Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf 2012 vs 2013

Startet av Kapzx, torsdag 24. november 2016, klokken 09:40

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Mismatch på søndag 30. oktober 2016, klokken 09:13
Mistet to barer på 2012 modell? Det var mye.

Kan du si noe mer om bilen?

Min 2012 har gått 65000 og har fremdeles 12 barer. Tror ikke det er spesielt uvanlig.

Det tror ikke jeg heller. Vår 2012 er registrert i oktober 2011 og har også alle 12 barene i behold. Riktignok gått litt kortere enn din, rett under 50.000km. Den er stort sett ladet til 80%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kapzx

Sitat fra: Rio på lørdag 29. oktober 2016, klokken 23:03
Nissan sier selv at hurtiglading ikke påvirker batterikapasiteten sammenlignet med vanlig lading.

Har du noen kilder eller lignende til det? I tilfelle de sier noe annet?
Takk!

Sitat fra: Mismatch på søndag 30. oktober 2016, klokken 09:13
Mistet to barer på 2012 modell? Det var mye.

Kan du si noe mer om bilen?

Min 2012 har gått 65000 og har fremdeles 12 barer. Tror ikke det er spesielt uvanlig.

Forøvrig - hvis bruken din krever tre hurtigladinger pr dag, si 150 kr i kostnad, så kan det plutselig tenkes at det blir billigere for deg å kjøpe en bil med større batteri.

Tja, 2012 modell norsk leaf. Snart 60k km. Veldig forskjellig kjøremønster fra år til år. Men i det siste kjørt til jobb - hjem (under 15km, en vei), kjører alt fra 30 - 60km pr dag (Vanlige dager).

Dager jeg skal noe spesielt, møte venner, besøk, langturer osv.. Så kjører jeg cirka 120-145km tur-retur.

Ja, vurderer kjøp av ny bil til neste år, enten brukt Tesla model S-2014 eller Leaf 30kwh-hvis ikke det kommer noe bedre. Men tenker hvis garantien gjelder, så ordner jeg det først og deretter selger/inbytte, da jeg får mer for det.
Nissan Leaf 2012

leafnor

To bar tap på så kort kjørelengde litt uvanlig kanskje.
Står den parkert "varmt" på noen måte? Oppvarmet garasje året gjennom, hjemme og jobb?
Lader du til 100% på jobb og hjemme etter de 15km?
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Trekkoppbil

Det kan være tryggest om du klarer å finne garantivilkåra for din bil, for å lese om dum bruk kan bryte garantivilkåra.

Finn gjerne fram til hvilke datoer garantiene går ut, og hvlilke kjørelengde dem gjelder for.

Kommer State of Health under 66,25%, må du passe på det som gjerne ikke står i garantivilkåra:

SOH må ligger under 66,25% i 2 mnd, for at du skal komme ned på 8 barer.
Hurtiglader du noen ganger, vil SOH muligens stige noen prosenter.
DVS: Er SOH under 66,25% 2 mnd før garantien går ut, kan det være svært dumt å hurtiglade.

Kapzx

Sitat fra: leafnor på søndag 30. oktober 2016, klokken 11:47
To bar tap på så kort kjørelengde litt uvanlig kanskje.
Står den parkert "varmt" på noen måte? Oppvarmet garasje året gjennom, hjemme og jobb?
Lader du til 100% på jobb og hjemme etter de 15km?

Den står som oftest ute på privat tomt, veldig sjeldent i garasje.
Hvis jeg har under 50% så lader jeg offentlig/på jobb (Eller hvis jeg trenger km for å komme meg hjem/videre annet sted)

Ellers lader jeg 75% av tiden hjemme. Og ja til 100%.

Men det er fortsatt veldig forskjellig:
Av og til lader jeg opp til 100%
Av og til lader jeg ikke dersom jeg har minst 80-85%

Men tror det kan være da jeg tidligere har brukt å la den lade over kveld/natta
Nissan Leaf 2012

Kapzx

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 30. oktober 2016, klokken 12:11
Det kan være tryggest om du klarer å finne garantivilkåra for din bil, for å lese om dum bruk kan bryte garantivilkåra.

Finn gjerne fram til hvilke datoer garantiene går ut, og hvlilke kjørelengde dem gjelder for.

Kommer State of Health under 66,25%, må du passe på det som gjerne ikke står i garantivilkåra:

SOH må ligger under 66,25% i 2 mnd, for at du skal komme ned på 8 barer.
Hurtiglader du noen ganger, vil SOH muligens stige noen prosenter.
DVS: Er SOH under 66,25% 2 mnd før garantien går ut, kan det være svært dumt å hurtiglade.

Hvor finner jeg det? Håndboka?

Sendte en mail til forhandler her om dagen angående garantiene, og fikk svar om at de fortsatt gjelder.
5 år/100.000km.

Det var nyttig å vite, at SOH kan stige ved hurtiglading.
Har du noen link til hvor jeg kan kjøpe meg en rimelig dongle for iPhone?
Har også hørt at bruk av dette kan påvirke bilen på en eller annen måte, er det sant?
Nissan Leaf 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA