 20 A (16 A) for nesten alle. Og jo større batteri, jo lavere effekt (kW) trenger man faktisk. Jeg lader vanligvis med 10 A (2,3 kW), og jeg kjører godt over 20000 km i året.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amatøren

Finnes det 3 fase hurtiglader for IT nett til hjemmebruk?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

turfsurf

Tesla kan lade fra to faser av tre på 230V trefas. Gir knappe 20% mer effekt. Flere ladebokser som kan kobles slik. Mener og nye eGolf kan benytte seg av en sånn variant.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA