Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ødelagt vannpumpe for 3. gang

Startet av Afterburner, tirsdag 22. november 2016, klokken 00:25

« forrige - neste »

Afterburner

Skal kjøpe meg nye vinterdekk til min nye facelift TMS. Normalt forertrekker jeg piggdekk. Men er veldig usikker nå som jeg har kjøpt meg Tesla. Jeg bor like utenfor Oslo og kjører mest på saltede veier. Men har hytte på Skeikampen, og siste 3 mila opp dit går på usaltede veier med hardpakket snø på vinteren. Av den grunn har jeg lyst på piggdekk.

Klarer jeg meg med piggfrie dekk på en så tung bil med mitt kjøremønster?

Blir det mye dekkstøy med piggdekk i en elbil?

Vil forbruket øke mye med piggdekk vs. piggfrie dekk?

Hvilket dekk anbefaler dere? Ønsker noe som ikke slites så fort.



____________________
2016 TMS P90DL - Plukket opp 30. sep. 2016
Facelift. Perlehvit med alt utstyr.

Øyvind.h

#1
Har ikke hatt problemer med rwd S85 med piggfritt på vinteren (Norefjell, Nesbyen mm) så jeg gikk for piggfritt på 90D``en også. Pigg på en lydløs og utslippsfri bil sitter ganske langt inne hos meg. Men forstår at folk med spesielle behov går for det.

Vekten er godt fordelt mellom hjulene pga lavt tyngdepunkt, så vekten ville jeg ikke vært bekymret for. Dette er ikke en stor veltepetter-SUV :)

Nokian R2 piggfritt gir veldig lavt forbruk, lite støy, OK slitestyrke og meget god fremkommelighet. Men de er litt myke, spesielt i høy temp.

Michelin X-Ice 3 er omtrent som R2, men stivere.

Om du må ha pigg er vel Nokian Hakka 8 det beste alternativet meg bekjent.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

BMW850

Uten tvil piggfrie dekk. Tesla har glimrende vinteregenskaper og jeg har RWD. Du har kanskje AWD? Har også hytte som jeg trenger å komme frem til med tildels krevende adkomst på vinteren. Forøvrig har jeg kjørt piggfritt i over 20 år og går aldri tilbake. Noen ønsker den ekstra sikkerheten med pigg og det er forståelig det. Jeg tilpasser bare fart og kjørestil etter føret.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

kodalse

Av egen erfaring (Biler tyngre enn TMS)
Sitat fra: Afterburner på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 09:32

1 Klarer jeg meg med piggfrie dekk på en så tung bil med mitt kjøremønster?

2 Blir det mye dekkstøy med piggdekk i en elbil?

3 Vil forbruket øke mye med piggdekk vs. piggfrie dekk?

4 Hvilket dekk anbefaler dere? Ønsker noe som ikke slites så fort.
1 Ja (20 års piggfri erfaring Trøndelag og nordvestlandet daglig 10% stigning på vei, forhjulstrekk)
2 Ja, som i alle andre biler :)
3 Trolig ikke, avhengig av valgt dekk
4 Jeg forsøker meg med Nokian Hakka R2 i år, tidligere kjørt alle mulige merker.

Også mitt "standard svar":
"Kan du kjøre bil velger du piggfritt, er du usikker på egne ferdigheter velger du piggdekk"  ;D
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Nesquik

Et lite sprøsmål OT: Hva gjør dere når det er på tide å skifte dekk. Drar dere til Tesla, eller hvilken som helst dekkforhandler?
Tesla S90D - Obsidian black - Mars 2016

cra

Sitat fra: Nesquik på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 09:53
Et lite sprøsmål OT: Hva gjør dere når det er på tide å skifte dekk. Drar dere til Tesla, eller hvilken som helst dekkforhandler?

Jeg setter av en halvtimes tid, drar fram hjula og garasjekken fra bakerst i garasjen og fikser det selv. ;)  Litt triveligere på vårparten enn på høsten, men definitivt raskere og mer effektivt enn å reise til nærmeste sted som gjør en så enkel jobb for meg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elbil fundamentalist

Vi kjører med i piggfritt Michelin Xice3 fra høst til vinterferien. Pga mye elg i Rendalen på vel til hytta kjører vi med hakka 8 i vinterferien til påske. Uaktuelt å utsette familien for unødvendig fare på porselensnø og isete veier.

Skal sies at hakka 8 er utrolig bra dekk. Mye bede enn piggfritt, rullemotstand og støy er også blitt veldig bra.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

AppleKnocker

Har også Hakka 8. De 15 glatteste dagene er jeg livredd for å kjøre. Black ice, stålis eller skikkelig hardpakket og polert snø f.eks. Årsaken til frykten er andre biler som ligger i samme hastighet som meg. De har dobbel bremselengde om de har piggfrie dekk (som de fleste har) og er tikkende bomber enten de kommer bakfra, fra siden eller rett og slett sidelengs.

Men hvis du kan la bilen stå når det er som glattest, og ikke utsette oss med piggdekk (og deg selv) for fare, er det mange argumenter for piggfritt. Sikkerhet er ikke et av dem.

Støynivået er selvsagt høyere, men så vidt akseptabelt. Jeg synes en 2013 Model S med 21'' sommerdekk og elendig lydisolering bråker mer i motorveisfart enn en 2015 Model S med 19'' Hakka 8.

Forbruk er høyere om vinteren pga temp og føre, men jeg vil påstå at forskjellen er liten når man justerer for de faktorene.

Politi, ambulanse, regjeringens biler og andre som ikke kan la bilen står når det er skikkelig glatt bruker piggdekk. Hvis du kan ta buss til hytta når det er glatt, ville jeg valgt piggfritt.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

knut.aulie

Det som er tikkende bomber er folk med piggdekk som er mer enn en sesong gamle....
Piggdekk er kun bedre på noen få føretyper når de er nye og ferske, piggfrie holder seg bedre spesielt med jevnlig dekkvask ( som hjelper på piggdekk også).


Sent from my iPhone using Tapatalk

AppleKnocker

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 11:14
Det som er tikkende bomber er folk med piggdekk som er mer enn en sesong gamle....
Piggdekk er kun bedre på noen få føretyper når de er nye og ferske, piggfrie holder seg bedre spesielt med jevnlig dekkvask ( som hjelper på piggdekk også).

Vis gjerne til en test som kan dokumentere at piggdekk mister egenskapene sine etter én sesong.

Piggdekk har hardere gummi, så de må kjøres langt i mange år for slite ned mønsterdybden. Tommelfingerregel er å bytte de etter tre sesonger pga alder, men da er det ikke rare slitasjen målt i mm selv etter 50 000 km på vinterføre.
Piggfritt derimot slites som bare pokker pga den myke gummien.
Det finnes for øvrig en finsk undersøkelse fra Nordic Envicon som viser at piggfrie dekk gir mer svevestøv fordi de virvler opp mer støv. I tillegg til at de legger igjen mer giftig gummi som er farligere enn svevestøv fra piggdekk (sitat lege og leder for klinikk for allergi og lungesykdommer, Thor Arne Grønnerød)


Dekkvask holder i 500 meter, så hvis det er daglig kjørelengde er det bare å kjøpe piggfritt!
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

AppleKnocker

Æh, nei. De dekkene der er ikke én sesong gamle. Testen har jeg sett før og den er stort sett slaktet fordi det ikke er dokumentert hvor gamle dekkene er, hvordan de er oppbevart eller hvordan de har klart å slite et piggdekk ned til 3mm.

Prøv igjen!  :P
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Kilroy

Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Elbil fundamentalist

#13
Merkelig hvordan "eksperter" er uenige:

<<Studien viser at piggdekkene har en klar fordel på blank is. Også en del slitte piggdekk, med bare et fåtall pigger igjen, var bra i forhold til det piggfrie.>>

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/piggdekk-er-for-kjerringer/a/10015204/

Nå er det blank is jeg snor meg etter. Alt annet vinterføre er lett og forholde seg til med mange års erfaring bak rattet og de aller fleste av dem er med piggfritt.

Dessuten er det ufortjent mye kritikk mot støvet fra piggdekk. Tror dieselmafian trenger noen å skylde på.

<<Trafikverket och VTI har gjort som visar att risken att dö i en trafikolycka ökar med över 40 procent om man kör dubbfritt jämfört med om man kör med dubbdäck i Sverige. >>
..men det er svensker da.. Vi selvgode nordmenn er vel mye bedre til å kjøre bil at det overgår både dårlige dekk og elendige veier.

http://www.dn.se/debatt/mer-farliga-partiklar-fran-t-banan-an-fran-dubbdack/

Folk må få lov å velge selv. Jeg ønsker ikke å slite unødvendig på veien og har investert både penger og ekstra arbeid i å ha 2 sett vinterdekk. Forventer ikke at alle skal være like kompromissløse som meg, men jeg er veldig tilfreds med valget. Fordelene til piggfritt store deler av "den svarte vinteren" og skodd for det værste vinteren kan by på i kjernen av vintersesongen. Sliter lite på piggdekkene slik at de beholder de gode egenskapene lenger.





2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

AppleKnocker

#14
Sitat fra: Kilroy på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 12:43

https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/piggfritt-best-i-lengden/
:)
Haha, det er jo bare den samme testen igjen!
Hvis eneste grunnlag for å påstå at piggdekk blir utslitt etter én sesong er denne anekdotiske, uvitenskapelige og ikke etterprøvbare testen her er det på tide å backe ut. Hvem som helst kan hente på dynga og bremseteste de.

Svenske VTI har gjort en seriøs test, pdf kan lastes ned:
Resultaten visar att på blank is har dubbdäcken en klar fördel. Även det rejält slitna dubbdäcket, med endast ett fåtal dubbar kvar, klarar sig bra jämfört med de odubbade däcken. Det slitna dubbdäcket är jämförbart med det nya odubbade däcket av nordisk typ
http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/overstyrning-pa-is-och-sno-med-olika-vinterdack--metodutveckling-och-faltstudie.pdf

Også finske VTT konkluderer med at piggdekk gir færre ulykker:
En stor studie utförd av Finlands tekniska forskningscentral, VTT, har granskat alla trafikolyckor med dödlig utgång i landet mellan åren 1997 och 2012. I statistiken ingår inte dödsolyckor som klassas som självmord, har medicinska orsaker, där föraren har somnat bakom ratten eller där föraren inte varit orsaken av en eller annan anledning. Endast dödsolyckor där person- eller skåpbilar har varit inblandade har tagits med. Totalt baseras statistiken på 958 dödsolyckor under den 15 år långa perioden.

Studien drar slutsatsen att olyckorna skulle vara 83 procent färre om bilar utrustade med friktionsdäck (dubbfria däck) i stället hade varit utrustade med dubbdäck.
Skulle dubbdäcken bytas ut mot dubbfritt skulle i stället antalet olyckor med dödlig utgång öka med i genomsnitt nio olyckor varje år
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA