Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: TMX 90D -> 100kWh?

Startet av Mippen, torsdag 24. november 2016, klokken 12:56

« forrige - neste »

Mippen

Momsfritak skal fortsette til 2020, men det går mot halv pris på ferger. Engangsavgiften kan også komme opp til vurdering når effektavgifgen er fjernet.

http://www.tu.no/artikler/elbilfritaket-fortsetter-til-2020/358957
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på torsdag 06. oktober 2016, klokken 12:07
Momsfritak skal fortsette til 2020, men det går mot halv pris på ferger. Engangsavgiften kan også komme opp til vurdering når effektavgifgen er fjernet.

http://www.tu.no/artikler/elbilfritaket-fortsetter-til-2020/358957

At effektavgiften endelig fjernes betyr at elbilmotstanderne mister et kraftig argument, nemlig at Teslas biler subsidieres kraftig. Nå er det kun mva-fritak og ikke effektavgift for påståttet mange hundre hk (selv om det står 69kW i vognkortet, det ser de alltid bort fra). Bra, etter min mening.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

vartli

Det legges vel til rette for at samme regler skal benyttes for alle biler. Skal ikke bli overrasket om det kommer en gradvis innføring av mva etter 2020. Da håper jeg elbiler så gode og vanlige at det skal gode argumenter til for å kjøpe noe annet uansett.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Amoss

Sitat fra: vartli på torsdag 06. oktober 2016, klokken 12:30
Det legges vel til rette for at samme regler skal benyttes for alle biler. Skal ikke bli overrasket om det kommer en gradvis innføring av mva etter 2020. Da håper jeg elbiler så gode og vanlige at det skal gode argumenter til for å kjøpe noe annet uansett.

Jepp. Har tidligere tatt til ordet for at "fredningen" burde vare frem til ca 2020-2022, da bør tilbudet av elbiler, prisene på batterier og markedspenetrasjonen være høy nok til at "resten går av seg selv" (mer eller mindre).

Er jo litt malurt i begeret at fritak på parkering/bom/ferger ser ut til å være over, men ser ett varig tak på halv takst jfr. fossilene som mer verdifullt enn enda ett par år med helt fritak. Men som Ole Brum sier - ja takk, begge deler ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

zbk

Så lenge fører er inkludert i den halve prisen på ferja betyr det i de mange tilfeller bare noen få kroner i forskjell om man reiser ofte og har ferjekort. Dette fordi rabatten på kjøretøy er høyere enn rabatten for passasjerer. Stavanger-Tau tror jeg det utgjør en krone ekstra.

Har man ikke ferjekort blir det vel ca 50% mer enn dagenbs pris såvidt jeg kan se, litt avhengig av sone:
http://www.fjord1.no/content/download/74086/781773/file/samledok%20sonesetting%202016takstar.pdf


2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

zyp

Sitat fra: zbk på torsdag 06. oktober 2016, klokken 12:57
Så lenge fører er inkludert i den halve prisen på ferja betyr det i de mange tilfeller bare noen få kroner i forskjell om man reiser ofte og har ferjekort. Dette fordi rabatten på kjøretøy er høyere enn rabatten for passasjerer. Stavanger-Tau tror jeg det utgjør en krone ekstra.

Tau-ferga tar ikke halv takst nå, de tar MC-takst som er litt mer enn halv kjøretøytakst. Poenget med rabattkort er interessant, kjøretøy får 50% og passasjerer får 17%. Bil med rabatt blir da 78kr, elbil/MC med rabatt blir 44kr og passasjer blir 43kr. Hvis den nye elbiltaksten lar seg kombinere med rabattkort så burde prisen for elbil med fører således bli 39kr, men det er litt urealistisk å tro at det skal bli billigere å reise med elbil enn uten bil i det hele tatt.

At Tau-ferga bare ble en krone dyrere når de innførte betaling for elbiler er også en sannhet med modifikasjoner. Reiser man bare sporadisk og kjøper enkeltbilletter med rabattkort stemmer det. Pendler man daglig via den så kunne man før kjøpe månedskort for passasjer og ta med seg bilen gratis.

Mippen

Hvis elbiler ikke får kjøpe ferge kort så blir de i prinsippet likestilt med vanlige biler. Vanlige biler får 50 % (er det ikke?) på bil med rabattkort, og da er fører inkludert. Hvis elbiler skal betale halv pris av vanlige biler må fører være inkludert også må man få kjøpe fergekort, hvis ikke blir det i praksis ikke 50 % av ordinær bil.
Fremtiden er elektrisk.

cra

Jeg satt akkurat og funderte på det samme, Mippen. Det som må gjøres er at egen elbil-takst (det har de plassene jeg har reist allerede pr nå, og prisen er kr 0) settes opp fra kr 0 til fossilpris/2, fører blir inkludert (hvis ikke blir det antakelig dyrere enn fossiltur!), og rabattering gjelder som vanlig.

Største bakdelen med dette er at jeg må gå over til å kjøpe verdikort til kr 3500 hver gang kortet er tomt, i stedet for passasjerkort til kr 350.

Prismessig vil halv pris for elbil med 50% rabatt på kortet her jeg bor bli rimeligere enn persontakst med 17% rabatt, så sånn sett ønsker jeg endringen velkommen!  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mippen

Jeg tar mest ferge i ferier, men når jeg først er på reise går det litt. Brukte opp 3 passasjer kort på et par uker nå i sommer og da er det "gratis" på ferge. Jeg og min samboer reiste også med en ferge i min bil sammen med foreldrene mine i sin vanlige bil. De har fergekort og jeg har kort for person. Det var under 10 kroner i forskjell på vår bil og foreldrene mine sin bil på den ferge strekningen når de brukte rabattkortet sitt og jeg brukte personkortet.
Fremtiden er elektrisk.

JorgenM

Tyskland tar den helt ut (kanskje):

"- Vil forby bensin- og dieselbiler i Tyskland allerede fra 2030"
http://www.pengenytt.no/vil-forby-bensin-og-dieselbiler-i-tyskland-allerede-fra-2030/

Nå tenker jeg møterommene hos BMW, MB, VW etc holdes varme i noen dager :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Carl Anton Stenling

Hvis man sjekker dette vedtaket fra Tyskland litt nærmere så viser det seg at det ikke dreier seg om et forbud. Det handler derimot om at Tyskland foreslår for EU at skattleggingen endres slik at man får en overgang fra fossilbiler innen 2030.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Øyvind.h

13 år må vel være tiltstrekkelig langt frem i tid for tyskerne og deres "gå sakte" aksjon på vei mot elbiler.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Og nå, litt over en måned senere, har selv VG fått det med seg ;)

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/freder-elbil-moms-til-2020/a/23841731/
Sitat
Freder elbil-moms til 2020
De lover kjøpere av Tesla og andre elbiler at de slipper å betale i hvert fall fram til år 2020, skriver Dagens Næringsliv.
...
Hittil i år er 14 prosent av elbilsalget Teslaer.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

arthur

Nå er vel ingenting klart før det er klart hvilket vel betyr at budsjettet for neste år er vedtatt, og det igjen betyr jo ikke at alt kan endres deretter? Det er jo også et valg til neste år!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Amoss

Sitat fra: arthur på tirsdag 08. november 2016, klokken 08:17
Nå er vel ingenting klart før det er klart hvilket vel betyr at budsjettet for neste år er vedtatt, og det igjen betyr jo ikke at alt kan endres deretter? Det er jo også et valg til neste år!

Korrekt nok, men dette betyr at dersom regjeringen ikke blir overkjørt på dette nå, så kommer ikke statsforvaltningen til å forberede en alternativ løsning før statsbudsjettet for 2017 er klart. Dvs at den alternative løsningen som tidligere har vært nevnt, der de innfører full MVA og betaler MVA beløpet tilbake - opp til ett vist tak, neppe rekker å bli gjennomført fra 1. januar 2017. Men enklere løsninger som å endre MVA satsen fra 0% til ett eller annet nivå opp til 25% er fortsatt mulig, dersom det er ett stortingsflertall for dette etter neste valg.

Så for alle som bryr seg om dette, gjør det dere kan så dette blir ett tema i valgkampen slik at man kan få fleste mulig partier til å programfeste at de støtter videre MVA fritak.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA