Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Arbeiderpartiet vil innføre tak på elbilfordelene

Startet av hovik, torsdag 24. november 2016, klokken 12:38

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: arthur på fredag 07. oktober 2016, klokken 05:52
Sitat fra: Amoss på fredag 07. oktober 2016, klokken 02:49
Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 07. oktober 2016, klokken 00:18
Konklusjon:
Miljøebevegelsen er motstandere av bilisme, og den reagerer med raseri når det er tiltak som gjør at elbiler vil ta over markedet.

Og min konklusjon er at du trekker feil konklusjon.

Ingen av disse hverken bevegelser eller politiske partier har reagert med sinne eller harme over at MVA fritaket ble forlenget. MVA fritaket - og andre fritak eller lavere priser, avgifter og andre incentiver er guleroten for å få folk over på nullutslipp.

I den andre enden er det på høy tid å finne frem pisken. Gjøre det dyrere å kjøre med utslipps-biler eller på annen måte forbrenner fossiler og frigjøre CO2 og/eller NoX. Her er det regjeringen ikke har klart å gjøre tilstrekkelig, da FrP etter eget utsagn er "bilistenes parti", og de prøver å beskytte dem fra pisken som må komme. Derfor er avgiftsøkningen her for dårlig til å kunne oppnå nevneverdig resultater, og i tillegg senker de årsavgift og bompengeavgift utenfor bysentrene slik at det tildels kan sies å gå opp i opp og mer eller mindre eliminere den vesle reduksjonen avgiftsøkningen skulle gitt. DETTE er det de reagerer på.

Jeg tror man her også må huske på at skatter og avgifter på bil/bilbruk i Norge er svært høye sammenlignet med alle land rundt oss, og det går en slags grense for hvor annerledes man kan være i folks øyne og som dermed er salgbart til folk (og neste valg). Man kan like det, eller ei, men det hjelper lite å ha gode, ja sågar de beste, ideene mht riktig løsning hvis ikke folket vil ha det?

Bra sagt !
Folk er lei av pisken i form av økte avgifter og økte bom priser og vil ha noen positive tiltak inniblant all piskinga. Å forlenge momsfritaket på elbil er vel omtrent det eneste som finnes av slike i budsjettet. For et år siden ble jeg nærmet mobbet av enkelte som sniker da jeg kjøpte meg elbil. Nå kommer de samme folkene tuslende og lurer på om jeg er fornøyd da de og lurer på i bytte ut diesel børsa med en elbil. BRA !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Amoss

Sitat fra: arthur på fredag 07. oktober 2016, klokken 05:52
Jeg tror man her også må huske på at skatter og avgifter på bil/bilbruk i Norge er svært høye sammenlignet med alle land rundt oss, og det går en slags grense for hvor annerledes man kan være i folks øyne og som dermed er salgbart til folk (og neste valg). Man kan like det, eller ei, men det hjelper lite å ha gode, ja sågar de beste, ideene mht riktig løsning hvis ikke folket vil ha det?

Helt sant dette, og har ikke sagt noe som står i motsetting til det. Jeg bare forklarte Trekkoppbil at det ikke var det at MVA fritaket ble forlenget som striden står om. Og vi kan sikkert alle være enige med Venstre om at "tilbudet" i statsbudsjettet ikke er helt dekkende for løftet om "ett betydelig løft" for å redusere utslipp, og at det er forståelig at de ikke godtar den biten. Så får debatten om hva "det norske folk" godtar og aksepterer - eller hva de vil finne på om de ikke aksepterer hva som blir vedtatt - eller hvor anderledes man kan være "andre land" - være en annen debatt eller flere. :)

Forøvrig er jeg helt enig med Siv om at redusert årsavgift og den minimale reduksjon i bompengene vil gi noen nevneverdig økning i utslipp, og jeg er helt enig med Trine om at den foreslåtte økningen i drivstoffavgiftene ikke vil gi noen nevneverdig reduksjon.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Trekkoppbil

Sitat fra: Amoss på fredag 07. oktober 2016, klokken 02:49
I den andre enden er det på høy tid å finne frem pisken. Gjøre det dyrere å kjøre med utslipps-biler eller på annen måte forbrenner fossiler og frigjøre CO2 og/eller NoX.
Jeg synes ikke det er særlig relevant med ytterligere pisk, når utslippsbiler er på vei ut alikevel.  I alle fall kan jeg ikke se at drivstoffavgifter i 2017 er relevant for utslippsmål for 2030, når det gjelder personbiltrafikk.

Pisk har man hatt lenge. Det er ikke morsomt å kjøre utslippsbil for den som er avhengig av det.

epsilone6

Er jo veldig mange kjempepraktiske elektriske varebiler og lastebiler i alle størrelser. Nullutslippsbiler med hengerfeste og plass til familien er det bare å velge og vrake i. Ja, her er det bare å klemme på med avgiftene  ::)

Amoss

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 07. oktober 2016, klokken 13:21
Jeg synes ikke det er særlig relevant med ytterligere pisk, når utslippsbiler er på vei ut alikevel. 

Utslippbiler er på vei ut basert på en kombinasjon av gulrot for elbiler, stadig bedre utvalg av elbiler med stadig lengre rekkevidde og utbygget ladenettverk - og pisk til de som tviholder på fossilene.


Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 07. oktober 2016, klokken 13:21
I alle fall kan jeg ikke se at drivstoffavgifter i 2017 er relevant for utslippsmål for 2030, når det gjelder personbiltrafikk.

Da bør du tenke på levetiden til biler. Om jeg ikke husker feil så er gjennomsnitts levetid for biler i Norge ca 20 år? Dvs at en gjennomsnittlig fossilbil kjøpt i dag ikke kan forventes å bli skrotet før i 2036, og vil derved antagelig være med på å skape forurensinger fortsatt i 2030. Så ja, hvilke biler som selges *idag* har betydning for utslippsmål i 2030.


Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 07. oktober 2016, klokken 13:21
Pisk har man hatt lenge. Det er ikke morsomt å kjøre utslippsbil for den som er avhengig av det.

Sant begge deler. Og ja, jeg er fortsatt avhengig av å kjøre utslippbils, så jeg vet det. Og ja, for egen del - og egen lommebok - ser jeg helst at drivstoffavgiftene går ned. Heldigvis har jeg fått meg briller så jeg kan se littegranne forbi min egen nesetipp ;)

Når man ser hvor stor motvilje det er mot elbiler i enkelte miljøer så bør det være rimelig klart at enkelte trenger svært mye pisk før de bytter. Akkurat hvor mye pisk som er det rette idag er jeg mer usikker på.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Trekkoppbil

Sitat fra: Amoss på fredag 07. oktober 2016, klokken 15:28

Da bør du tenke på levetiden til biler. Om jeg ikke husker feil så er gjennomsnitts levetid for biler i Norge ca 20 år?
For familiene trur jeg bensinbilene blir nr 2-biler lenge før 2030.  Og jeg har god erfaring med hvor mye de da blir brukt, når man har elbiler ved siden av. 
For bedrifene kan det være ymse behov for ulike maskiner, men personbiler med nærmere 20 års alder blir vel lite brukt der også.

Trekkoppbil

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 07. oktober 2016, klokken 08:50

Folk er lei av pisken i form av økte avgifter og økte bom priser og vil ha noen positive tiltak inniblant all piskinga.

Vi må huske at det er Kina og USA som er de 2 store drivene av elbilbransjen for tida.

Der skattlegges bensinbiler på nivå med elbiler i Norge, mens elektriske kjøretøy blir subsidiert.

Amoss

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 07. oktober 2016, klokken 15:58
For familiene trur jeg bensinbilene blir nr 2-biler lenge før 2030.  Og jeg har god erfaring med hvor mye de da blir brukt, når man har elbiler ved siden av. 
For bedrifene kan det være ymse behov for ulike maskiner, men personbiler med nærmere 20 års alder blir vel lite brukt der også.

For familier med økonomi til å påvirke nybilsalget og kunne ha seg mer enn en bil - eller for den sak skyld bedrifter - tror jeg dagens fossil-personbiler (2017 modellene - det er jo de vil prater om?) generelt forlengst er solgt og blir kjørt rundt av en "fattig" student/alene-mor/-far/vernepliktig soldat/en som nylig har kommet inn i arbeidslivet/trygdet osv. Da som hovedsaklig enten som ene-bil eller som en av flere gamle "skrap-biler" som man får til å gå på ett vis.

I 2030 håper jeg også at de fleste ikke ser det nødvendig å beholde den gamle fossilen for hytteturen/henger-kjøring/langtur/bilferie osv.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Robert Sund

Kina vokser. De satser stort både på vind og sol; og har hatt en grasrot støtteordning for produksjon elbiler som de nå endrer til mer rettet støtte for de som har lykkes. Vindutbyggingen er massiv og overstiger ofte tilgjengelig overføringskapasitet (sålangt).  Solceller raser i pris og øker virkningsgrad. Ferdig leverte anlegg (i araberland) er ved en ny prisbunn nå (pr. kWh levert) som er ned 1/4 i forhold til for 5 måneder siden. De ser fornybar energi og elbil i sammenheng.

USA er fragmentert. De har Tesla som har gjort mer for elbil enn de fleste kan forestille seg. De har også klimafornektere i sentrale posisjoner, stater der Tesla ikke får lov til å åpne butikk eller reparere biler, personer i forvaltningsorganer som gjør livet surt for de som installerer solceller men som vil håve inn store summer på installasjoner på egen mark. Ofte endrer rammevilkår seg over natten slik som når Nevada krever at innbyggere skal koble solcellene sine til nettet og gir 3/4 av inntektene direkte til Warren Buffet. De har ikke noen enhetlig politikk. Endel ganger vil jeg ikke engang kalle det politikk.

De samme politikerne som messer om frihandel, har innført straffeskatt på solceller fra Kina. (Og slikt har de tradisjon på, eks. kyllingskatten på pickuper).

Frankrike og Tyskland driver med proteksjonisme. Elbilsatsingen ekskluderer Tesla men inkluderer egne biler. Tyskland er også store på sol og vind. Det er en del av energiewende. USA innførte kyllingskatten fordi disse landene ville beskytte eget næringsliv; og fordi det får dramatiske konsekvenser hvis man er for avhengig av andre land for mat, samt at USA allerede da var slepphendt med hormonbruken.

Norge er naive. Vi er stolte over elbilsatsingen vi har klart med god grunn. Vi har gunstige temperaturer for batterier (ikke for varmt), billig strøm, og masse ren strøm. Elbiler er perfekt for Norge og vil gi oss rimeligere transport i tiår. Vi har også de mest godtroende og lettlurte politikerne og byråkratene i verden. Uansett om det er å vase bort hele gullbeholdningen, vase bort penger på hydrogen, vase bort penger til EU for at de skulle ekspandere østover som etterpå krever enda penger fra Norge fordi EU var blitt større. Og så kjøper vi maten vår på "verdensmarkedet" fordi vi tror at Franskmenn vil godta å sulte for at vi skal ha noe å spise hvis det blir utbrudd på Island (eller hvilken som helst annen grunn).

Norge har allikavel vært viktigere for elbiler enn hele EU da vi har vist at det går an. (IMHO)

Asia (utenom Japan og Kina). Som europeiske produsenter virker det som de satser på å matche de andre volumprodusentene. Som for disse; vil de ha nok batterier hvis de må satse på ordentlig? Og hva skjer når M3 kommer?

Japan er i hydrogentåka. Men de har Nissan som kan overraske. Hvis de importerer kull istedet for hydrogen kan de utnytte restvarmen som gir mye bedre utnyttelse, og det er lettere å lagre så de ikke blir prisgitt kontinuerlige forsyninger, og det er lettere å frakte, og det er mindre eksplosivt, og det er billigere! Det samme gjelder for olje og gass. Og de kan kjøpe det fra hvem som helst når som helst. De virker som like fastlåst som Artic Roads har vært.

Hvis de hadde satset skikkelig på solceller, vind, og elbiler, så ville resten av verden måtte passe seg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA