Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Reservasjon av E-Golf 2017 nr i kø?

Startet av Kimn, onsdag 23. november 2016, klokken 21:08

« forrige - neste »

Kimn

Hej,

Sameiet som vi bor i ska installera ladestasjoner i vårat felles garage. Vi har fått offert på Salto 572 ladestasjon och jag lurer på om detta verkligen är något som jag borde acceptera till min TMS85 eller om jag borde köpa en annan ladestasjon och få elektrikern till att installera den istället? I skrivet ifrån sameiet så står följande:

Basis Installasjon
•Estimert Kapasistet: 30 biler
•Tilførselskabel fra eksistrende hovedtavle
•Skap for seriemålere (strøm måler for hver ladestasjon)
•4x160A Effektbryter (Sikring) 3 fase 400V TN
•Boring av kabelgjennomføring fra teknisk rom til garasje
•50m Kabelbro for distribusjon til hver enkelt ladestasjon

Ladestasjon
•16A kurs, kabel fra fordelingstavle til den enkelte ladestasjon
•1stk ladestasjon av typen Salto 572

•Seriemåler montert i skap

Tilleggspakke smart strømstyring
•Med denne løsningen kan alle 61 parkeringsplassene potensielt ha ladestasjon.
•Løsningen er kompatibel med basis installsjonen.
•Utstyr:

•CLU Basic
•Bus (Kommunikasjon mellom enhetene)

Tack för all hjälp :-)
Tesla Model S85 2013

El-boy

Hei,
Det ser ut for å være ett proft opplegg levert av fagfolk. Men jeg tror ditt spørsmål er for komplisert til at den gjeve forumdebattant har noen fornuftige faglige innspill på dette...

Kimn

Tack för tilbakemelding  :)

Ja själva installationen blir nog rätt så komplicerad men det jag är ute efter är att veta om Salto 572 är bra för min Tesla och vad jag kan räkna med för effekt.. Är rätt ny på detta med laddstationer så då vore det bra att veta om det jag betalar för är något som är mer dimensionerad för en e-UP än för en Tesla S.
Tesla Model S85 2013

Ellemelle

Med en Tesla Wall Connector så er kabelen fastmontert. Med salto-løsningen må du dra frem/pakke ned kabelen mellom hver ladning. Med mindre det er trygt å la kabelen henge igjen i denne fellesgarasjen da?

Amoss

Sitat fra: Kimn på torsdag 06. oktober 2016, klokken 14:04
Tack för tilbakemelding  :)

Ja själva installationen blir nog rätt så komplicerad men det jag är ute efter är att veta om Salto 572 är bra för min Tesla och vad jag kan räkna med för effekt.. Är rätt ny på detta med laddstationer så då vore det bra att veta om det jag betalar för är något som är mer dimensionerad för en e-UP än för en Tesla S.

Problemet ditt er neppe selve boksen, men hvor mye som tilføres hver ladeplass. Slik jeg leser dette så får hver ladeplass tilgang på 1-fas 230V 16A, noe som nok blir litt i minste laget dersom du kjører mye, men som normalt vil være nok for hjemmelading. Om jeg har rett i dette vil det nok ikke hjelpe deg stort å skifte boksen, du får nok ikke ut noe mer uansett - men kan så klart få fastmontert ladekabel.

Dersom det føres frem 3-fas 400V 16A til hver ladestasjon så kan du med fordel oppgradere til en ladestasjon som gir opptil 11kW. Men har mine tvil om det i ett fellesanlegg som dette.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

petersv

Siste forslag her er veldig bra. Man fører fram 5g2.5 kvadrat eller 5g4 alt etter hvor langt det er, til hver stasjon. Da kan man belaste fasene likt og siden boksene er koblet sammen slik at de justerer ned effekten burde det ikke være noe problem. Ekstrakostnaden i kabel blir peanøtter og vil gjøre hele anlegget mye er fremtidsrettet.

Nå kan det hende at det er det som er planen initielt her, men det framkommer ikke av tilbudet siden det kun står 16A.

Med en slik løsning får du 11kW maks, gitt at det er nok kapasitet (dere deler denne og det justeres automatisk) Fullading på 6-8 timer (0-100%).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA