Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Service utenom merkeverksted?

Startet av arnkl, tirsdag 22. november 2016, klokken 11:13

« forrige - neste »

arnkl

Andreas Scheel

andreas.scheel@finansavisen.no

PARIS: – Det hjelper ikke hydrogenteknologien at elbilene løser utfordringene med rekkeviddeangst, sier styremedlem i BMW, Dr. Ian Robertson til Finansavisen.

Svaret kommer under vårt intervju i etterkant av at bilprodusenter som Renault og Opel har lansert elbiler med henholdsvis 40 og 50 mils rekkevidde under den pågående bilmessen i Paris.

Tesla har riktignok allerede slike biler i porteføljen med helt opp mot 613 kilometers rekkevidde, men de er dyrere og mindre folkelige, spesielt i utlandet. Mercedes-Benz presenterte samtidig sin nye plattform EQ med rekkevidde på 50 mil og VW sin konseptbil I.D. med rekkevidde på opptil 60 mil.

– Vi går mot nullutslipp, og da er det viktig at Norge er et foregangsland for å vise hvordan teknologien kan fases inn, selv om incentivene må bort til slutt. Incentivene i Tyskland gjør at våre tredje generasjon plugg-inn hybridbiler øker salget, sier Robertson.

Enorm respons

En av de store overraskelsene i Paris var at Opels nylig annonserte Ampera-e oppjusterte rekkevidden fra de opprinnelige 40 til 50 mil ifølge den såkalte NEDC-standarden. Bilen kommer på norske veier til våren og adm. direktør Bernt Jessen hos Opel Norge har aldri opplevd slik respons.

– Vi hadde stor pågang da bilen ble presentert for to uker siden med 40 mils rekkevidde. Når vi nå avslører at rekkevidden blir hele 50 mil har pågangen vært enorm, sier han.

I løpet av noen uker har Opel og deres forhandlere fått et firesifret antall interessenter og et tresifret antall kontrakter, et halvt års tid før bilen kommer og før prisen er kjent.

– Med så lang kjørelengde blir rekkeviddeangst som begrep borte, og det vil stikke kjepper i hjulene for hydrogen, tror Jessen.

Hydrogen-tilhengere

Selskapet Hynor har allerede driftet fire hydrogenstasjoner i Norge og straks setter spaden i jorden for den første kommersielle stasjonen på Høvik utenfor Oslo. Daglig leder Ulf Hafseld er likevel realistisk når det gjelder utviklingen.

– Vi har alltid trodd at innfasingen av hydrogen ville ta tid og utviklingen vil muligens gå noe tregere nå, men vi er overbevist om at hydrogen- og elbiler er kompletterende. Akkurat slik bensin og diesel er i dag, sier han.

Også informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge har tro på hydrogen, selv om kun tre eksemplarer av deres nye Mirai er levert til kunder.

– Vi registrerer at elbilene får lenger rekkevidde, men teknologiske forbedringer vil komme på hydrogenbiler også. Vi tror likevel på begge deler, og selv om Toyota ikke har sagt noe konkret om elbiler, er det enkelt å introdusere det når markedet vil ha det, sier han.

Liten andel

At 15 prosent av bilene registrert i Norge så langt i år er elektriske og 14 prosent er plugg-inn hybrid, betyr lite for den store verden, hvor mindre enn en prosent er ladbare.

– Vi tror at hybrid og plugg-inn hybrid vil være veien å gå mot mer elektrifisering. Når vi nå lanserer den nye Prius Plug-in Hybrid, vil den ha en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer, et forbruk på 0,1 liter pr. mil og et CO2-utslipp på 22 gram pr. kilometer, sier Olsen.

Med batterioppvarming og varmepumpe vil bilen ifølge Toyota kunne kjøres elektrisk ned mot 20 kuldegrader og fortsatt ha god rekkevidde.

Det betyr enda flere kjepper i hydrogenhjulene.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

JorgenM

Hydrogenbilsalget formelig eksploderer nå:

http://www.ofvas.no/aktuelt-2/bilsalget-i-september-article625-396.html

"- Det var 1 hydrogenbiler blant nullutslippsbilene som ble registrert i september  ;D


Hvis det ikke allerede er kølappsystem på hydrogenstasjonene bør man kanskje vurdere det snarest  :o
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

epsilone6

Er vel Spetalen som driver og støttekjøper, tenker jeg  ;D

Amoss

Sitat fra: arnkl på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 13:00
... og selv om Toyota ikke har sagt noe konkret om elbiler, er det enkelt å introdusere det når markedet vil ha det, sier han.

Ja, om det er så enkelt får de bare brette opp ermene å sette igang. Markedet *vil* ha elbiler, det bør det i det minste ikke være noen tvil om etter lanseringen av Model 3.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Dette utsagnet overrasket meg:

SitatSelskapet Hynor har allerede driftet fire hydrogenstasjoner i Norge og straks setter spaden i jorden for den første kommersielle stasjonen på Høvik utenfor Oslo. Daglig leder Ulf Hafseld er likevel realistisk når det gjelder utviklingen.

– Vi har alltid trodd at innfasingen av hydrogen ville ta tid og utviklingen vil muligens gå noe tregere nå, men vi er overbevist om at hydrogen- og elbiler er kompletterende. Akkurat slik bensin og diesel er i dag, sier han.
Det har vært kjent at det vil komme slike biler i fem år, og først *nå* tror de ting kan gå tregere? Prøver de ikke i det hele tatt å følge med på hvor elbil-teknologien er på vei?

En annen ting - hvor mye tregere enn stillestående kan utviklingen faktisk gå?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hgs

Det er voldsomt moment i elbilsaken nå synes jeg. Ufattelig at folkelige Toyota er så fraværende. Vi får glede oss til den helt rå hydrogenbilen som kanskje kommer i 2021. Håper de åpner for bestilling snart.
http://www.dn.no/privat/2016/10/04/1623/Motor/elbilrevolusjon-i-paris
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Espen Hugaas Andersen

Jeg tenker Model 3 med største batteri vil være en tankevekker. Den vil etter all sannsynlighet ha betydelig lengre rekkevidde enn Mirai, og koste noe sånt som halvparten. I dag har kun Model S P100D lengre rekkevidde, men den er jo ganske dyr. Og det finnes elbiler som er billigere, men de har dårligere rekkevidde.

Del 2 av lanseringen av Model 3 kommer nok innen 6 måneder. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

AmocoCadiz

Er virkelig et så stort selskap som Toyota så stein dumme at de ikke  satser noe på utvikling av elbiler, men begraver selskapet en hydrogenfantasi?

Eller har de en ferdigutviklet Avensis-E med 50 mils batteri og hengerfeste skjult innerst i laboratoriene i Toyota City,
eller tror de de kjapt kan kjøpe/lisensiere batteriteknologi fra noen av omtrent ALLE de andre bilprodusentene?

Eller har Mr Toyoda tenkt å ta harakiri over selskapet, godt hjulpet av siste origami designretning?

kaiat

Jeg har sett at noen utenlandske medier har rapportert rykter om at Toyota har investert store summer i å utvikle batteriteknologi. Det skal være satt opp en egen forskningsavdeling i Toyota City og det er veldig hysj-hysj. Nå bruker jo Toyota en del batterier i hybridbilene sine, så det betyr jo kanskje ikke så mye med tanke på elbiler.

Men - er det noen bilprodusent per i dag som kan hoste opp en brukanes elbil på strak arm, så er det nok Toyota. De har mye ressurser til rådighet. Det skulle ikke forundre meg om de faktisk har noe på lur.

elektrolux

Toyota har nok en plan B.

Ellers er det nok bare intensiver fra myndighetene som kan få folk til å velge en Hybridbil med 15 års utløpsdato framfor en Elbil.

F.eks at kun hydrogenbilen får parkere i underjordiske garasjer.  ( Sarkasme )
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Chivas

Nå kan det godt være sterke krefter som står på for at elbiler skal fases ut i forhold til hydrogenbiler. Money talks, og det er enorm business å innføre hydrogenbiler i samfunnet. Og hvis man ikke makter å sørge for at hydrogenbiler "vinner", skal jeg love dere at det kommer til å bli innført en eller annen modell/avgift hvor hjermmelading av elbiler blir svinedyrt i forhold til i dag.

Så, hvordan ståa er om noen år her til lands kan bli spennende å følge.


Se til f.eks Danmark hvor de innfører/innførte avgifter på elbiler og lot hydrogenbiler fortsatt ha fritak. Der selges det vel knapt èn eneste elbil nå om dagen(?).

bno

#11
Selges noe hydrogenbil da?
Det er klart at politikerne ikke liker dette. De bare må spille med. Dere kan ta f... på at sterke krefter har vært, er og holder på i "full sving" her. Det er jeg inneforstått med at alle her inne (ikke utafor) skjønner. Hvordan demme opp for det presset fra lobbing er et spørsmål. Jeg tror ikke vi må slappe av men krumme nakken å bruke alle kanaler med utgangspunkt i elbilforeningen. Se bare hybrid skitten som politikerne har gitt lettelser til og det i så rikt monn at bransjen faktisk skjemmes. Så hvem er våre motstandere utenom de som faktisk kjøper den hybrid skitten? Var ute å prøvde BMW 2 hybrid og Ioniq hybrid. Var så glad da jeg leverte dem tilbake og takket Tesla i mitt stille sinn at jeg har Up``en .... :o


Edit: Her et annet fokus som viser at bransjen ser mot Tesla og er "klar." Sjekk ut TU Ladenettverk fra Porche
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Robert Sund

Sterke krefter, og skittent spill.

Toyota var den eneste fabrikanten som solgte elbilene sine til kunder på 90 tallet, de andre bare leaset; før masseknusingen av elbilene.

Toyota begynte å oppføre seg merkelig etter at GM slogte eierinteressene de hadde i Ni-MH batterikjemien til oljebransjen, som brøt avtalen om leveranse av batteriene Toyota trengte til elbilene sine (inklusiv batterier til reperasjoner osv.), og en amerikansk rett gav erstatning til oljebransjen fra Toyota! Rettsystemet der ligner presidentvalgkampen.

Deretter ble det inngått ett "forlik", som er hemmlig. Og Toyota satset på hybrider, og i hybridene fikk lov til å benytte Ni-MH batterikjemien.

Toyota sine underlige prioriteringer gir mer mening hvis "forliket" gjør det ugunstig for Toyota å lage rene elbiler, da hydrogen + PEM ikke er ett batteri. Men Toyota virker helt skrullete, så det kan også hende at de bare mangler en skrue

bno

#13
LoL

Ellers mht. Lithium-ion vs. Nickel Metal Hydride Batteries så er vel ikke dette så viktig lengre eller?
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

ladov

Fokus bør holdes på elbilen, det kortsiktige målet bør bli å torpedere det idiotiske forslaget om innføring av moms+begrenset refusjon for elbiler. Du skal være usedvanlig nærsynt hvis du ikke ser at dette er et tiltak som ensidig vil ramme den *ene* elbilprodusenten som går foran og tvinger resten av bransjen til å følge etter.

Alternativt forslag: Elbilmoms settes ut fra størrelsen på batteriet, minimumssats ved 50kWh eller over. ;)

Dessuten kan fossilbilavgifter økes hvis bilavgiftene skal være 'provenynøytralt'.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA