Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Solongdiesel, torsdag 24. november 2016, klokken 16:14

« forrige - neste »

Solongdiesel

Jeg vurderer at købe en brukt E-golf årgang 15 eller 15. Skal pendle 50 km hver dag.
Har før haft en model S85D - den er jo konge på vinterføre.

Hvordan fungerer E-golfen i minus 20 ?
Kan den lade ? Rekkevidde ?

Kan se priserne i Tyskland er på vei ned. Vurderer derfor at købe en til 18-20.000 Euro og importere.

Råde

I minus 20 fungerer bilen greit (mange har hatt problemer med en kondensator som ladet ut i veldig kaldt vær, men dette fikses).
Varmeapparatet funker fint. Rekkevidden er ca 100km ved -20. (Egen erfaring. Kald start uten forvarming. 22 grader og ECO-modus. Dette gir litt under comfort varme i kupe).
Bilen lader, men det er ikke klimatisering av batteripakken så det går langsomt. Ca 30-40 min fra 20-80% på vanlig hurtiglader etter 80-90 km på motorvei (erfaring fra -17 grader).
Når det gjelder fremkommelighet så er den bedre enn likesinnede forhjulstrukne fossilsøsken. Jeg tror det er pga jevn kraftutvikling ved fremdrift.
e-Golf | X75D

Solongdiesel

Tak for svar!
Hvordan er motorkraften ved kold temp. Ofte kan batteriet jo ikke levere strøm nok når det er koldt?

Er i syv sind om ny bil. Vurderer også en passat Gte. Men den kører jo på benzin under minus 10.
Blir nok en elbil igen. Så slipper man jo for at fylde brandbar væske på bilen i tide og utide.

tutti

#3
Etter to vintre i min egolf så er min erfaring at:

Rekkevidde ca. 70 km med ca. -20'c med bittelitte granne varme, litt mer rekkevidde uten varme. Under slike forhold er det bare å pakke seg inn i polarklær og votter når du kjører.

Jeg bruker ca. 70 min på å lade fra ca. 25% til 95 %. Med så lange ladetider så lønner det seg å kjøre diesel enn egolf.

Jeg har ikke opplevd problemer med kondensatorer, men ladeluken pleier å fryse fast når temperaturen svinger mer enn 20 grader om vinteren (fra garasje til full vinter). Det kan være frustrende.

Min mening er at egolfen er tilnærmet ubrukelig på turer over 50 km i -20'c uten fare for å fryse ihjel. Velg heller noe annet til slik risikosport. Dette er en skikkelig frysebil om vinteren!

Det er min erfaring.

Råde

Tipper du har bil uten varmepumpe. Jeg har med og kjørter som sagt nesten 90km med 22 grader i eco mode med kald bil (når forvarmingsdritten ikke virker) og har rundt 10 % igjen (angitt på hurtigladeren).

Ingen drømmesituasjon for det er småkaldt på veien og mer mot slutten. 50 km t/r skulle absolutt ikke vært noe problem overhodet.
e-Golf | X75D

Heimdal-eGolf

50km totalt skulle gå bra, men bilen er kald og hurtiglading er det bare å glemme...
Mangel på klimaregulering (varme/kjøling) av batteri er å betrakte som en designfeil på eGolf. Kjører bilen regelmessig til hytta om vinteren, 110km/800 høydemeter, og må stort sett "hurtiglade" etter 80km for å komme frem. Er det 20 eller kaldere tar jeg den gamle HR-V'n.
TM3 reservasjon 1.4.2016
2015 eGolf levert 4.5.2015
2014 eUP overtatt 25.9.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA