Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf 2012 vs 2013

Startet av Kapzx, torsdag 24. november 2016, klokken 09:40

« forrige - neste »

Kapzx

Hei!

Er det noen her som vet hvilke krav som må oppfylles for at man kan bruke batterigarantien, utenom det med 9 av 12 prikker/barer? (Nissan Leaf 2012)

Hørte her om dagen at dersom man kjører Tesla Model S nesten tom for batteri +- så kan man ikke legge krav på batterigaranti, altså da faller batterigarantien.

Gjelder dette for Nissan Leaf også? Kan ikke se noe spesifikke krav fra Nissan. Noen som vet, og generelt andre krav?

Takk for svar! :-)
Nissan Leaf 2012

Sele

Vilkår og unntak for garantier står vel i garantihefte vil jeg tro,ellers så ville jeg rettet det spørsmålet til Nissan.

bob-bob

#2
Tror garantien gjelder uansett , men innenfor 5 år / 100.000 km etter hva som inntreffer først. Bilen må ha hatt godkjent service hele veien.Gjelder biler solgt nye i Norge , ellers  er det muligens andre krav - dog neppe bedre. Importbiler må være fra EU området for å ha garanti i Norge .  ( importbiler fra EU har også 5 års batteri garanti , men bare 3 år på selve bilen. Det er fortsatt krav til godkjent service - dvs sannsynligvis merkeverksted pga diagnoseprogrammet som skal brukes. )

( Ny Leaf med 30kWh batteri har 8 års garanti på batteriet...) 

jkirkebo

Sitat fra: khiladi på torsdag 06. oktober 2016, klokken 08:37
Hei!

Er det noen her som vet hvilke krav som må oppfylles for at man kan bruke batterigarantien, utenom det med 9 av 12 prikker/barer? (Nissan Leaf 2012)

Hørte her om dagen at dersom man kjører Tesla Model S nesten tom for batteri +- så kan man ikke legge krav på batterigaranti, altså da faller batterigarantien.

Det for Teslas del gjelder vel bare om man kjører batteripakken mer eller mindre helt tom og deretter lar den stå tom over lengre tid, uten å sette på lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjoris

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 06. oktober 2016, klokken 12:10
Sitat fra: khiladi på torsdag 06. oktober 2016, klokken 08:37
Hei!

Er det noen her som vet hvilke krav som må oppfylles for at man kan bruke batterigarantien, utenom det med 9 av 12 prikker/barer? (Nissan Leaf 2012)

Hørte her om dagen at dersom man kjører Tesla Model S nesten tom for batteri +- så kan man ikke legge krav på batterigaranti, altså da faller batterigarantien.

Det for Teslas del gjelder vel bare om man kjører batteripakken mer eller mindre helt tom og deretter lar den stå tom over lengre tid, uten å sette på lading.

Det er først når 9. strek forsvinner at garantien trer i kraft...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Trekkoppbil

#5
I USA sier ryktene at tempen ikke skal være over 49 grader mer enn 24 grader, og ikke under -25 grader i mer enn 7 dager.  EU-garanti kan være annerledes.

http://www.greencarreports.com/news/1073334_nissan-leaf-battery-warranty-what-you-must-do-to-keep-it-valid



Man kan google etter "nissan leaf warranty booklet".

Trekkoppbil

#6
For det første må du ha klart for deg hvilke garanti du mener:
-Batterigaranti er en ting. Den gjelder utfall som gjør at bilen ikke er kjørbar, og det er typisk 8 års garanti.
-Kapasietsgaranti er en annen ting. Her er det typisk 5 år og 60 00miles eller 100 000km, mens 30kwt-batteriet har 8 års garanti, og det kan være individuelle forlengelser.  Opprinnellig garanterte man over 70% kapasitet i garanitida, og man lovte at reparasjoner skulle få batteriet over 70% etter rep. Dvs at man kunne bytte enkeltceller. Vilkåra blei endra i ettertid for 2011 og 2012-modellene, så den er nok ikke nevnt i originalt garantihefte for gamle biler:  Nissan i Nordamerika kom med endringer i et forlik etter ett massesøksmål, hvor man  lover å bytte hele batteriet til et batteri av nyeste teknologi.

Dessuten må man skille mellom Nissan i Europa, Nissan i Nordamamerika, og kanskje Nissan Norge. Og man må skille mellom fabrikkgaranti og butikkgaranti. Fabrikkgarantien i Nordamerika blir brutt når bilen bringes ut av Nordamerika, men enkelte mener bruddet ikke gjelder hvis bilen er gått mer enn 6mnd i Nordamerika. Jeg regner med at man må bringe bilen tilbake til nordamerika, hvis man skal ha nytt batteri på garantien, og det kan være krav om at den registreres der på nytt.

Det heter seg at man kan få nytt batteri når man er nede på 8 barer, og "alle" bruker det som terskel.  Du kommer ned på 9 barer når SOH har vært under 72,5% i 2 måneder. Du kommer ned på 8 barer når SOH er under 66,25% i 2 måneder.  Har du 9 barer er sannsynligheten stor for at du er under 70%, så jeg forstår ikke hvorfor man må vente til man er nede på 8 barer.
           

Kapzx

Takk for svar!

Når det gjelder batterigaranti/rekkeviddegaranti;
- Kan man hurtiglade så ofte man vil, eller er det noe begrensninger på dette? Selv hurtiglader jeg kanskje 3-5 ganger i mnd cirka.. Også kan det gå flere måneder og jeg har kun hurtigladet kanskje 3-4 ganger.

Kan Nissan sjekke hvor mange ganger/hvor ofte man har hurtigladet totalt osv?
Siden jeg må kanskje hurtiglade oftere da jeg bytter jobb, og det er ikke alltid det er ledig el-parkering.
Nissan Leaf 2012

leafnor

Sitat fra: khiladi på lørdag 29. oktober 2016, klokken 09:53
Kan Nissan sjekke hvor mange ganger/hvor ofte man har hurtigladet totalt osv?
Siden jeg må kanskje hurtiglade oftere da jeg bytter jobb, og det er ikke alltid det er ledig el-parkering.
Det er en innebygget teller i BMS som holder rede på hvor mange hurtigladinger og nomalladinger som er gjort.
Kan selv lese av det med LeafSpy.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

sylwester

Nissan har tellere som kan leses via ODBII-porten. Min bil har basert 29 hurtigladinger. Det er og teller på hvor mange ganger du har ladet vanlig,  men  timerlading telles det både for tilkobling og når lading starter. Andre batteriting teller sykluser, men det kan du ikke lese av.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Kapzx

Sitat fra: sylwester på lørdag 29. oktober 2016, klokken 10:50
Nissan har tellere som kan leses via ODBII-porten. Min bil har basert 29 hurtigladinger. Det er og teller på hvor mange ganger du har ladet vanlig,  men  timerlading telles det både for tilkobling og når lading starter. Andre batteriting teller sykluser, men det kan du ikke lese av.
Sitat fra: leafnor på lørdag 29. oktober 2016, klokken 10:39
Sitat fra: khiladi på lørdag 29. oktober 2016, klokken 09:53
Kan Nissan sjekke hvor mange ganger/hvor ofte man har hurtigladet totalt osv?
Siden jeg må kanskje hurtiglade oftere da jeg bytter jobb, og det er ikke alltid det er ledig el-parkering.
Det er en innebygget teller i BMS som holder rede på hvor mange hurtigladinger og nomalladinger som er gjort.
Kan selv lese av det med LeafSpy.

Aha! Har det noe å si i forhold til batterigaranti/rekkeviddegaranti?
Må jeg kanskje prøve å minke bruk av hurtiglading?
Nissan Leaf 2012

leafnor

Bruk bilen!
Jeg har hurtigladet snart 100 ganger på min 2012, og batteri like godt/dårlig som alle andre 2012 modeller kjørt over 100.000km.
Så lad og kjør, for 3-5 hurtigladinger er i praksis ingen ting.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Kapzx

Sitat fra: leafnor på lørdag 29. oktober 2016, klokken 18:13
Bruk bilen!
Jeg har hurtigladet snart 100 ganger på min 2012, og batteri like godt/dårlig som alle andre 2012 modeller kjørt over 100.000km.
Så lad og kjør, for 3-5 hurtigladinger er i praksis ingen ting.

Aha, jeg ble litt usikker på dersom Nissan plutselig skulle nekte garantien pga for mye hurtiglading eller slikt..

Fordi som situasjonen blir fremover så må jeg mest sannsynlig hurtiglade bilen minst 3 ganger pr dag. Og har allerede mistet 2 barer :S
Nissan Leaf 2012

Rio

Nissan sier selv at hurtiglading ikke påvirker batterikapasiteten sammenlignet med vanlig lading.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mismatch

Mistet to barer på 2012 modell? Det var mye.

Kan du si noe mer om bilen?

Min 2012 har gått 65000 og har fremdeles 12 barer. Tror ikke det er spesielt uvanlig.

Forøvrig - hvis bruken din krever tre hurtigladinger pr dag, si 150 kr i kostnad, så kan det plutselig tenkes at det blir billigere for deg å kjøpe en bil med større batteri.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA