Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?

Startet av elektrolux, onsdag 23. november 2016, klokken 22:15

« forrige - neste »

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

JTB

Jeg forstod ikke alt rundt dette med balansering osv. Vi har snart 2 elbiler. Tilførsel til låven er 230IT 3 fas med 50A. Har per i dag en kurs til en bil på 32 A. Med to slike bokser vil man da kunne utnytte hele kursen fordelt på to biler med jevn fordeling på fasene? Bør man eventuelt legge opp en ny kurs fra fordelingsskapet som har 50A tilførsel eller kun dele på den 32A som er i dag?
S85 grå - bekreftet 07.04.14 - levering 30.06.14

elektrolux

Nesten:

For helt jevn fordeling av 3 fase IT nett må nok 3 biler lade samtidig.

Kobler du 2 slike "6,6 kW biler" via 2 stk Zapchargere tilkoblet 50A 3 fase IT kurs vil begge kunne lade med 30A samtidig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

JTB

Sitat fra: elektrolux på mandag 07. november 2016, klokken 10:16
Nesten:

For helt jevn fordeling av 3 fase IT nett må nok 3 biler lade samtidig.

Kobler du 2 slike "6,6 kW biler" via 2 stk Zapchargere tilkoblet 50A 3 fase IT kurs vil begge kunne lade med 30A samtidig.

Interessant, da vil det holde med 32 A 3-fas kursen jeg har, eller må de rett på 50A tilførselen?
S85 grå - bekreftet 07.04.14 - levering 30.06.14

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 07. november 2016, klokken 10:16
Nesten:

For helt jevn fordeling av 3 fase IT nett må nok 3 biler lade samtidig.

Kobler du 2 slike "6,6 kW biler" via 2 stk Zapchargere tilkoblet 50A 3 fase IT kurs vil begge kunne lade med 30A samtidig.

Det var vel litt optimistisk? Roten av 50 er 28,9, så om 3 biler lader samtidig kan de lade med ~29A. Om to lader med 28A kan nok den tredje lade med 30A, men om 2 biler lader med 30A overbelastes den felles faselederen littegrann. For å være sikker ville jeg nok sagt 28A+29A om to biler lader samtidig på en 50A tilførsel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: JTB på mandag 07. november 2016, klokken 11:12
Sitat fra: elektrolux på mandag 07. november 2016, klokken 10:16
Nesten:

For helt jevn fordeling av 3 fase IT nett må nok 3 biler lade samtidig.

Kobler du 2 slike "6,6 kW biler" via 2 stk Zapchargere tilkoblet 50A 3 fase IT kurs vil begge kunne lade med 30A samtidig.

Interessant, da vil det holde med 32 A 3-fas kursen jeg har, eller må de rett på 50A tilførselen?

Med 32A 3-fase 230V tilgjengelig kan du lade på 18A+19A for to elbiler, i tillegg har du 18A til overs til annet bruk på den siste fasen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JTB

Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. november 2016, klokken 11:35
Sitat fra: JTB på mandag 07. november 2016, klokken 11:12
Sitat fra: elektrolux på mandag 07. november 2016, klokken 10:16
Nesten:

For helt jevn fordeling av 3 fase IT nett må nok 3 biler lade samtidig.

Kobler du 2 slike "6,6 kW biler" via 2 stk Zapchargere tilkoblet 50A 3 fase IT kurs vil begge kunne lade med 30A samtidig.

Interessant, da vil det holde med 32 A 3-fas kursen jeg har, eller må de rett på 50A tilførselen?

Med 32A 3-fase 230V tilgjengelig kan du lade på 18A+19A for to elbiler, i tillegg har du 18A til overs til annet bruk på den siste fasen.

Hmmm, må frem med eltek boka igjen kjenner jeg ;-) Hvis 18-19 A er maks per bil på en 32A i en vanlig kobling, så er jo spørsmålet hva slags magi er det Zapchargeren gjør ifm faseutjevning, som eventuelt gir en jevnere belastning eller mulighet for høyere effekt i ett IT nett? Det vil jo ligge igjen noe ubrukt effekt i fase hvis jeg skjønner det rett. Eventuelt hva hvis kun en bil lader, vil laderen da justere opp til 32 A og dele dynamisk hvis en bil til starter?
S85 grå - bekreftet 07.04.14 - levering 30.06.14

elektrolux

Sitat fra: JTB på mandag 07. november 2016, klokken 12:40
Eventuelt hva hvis kun en bil lader, vil laderen da justere opp til 32 A og dele dynamisk hvis en bil til starter?

Ja, og det vil Zapchargeren gjøre enten det er 2 eller 20 ladestasjoner tilkoblet samme kurs.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA