Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Strømmåling

Startet av autopass, onsdag 23. november 2016, klokken 14:11

« forrige - neste »

autopass

Hei

Jeg har en ny elbil(IONIQ) i bestilling og dette blir første erfaring med elbil. Prøver fortiden å lese meg opp på alle begreper og tekniske formuleringer man kommer over i denne sammenhengen...Puh.

Så spørsmålet mitt går på lading hjemme, Ladestasjon evt ikke.

Jeg er så heldig at jeg kan lade bil på jobb i arbeidstid og har 4 mil hjem fra jobb. I utgangspunktet tenkte jeg at det holder til det daglige og skulle man trenger strøm raskt i en krise må man uansett hurtiglade. Man får mye "strøm" på hurtigladere for prisen for en ladestasjon.

Så er det det som går på sikkerhet. Jeg har garasjen integrert i huset og rett over den ligger det to soverom til de minste barna. Pga av dette er sikkerhet noe jeg ikke vil "spare" penger på. Sikringskapet mitt ligger i trappegang (til kjeller)2 meter fra garasjen og det er relativt lett og komme derfra og ut i garasjen. Jeg har også en tom 16A automatsikring som evt kan brukes til kun lading.

Hva tenker dere som har erfaring på feltet?
Er bruk av vanlig stikk farlig??
Bør jeg trekke ut en egen kurs til lading?
kan jeg bruke den ledige 16 A eller bør jeg se om jeg kan få 32 med en gang?
Sikring type B?
Hvordan bør evt oppkabling av eksisterende ledig 16A kurs termineres  i garasje? blå kontakt? vanlig stikk?

Dette er som dere skjønner en "jungel" for en nybegynner. Siden jeg også venter på bil kan jeg om mulig lure med et momsfritak på ladestasjon i kontrakten.

På forhånd takk for fornuftige innspill
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

ladov

Sitat fra: autopass på onsdag 05. oktober 2016, klokken 14:13
Er bruk av vanlig stikk farlig??
Bør jeg trekke ut en egen kurs til lading?
kan jeg bruke den ledige 16 A eller bør jeg se om jeg kan få 32 med en gang?
Sikring type B?
Hvordan bør evt oppkabling av eksisterende ledig 16A kurs termineres  i garasje? blå kontakt? vanlig stikk?
Vanlig stikk klarer 16A men bare over kortere tidsrom, går du for egen 16A kurs med blå kontakt skal du ha ditt på det tørre og vel så det.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

jkirkebo

Sitat fra: autopass på onsdag 05. oktober 2016, klokken 14:13
Hva tenker dere som har erfaring på feltet?
Er bruk av vanlig stikk farlig??

Normalt ikke, om du følger DSBs anbefalinger og trekker maks 8A kontinuerlig.

Sitat
Bør jeg trekke ut en egen kurs til lading?

Det er en fordel at kurs til lading går direkte til ladeutstyr og ikke innom en masse andre koblingspunkter som skaper potensiale for varmgang,.

Sitat
kan jeg bruke den ledige 16 A eller bør jeg se om jeg kan få 32 med en gang?

Du kan godt bruke en ledig 16A om du har det. Men om det er en liten jobb å legge ut en større kurs er det kanskje like greit å gjøre det med en gang.

Sitat
Sikring type B?

B-karakteristikk på sikring holder, men du må ha jordfeilbryter Type B også. Kan enten plasseres i sikringsskapet eller du kan kjøpe en ladestasjon som har dette integrert.

Sitat
Hvordan bør evt oppkabling av eksisterende ledig 16A kurs termineres  i garasje? blå kontakt? vanlig stikk?

Det beste er om den kobles rett i en ladestasjon med Type 2 uttak. Da kan du lade alle typer elbiler, ved bruk av enten Type 1-Type 2 kabel eller Type 2-Type 2 kabel. Sikreste løsning og veldig fleksibelt. Slike ladestasjoner får du fra i underkant av 5000,- uten integrert jordfeilbryter Type B og fra i underkant av 6000,- med integrert jordfeilbryter Type B. Anbefaler å kjøpe en type som klarer minst 1-fase 32A og helst 3-fase 32A selv om du pr. nå velger å bruke en 16A krus, så slipper du å bytte ladestasjonen om du senere finner ut at du vil oppgradere fra 16A kurs til 32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

autopass

Takk for svar så langt. Hvilke leverandører evt stasjoner anbefales feks da?
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

Elmo

#4
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 05. oktober 2016, klokken 16:38
Sitat fra: autopass på onsdag 05. oktober 2016, klokken 14:13
Hva tenker dere som har erfaring på feltet?
Er bruk av vanlig stikk farlig??

Normalt ikke, om du følger DSBs anbefalinger og trekker maks 8A kontinuerlig.

Medfølgende kabel på Ioniq kan stilles 6-9-12A så med bruksmønsteret du beskriver setter du kabelen på 6A og lader på den dedikerte eksisterende 16A kursen så er du VELDIG sikker. 
Og på jobben om dagen kan du sette den på 9A eller 12A avhengig av om kursen er 10A eller 16A.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rav4_EV

Helt til du glemmer å stille om fra jobben igjen.  :(

Ble ikke så veldig sikkert lenger.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Elmo

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 05. oktober 2016, klokken 20:56
Helt til du glemmer å stille om fra jobben igjen.  :(
Ble ikke så veldig sikkert lenger.
Er han så glemsk så får han lade på 6A på jobben også da :)
6A "døgnet rundt" holder leeenge til det antydede kjøremønsteret ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

nofuelno

La ladekabelen ligge i bilen og skaff deg en veggboks med type 2 uttak hjemme.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

autopass

#8
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 05. oktober 2016, klokken 20:56
Helt til du glemmer å stille om fra jobben igjen.  :(

Ble ikke så veldig sikkert lenger.

På jobb er vi så heldig stilt at vi har noen vanlige Schuko, en Salto boks, 3 zaptec 220V , 2 zaptec 400V og en eller annen type stor trafo som gir strøm ut også. Med 4 stk elbiler på jobb er vi godt rustet :-D .Så trenger ikke å bruke den orginale kladden på jobb.
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

autopass

Sitat fra: nofuelno på onsdag 05. oktober 2016, klokken 21:13
La ladekabelen ligge i bilen og skaff deg en veggboks med type 2 uttak hjemme.

Hva ville du anbefale da?
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

elektrolux

#10
Sitat fra: autopass på torsdag 06. oktober 2016, klokken 10:21
Sitat fra: nofuelno på onsdag 05. oktober 2016, klokken 21:13
La ladekabelen ligge i bilen og skaff deg en veggboks med type 2 uttak hjemme.

Hva ville du anbefale da?

Enig med Elmo at du klarer deg lenge med medfølgende ladekabel, men ladestasjon med type 2 uttak er svært prisgunstige:

F.eks denne:
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TB

Det å sleppe å pakke ned og opp ladekabel kvar dag gjer fastmontert ladestasjon / kabel til ein svært god investering. Blir litt som med garasjeport åpner. Går fint å åpne / stenge den manuelt, men det er meir komfortabelt at det går opp / ned av seg sjølv.

Ved å la ladekabel ligge fast i bilen veit du at den er der. Ikkje sikkert det er behov for å lade kvar dag på jobb heller, dermed sparer du også denne jobben.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

autopass

#12
Sitat fra: elektrolux på torsdag 06. oktober 2016, klokken 10:33
Sitat fra: autopass på torsdag 06. oktober 2016, klokken 10:21
Sitat fra: nofuelno på onsdag 05. oktober 2016, klokken 21:13
La ladekabelen ligge i bilen og skaff deg en veggboks med type 2 uttak hjemme.

Hva ville du anbefale da?

Enig med Elmo at du klarer deg lenge med medfølgende ladekabel, men ladestasjon med type 2 uttak er svært prisgunstige:

F.eks denne:

Ser det skiller ca700 kroner for å få en 7.4kW. Burde jeg ikke ha det med tanke på at bilen har en 6,6kW lader? og evt når man først tar investeringen så skiller det lite. SIden bilen ikke er levert ennå har man mulignes mulighet for momsfradrag på dette og?  Kan man på denne og bruke den ledige 16A kursen jeg har? Eller må det sterkere lut til? Må uansett få koblet en kabel skapet og ut til denne. SKal jeg da ha Blått stikk?
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

elektrolux

Skal du koble i mode 2 altså via stikk/støpsel er det kun 16A modellen og de mer kostbare 32A modellene som kan brukes.

7,4 kW versjonen du tenker på må monteres i mode3, altså som et fast opplegg og dermed med jordfeilbryter type B på kursen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

autopass

Sitat fra: elektrolux på torsdag 06. oktober 2016, klokken 11:41
Skal du koble i mode 2 altså via stikk/støpsel er det kun 16A modellen og de mer kostbare 32A modellene som kan brukes.

7,4 kW versjonen du tenker på må monteres i mode3, altså som et fast opplegg og dermed med jordfeilbryter type B på kursen.

Jungel dette  ;D

Vil Mode 3 si at den da kobles direkte via sikringskap og b vern, og ikke via feks Blå stikk?

Alternativene mine er vel følgende slik jeg tolker svarene i denne tråden:

1 Få trekt ut et  blått stikk via eksisterende ledig 16A kurs i skap. og evt en boks.

2 Når man først baler med eletrikker legge opp 32A kurs og bvern til en boks

3  Få trekt ut et  blått stikk via eksisterende ledig 16A kurs i skap. og bruke en overgang? til orginal medfølgende kladd.

Sikkerhet er det viktigste med tanke på soverom over garasjen. Trenger i utgangspunktet ikke mye ladekraft hjemme, men når man først kjøper evt så bør det være en løsning som er litt fremtidsrettet.

Takk for gode innspill!
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA