Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Er S60 relevant lenger?

Startet av StigH, mandag 21. november 2016, klokken 12:29

« forrige - neste »

StigH

Jeg har lest og sett det verserer mye rykter om den nye Zoe pluss at en kan få oppgradert de foregående modellene med nytt batteri. Men har sett priser fra 3000 til 9000 euro.

Men om det stemmer at det blir 90.000.- for et nytt batteri syntes jeg jaggu det var drøyt. Og da skulle de ha ditt gamle i tillegg. Må koste 120.000.- minst for et rent kjøp av batteri om det var mulig. De har iallfall prisa seg så høyt at de har sikra seg nybilsalget noe jeg syntes var synd da ingen kommer til å bruke 90000.- for å få 10 mil ekstra på den gamle modellen. Fælt at det skal være bruk og kast med alt om dagen. Med slike priser ender nok de fleste bilene i dag på dynga da batteriet kvelder uten at noen vil koste på de.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

minibiti

Hopefully the battery exchange will become cheaper as they have enough batteries for both the new cars and the old cars.
I would guess that right now, the new cars are being prioritized, hence the possible price premiums for buying just the new battery pack.

We will see how the price moves next year  :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

StigH

I hope so.
I would actually considered to upgrade the battery if costs had been around 30 - 35000.-
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

refreol

Vi også ville oppgradert for 30-40'....
Tror vi er ganske mange som ville gjort det.

La oss se over det neste året...
Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

morten69

Tror nok vi får vente til nyåret så ser vi. I Frankrike skal det koste 3500 euro. Men forskjell i pris på 22 kw og 41 kw  biler er kun 2500 euro ved kjøp av bilen, så jeg heller mot 3500 euro med innbytte av gammelt batteri. Hvis Renault Norge skal ha 10000 euro priser de seg ihvertfall bort så da tar jeg meg en tur til Frankrike neste sommer med bilen min:)
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

kaiat

Det er 3500 euro for biler med batterileie og 10 000 euro for biler med kjøpt batteri slik jeg har forstått det.


StigH

Sitat fra: kaiat på mandag 03. oktober 2016, klokken 14:20
Det er 3500 euro for biler med batterileie og 10 000 euro for biler med kjøpt batteri slik jeg har forstått det.

Det stemmer akkurat slik jeg forsto det også etter litt finlesning. For det dukket opp en talsmann i går som sa at det kom til å koste 10.000.- euro for oppgradering av et selveid batteri.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

TM

Det er dyrt , men høres logisk ut. BMW har antydet 7000 Euro for batteribytte. Ingen bilfabrikk vil vel subsidiere oppgradering av batteri når de lanserer en ny modell.

AppleKnocker

Jeg tror man må se langt etter billige oppgraderingsbatterier før det eventuelt oppstår en situasjon hvor verdens produsenter har betydelig overkapasitet på batteriproduksjon. Det ligger mange år frem i tid.

Typer som Kreisel osv vil ikke endre dette. Hvis de kommer opp med noe genialt, vil bilprodusentene være villig til å betale mer enn oss stakkars forbrukere. Kreisel vil heller samarbeide med VW og andre enn å selge til gjerriknarker som vil ha større batteri i en gammel bil  ;D

For alle som litt innsatt i tilbud, etterspørsel og hvordan markeder virker er det helt innlysende at vi ikke får brannsalg på store batterier med det første.
1) Etterspørselen etter batterier et allerede større en tilbudet, og økende. Det betyr at prisen holder seg høyere enn ellers.
2) Det er mer lønnsomt å selge en hel bil enn ett batteri. Selger du et batteri, går du glipp av et nybilsalg. Elementær business.

Det kommer en dag hvor man kan kjøpe erstatningsbatterier til en god pris, men det er mer enn fem år til. Da spørs det hvor mange av dagens biler som er verdt å koste på et nytt batteri.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

StigH

Akkurat dette jeg frykter for. Om noen år står det muligens et berg av fine biler som bare skal kastes på dynga på grunn av at batteriene blir for dyre. Blir akkurat som fossilbilmafian sitter og spår om når de sier at elbil er like miljøfientlig som alt annet av kjøretøy og kortere levetid da folk ikke gidder å beholde en bil som går 10 mil på ladingen etterhvert.

Skal miljøaspektet holde må det bli så det er muligheter for at bilene kan repareres og vedlikeholdes for iallfall samme kostnader eller mindre enn en fossilbil koster å ha etter et visst antall år så ikke de mest arge fossilbil-tilhengerne vinner frem med sine argumenter.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

TM

Sitat fra: StigH på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 07:38
Akkurat dette jeg frykter for. Om noen år står det muligens et berg av fine biler som bare skal kastes på dynga på grunn av at batteriene blir for dyre. Blir akkurat som fossilbilmafian sitter og spår om når de sier at elbil er like miljøfientlig som alt annet av kjøretøy og kortere levetid da folk ikke gidder å beholde en bil som går 10 mil på ladingen etterhvert.
Skal miljøaspektet holde må det bli så det er muligheter for at bilene kan repareres og vedlikeholdes for iallfall samme kostnader eller mindre enn en fossilbil koster å ha etter et visst antall år så ikke de mest arge fossilbil-tilhengerne vinner frem med sine argumenter.
Du vil jo få reparert batteriet, og de er jo bygget modulært slik at du skal slippe å bytte hele batteriet. Men du ønsker å få mer funksjonalitet enn du har kjøpt, og det kan du ikke forvente at leverandørene vil subsidiere. Det blir det samme som at jeg gjerne kunne tenke meg å få oppgradert med BMW 116i til 118i. Det er bare å bytte programvare, men det vil ikke BMW tilby. Jeg kan kjøpe det fra en uavhengig leverandør, og det vil sikkert bli mulig å kjøpe 3. parts batterier også den dagen det er økonomi i det. Hittil er batteriene desverre for dyre å produsere

THE

Pris på €10000,- må vel være kjøpspris for batteripakken? Det vil si at man beholder den gamle pakken selv og får nytt 41kWh batteri i bilen. Kan jo være aktuelt da man kan bruke det gamle batteriet som lagring for solenergi f.eks.

Hvis prisen på €10000,- inkluderer at man må levere det gamle batteriet tilbake til Renault så er det jo rett og slett en blodpris. Håper at det kommer noe mer info om innbytteordning etter hvert, men forventer ikke at RBI/Renault Norge informerer om noe som helst.... 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

AppleKnocker

Dette er det nærmeste jeg har sett en offisiell uttalelse fra Renault Norge.
10 000 euro forutsatt at man panter det gamle batteriet.

Nytt er også at det vil bli mulig å bytte batteripakken i eldre utgaver med den nye, som har eksakt samme formfaktor. Kunder vil imidlertid ikke få muligheten til å beholde batteripakken selv.

– Et slikt bytte forutsetter at man «panter» den gamle, pluss et mellomlegg. Det står ikke på prislista ennå, men det vil bli mulig. Men antydningen sier 10.000 euro, sier Andersen.


http://elbil.no/doblet-rekkevidde-siden-starten-for-renault-zoe/
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

jkirkebo

Sitat fra: StigH på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 07:38
Akkurat dette jeg frykter for. Om noen år står det muligens et berg av fine biler som bare skal kastes på dynga på grunn av at batteriene blir for dyre. Blir akkurat som fossilbilmafian sitter og spår om når de sier at elbil er like miljøfientlig som alt annet av kjøretøy og kortere levetid da folk ikke gidder å beholde en bil som går 10 mil på ladingen etterhvert.

En bil med 10 mils rekkevidde (eller 7 mil for den saks skyld) vil fortsatt ha en STOR bruksverdi for mange og være ettertraktet på bruktmarkedet. Det er mange som trenger en nr.2 bil til kun lokal kjøring, pendler kanskje 2-3 mil til jobben osv. Vår Leaf vil f.eks være fullt brukbar for oss helt ned til 4 mils rekkevidde vinterstid.

Altså ingen grunn til å skrote slike biler, så lenge resten av bilen er i god stand. Dessuten vil det alltid være et godt tilbud av nyere, brukte byttebatterier fra krasjede biler om man faktisk ønsker å bytte. Men jeg tror nok det er greiere å selge den man har og kjøpe en ny eller ny brukt med større batteri fremfor å styre med slikt.

Se bare hvor populære trillingene fortsatt er, med sin relativt korte rekkevidde. 5 år gamle bruktbiler går for godt over 50% av nypris. Markedet for kortrekkeviddeelbiler til under 100k er STORT.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kaiat

Jeg skjønner ikke helt hvorfor en elbil ha nytt batteri etter noen år? Jeg forventer at batteriet skal holde bilens levetid. Det er greitt at batteriet vil tape seg litt og at det vil komme nye elbiler med lengre rekkevidde. De fleste gir åtte års batterigaranti, så dagens elbiler skulle da holde så lenge. Da begynner det gjerne å bli andre ting som må kostes på bilen også. Bremser, understell og ikke minst ymse elektroniske komponenter for eksempel. En eldre bil brukes gjerne helst i nærområdet og da holder nok rekkevidden på dagens elbiler, selv om batteriet skulle ha tapt seg litt. Min eldste fossilbil kan for eksempel nok kjøre opp mot 1000km på en tank, men i praksis kvier jeg meg for å kjøre den utover kommunegrensa. Og motorveikjøring føles i den bilen litt som å spille russisk rulett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA