Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Service utenom merkeverksted?

Startet av arnkl, tirsdag 22. november 2016, klokken 11:13

« forrige - neste »

tutti

Det er kanskje merkelig at to såpass store selskaper som Toyota og VW group har motsatt syn av elbiler i framtiden. I verste fall kan dette bety at Toyota kommer til å henge etter med flere års utvikling hvis de ikke får fingeren ut av munnen.

bno

#16
Tommelen ut av munnen  8)
Ellers, eliten som har gjennom flere tiår har melket EU systemet hater nok elbil. Politikerne vil gjøre ha de kan for å demme opp for dette. De vil ønske at alt ble ved det gamle. Gode inntekter til staten betyr redusert makt i form av økt (økonomisk) handlingsrom til enkeltindivid / familie. Politiske system elsker makt det er selve grunnpilaren. Altså de spiller ikke på lag med de som ønsker et mindre forurensende samfunn. Kafskansk? Absolutt ikke!
Ha fokus på hva som kommer til å skje med det selskaet som har dratt lasset så langt samt hva som skjer med hydrogen satsingen i Norge....


Edit: Dette vil vise seg som offentlig sløseri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30169.0.html#top
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

AmocoCadiz

Sitat fra: tutti på onsdag 05. oktober 2016, klokken 15:38
Det er kanskje merkelig at to såpass store selskaper som Toyota og VW group har motsatt syn av elbiler i framtiden. I verste fall kan dette bety at Toyota kommer til å henge etter med flere års utvikling hvis de ikke får fingeren ut av munnen.
I verste fall kan det bety at Toyota med produktspekter er helt fritt fra elbilversjoner om få år vil få ekspontielt økende tap, på samme tid og takt som elbilen globalt vil øke sin markedsandeler ekspontielt på verdensmarkedet.
Da raser børsverdien og Toyota kan gå konkurs eller blir kjøpt opp av et kinesisk elektronikkselskap.

bno

#18
Representanten for Toyoda klanen som nå leder selskapet blir ikke sett på som den skarpeste leder etter flere tabber så det å ikke satse elektrisk kan absolutt bli "feilsteget."
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Trekkoppbil

Toyota satser mye på elektriske biler med sine brenscellcellebiler og hydrogenbiler. For det om de ikke har satsa på BEV til nå, så kan jo  veien være kort til å switche over, når man  finner ut at man må løpe  etter de andre.

Brensellceller trur jeg har mye for seg, dersom man skulle klare å få brenscellceller som går på metan ned i overkommelig pris.

Fordelen som jeg kan se med hydrogenbil, er at man kan kjøre i kollektivfeltet med svært få unntak.
Ulempa er at man ikke kan lade hjemme, og man må reise til en fyllstasjon kanskje en gang i uka, som man gjør med bensinbil. Og det sier seg sjølv at det blir både dyrt og tidkrevende.  Hydrogenfylling går vel også sagte når tanken nærmer seg full.
Skal hydrogenbil være praktisk, så bør den vel også ha ett batteri på 20-30kwt, så man ikke behøver å bruke hydrogen til daglig bruk.

JorgenM

Flere som så innslaget om Mirai på FBI på NRK i kveld?

Veldig lite kritisk av NRK-reporteren.
Heldigvis var forskeren fra SSB der og ramset opp ulempene ved hydrogen og sa ren elbil er bedre.

Jeg visste det kom vann ut av bilen, men det rann jo som utløpet på takrenna på hytta i skikkelig regnvær... Sikkert bra i minusgrader...
Prisen skal ligge på samme som bensinprisen, både nå og i fremtiden ble det sagt...
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

elektrolux

Bet meg merke i at hydrogenbilen beholder fordelene som tenkes faset ut på elbil.

Nå gjelder det å slå kloa i en av disse Think bilene. ( Og håpe at ingen oppdager at den kun kjører på batteri )
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

bno

Sikkert ikke så mye lobbing for å få det til ? Man må for G skyld holde oppe kostnadsnivået på transport så eliten blir fornøyd. Elbilen kommer (ikke hydrogen) til å vinne frem hydrogen har formodningen mot seg. Scam
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

fredag

Sitat fra: epsilone6 på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 15:32
Er vel Spetalen som driver og støttekjøper, tenker jeg  ;D

Nei, det var den ene hydrogenbilen som ble registrert i august. Dvs, den ble registrert på NEL.

Den ene hydrogenbilen som ble registrert i september ble registrert på Toyota som eier. :-)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

bno

Den som tror at de politiske representanter (sittende regjering) for finansfiffen ønsker noe annet enn å så en kile inn i elbil utviklingen er J.... naiv. Her brukes statsbudsjettet for hva det er verdt i så måte. Lobbinga har vært enkel tenker jeg. Vi må få fjernet disse, men byttet ut med hvem er jeg rådløs på

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Robert Sund

#26
Sitat fra: bno på onsdag 05. oktober 2016, klokken 13:12
LoL

Ellers mht. Lithium-ion vs. Nickel Metal Hydride Batteries så er vel ikke dette så viktig lengre eller?

Jeg ser at jeg ikke fikk frem poenget. Hvis Toyota har skrevet under på at de ikke kan produsere elbiler reddes de ikke av at batteriene blir bedre. Alle slike kontrakter inneholder tvangsmidler.

Innholdet i "forliket" er ikke kjent. Men handlingene til Toyota eksternt er kjent.

Toyota _solgte_ elbilen sin til kunder (som den eneste fossilprodusenten) ->
Toyota ble dømt i en skrulle-rett som gav "erstatning" til agressor. De inngikk ett hemmelig "forlik" ->
Toyota er enten ute av stand til å møte elbil-konkuransen, eller uvillig.

Derimot satser de på hydrogen, som ikke er ren batteribil.

Hva gjør de i 2020 når hydrogensamfunnet fremdeles er noen år unna? IMHO.

Sitat fra: bno
Den som tror at de politiske representanter (sittende regjering) for finansfiffen ønsker noe annet enn å så en kile inn i elbil utviklingen er J.... naiv. Her brukes statsbudsjettet for hva det er verdt i så måte. Lobbinga har vært enkel tenker jeg. Vi må få fjernet disse, men byttet ut med hvem er jeg rådløs på
Enig i alt dette.

@elektrolux
Ja støtten til hydrogen er større enn til el-. Det er det "tradisjon for". CARB (i California) ga stor støtte til "omsetning" av hydrogenbiler som gikk direkte til vraking; for luftkvalitetens skyld!. Det burde gå å lære av andres feil, ikke bare av det de gjør rett.

Det er trist at vi ikke bare sier : bygg ut fyllestasjoner og biler uten støtte slik Tesla måtte. Man kan godt gi de samme avgiftsfritak som elbiler. Hvis de løser de tekniske problemene, sikkerhetsproblemene, reparasjonsproblemene, kostnadsproblemene, effektivitetsproblemene _og_ får nok biler på veien kan man vurdere støtte; hvis ikke elbiler har løst problemet innen den tid da.

@fredag
Det sier jo det meste ;)


(Edit)
Jeg har nå sett FBI reportasjen, og Toyota representanten sa at man burde la markedet bestemme ::). Jeg synes vi bør ta han på ordet; ingen støtteordninger for hydrogen utover det elbiler har!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA