Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Startet av Mippen, onsdag 23. november 2016, klokken 18:14

« forrige - neste »

zbk

Hvor mye delte Enova ut til elbilladere denne runden?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

tutti

Hvor mange hurtigladere hadde vi fått for samme sum? Tipper disse uansett hadde kunnet betjent 1000x flere kunder :)

epsilone6

Første runde var 10,5 mill i støtte. 77 hurtigladere.

zbk

Ser siste runde sier følgende i utlysningsteksten:

"Enova kan dekke opptil 100 % av godkjente investeringskostnader, oppad begrenset til 300 000 kroner til innkjøp av hver enkelt trippelstandard lader. Kostnader til prosjektering, nettilknytning, avskjerming, kommunikasjon og betalingsløsninger med mer kan komme i tillegg. Driftskostnader dekkes ikke."

Dette skulle bli minst 66.7 ladere og ~30lokasjoner for samme sum som de to fyllestasjonene. Basert på forrige svar kan vi kanskje doble det tallet.

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Mippen

Sitat fra: epsilone6 på onsdag 05. oktober 2016, klokken 19:42
Første runde var 10,5 mill i støtte. 77 hurtigladere.

Da var nok en del selvkost også for de som satt opp ladestasjonene? En hurtiglader koster fort rundt 800 tusen kroner (CHAdeMO) å sette opp med alt arbeidet rundt, og da er ikke 10,5 mill nok til 77 ladere i ren støtte.

Uansett kunne man fått mange flere hurtigladere til elbil for den summen det koster å sette opp en hydrogen stasjon, også vil ladestasjonen kunne serve flere biler.

Hvor stor andel av hyrdogen stasjonen som er finansiert og er selvkost sies vel ikke noe om?

Fremtiden er elektrisk.

Trekkoppbil

Tenk også på framtidige drivstkostnader ved hydrogenstasjoenene, og usikkerhet rundt hvor lenge noen klarer å holde dem i drift.

epsilone6

Jeg syns det morsomste er at de gangene det er en kontaminasjon i fyllestasjonen til hydrogenbussene i Oslo, så må alle på verksted i en god stund siden brenselcellene blir kontaminert. Den smitter hele hurven  ;D

Må jo bare tror og håpe at de greier å designe stasjoner hvor dette ikke skjer, men tenk de verkstedregningene. Når en ser timesprisen på en fyr med 2-årig VGS og en ODB2-dings på et vanlig bilverksted, så kan en bare drømme om time- og deleprisen på arbeid på brenselceller m/tilbehør.

Chivas

Sitat fra: Mippen på onsdag 05. oktober 2016, klokken 19:57

En hurtiglader koster fort rundt 800 tusen kroner (CHAdeMO) å sette opp med alt arbeidet rundt,

Er dette reelt? Første tanken min er at siden det er støttet, skrives det regning ikke bare med en eller to gafler, men med høygaffel!

Mippen

#9
Sitat fra: Chivas på torsdag 06. oktober 2016, klokken 08:26
Sitat fra: Mippen på onsdag 05. oktober 2016, klokken 19:57

En hurtiglader koster fort rundt 800 tusen kroner (CHAdeMO) å sette opp med alt arbeidet rundt,

Er dette reelt? Første tanken min er at siden det er støttet, skrives det regning ikke bare med en eller to gafler, men med høygaffel!

Dette er fra et prosjekt på en bensinstasjon. Hvor mye forarbeid som må gjøres, kabel trekking og graving er også med å trekke opp prisen. I dag skal alle ladere støtte flere standarder, så tviler på at det gjør stasjonene  billigere. Ser du på kostnadene her minus driftskostnader koster den 700 tusen å sette opp. Høyere volum gjør riktig nok prisen lavere, men alt det andre arbeidet er ikke rimeligere. Denne er sikkert billigere å sette opp siden det kanskje er mulig å koble seg på strøm enkelt. En parkeringsplass uten strømtilførsel i nærheten er dyrere å sette opp ladestasjon på.
Fremtiden er elektrisk.

zbk

600K for en lader? Hvem er det som tjener grove penger på den? Likerettere burde være hyllevare og det samme burde styringselektronikken for ladingen være etter hvert.

Forretningsmuligheter for en initiativrik sterkstrømsingeniør?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: zbk på torsdag 06. oktober 2016, klokken 10:44
600K for en lader? Hvem er det som tjener grove penger på den? Likerettere burde være hyllevare og det samme burde styringselektronikken for ladingen være etter hvert.

Sist jeg så priser fra Garo og ABB kostet en hurtiglader i området 150-250k. Og det er en god stund siden.

800k tipper jeg dekker fremføring, utstyr og montering av 2 stk. dobbelstandard-hurtigladere og 1 dobbel 22kW stolpe i dag.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

Sikkert på at det var en vanlig hurtiglader og ikke semi hurtiglader med lavere hastighet? Uansett koster det en del, men langt under en hydrogen stasjon.
Fremtiden er elektrisk.

zbk

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 06. oktober 2016, klokken 12:09
Sitat fra: zbk på torsdag 06. oktober 2016, klokken 10:44
600K for en lader? Hvem er det som tjener grove penger på den? Likerettere burde være hyllevare og det samme burde styringselektronikken for ladingen være etter hvert.

Sist jeg så priser fra Garo og ABB kostet en hurtiglader i området 150-250k. Og det er en god stund siden.

800k tipper jeg dekker fremføring, utstyr og montering av 2 stk. dobbelstandard-hurtigladere og 1 dobbel 22kW stolpe i dag.

Det hørtes mer troverdig ut, ja.

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

elektrolux

For 800 000 NOK kan en montere 30 semihurtige Zapchargere ;)

For 2 mill blir det rundt 80 slike. ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA