Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Er S60 relevant lenger?

Startet av StigH, mandag 21. november 2016, klokken 12:29

« forrige - neste »

zbk

Man ønsker å oppgradere til større batteri fordi dette i praksis gir bilen et helt nytt bruksområde. Kunne jeg oppgradert til dobbelt batteri i min Zoe hadde den gått fra nærturbil til noe som var brukbart selv på lengre turer, spesielt siden jeg har 43kW-lader på min og ikke bare 22-kW.

Skulle jeg oppgradert nå hadde jeg nok vært villig til å betale max 150-200% av prisforskjellen mellom gammel og ny Zoe (med innbytte), men denne betalingsviljen vil nok til en viss grad øke etter hvert som bilen blir eldre. Om bilen teknisk sett er i orden etter 10-15år vil kanskje 75-100K for et  41kWt-batteri være mer aktuelt om kapasitetstapet er merkbart.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

StigH

Det hadde jo vært litt triveligere av produsentene og latt de første kjøperne få oppdatert bilene sine til vettug pris om det skjer nettopp slik som med Zoe da det bare er mindre forandringer. Dette er tross alt såpass tidlig i elbilstadiet og det er vi som kunder som risikerer alt med å kjøpe de første el bilene deres.

At når du har brukt hundretusener på en bil kunne få oppdatert den noe slik at den iallfall kunne hengt med i en generasjon da utviklingen virker å gå ganske fort på de første generasjoner.

Dette vil uansett utligne seg på sikt for det kommer ikke til å bli så store stepp i kjørelengde for hver lansering av ny generasjon bil framover tror jeg. Da vil en iallfall kjenne seg mindre lurt og frakjørt av teknikken. Nå blir det så dyrt at det blir uaktuelt i det hele tatt.

Hadde vært helt supert å hatt en bil som orka rundt 25-30 reelle mil for meg iallfall. Hadde vært helt perfekt. Men om jeg skal først bytte bil om en stund skal jeg nok teste noe annet enn Zoe og legge de 90.000 i noe helt annet når de først gjør dette på denne måten.

Det er jo til og med oppgitt billigere oppgraderingsbatteri på BMW i3 som nok heller mer mot premium klasse iforhold til Zoe. Riktig nok mindre batteri på den men mye lettere og mer effektiv bil skal den være også.

Hadde jeg kunne fått oppgradert batteri for 30-40 tusen mot et innbytte-batteri fra bilen min som fint kunne blitt brukt som et erstatningsbatteri for noen som trengte det hadde jeg nok kjørt Zoen i mange flere år til.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

AppleKnocker

Sitat fra: StigH på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 11:19
Det er jo til og med oppgitt billigere oppgraderingsbatteri på BMW i3 som nok heller mer mot premium klasse iforhold til Zoe. Riktig nok mindre batteri på den men mye lettere og mer effektiv bil skal den være også.

100 000 blir det sagt hos BMW forhandlere for å oppgradere batteri + arbeid. Har du fått oppgitt noe annet?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

turfsurf

Batteribytte på i3 har det vel versert priser fra 7000€ til 100.000,- NOK. Men det batteriet er og kun ca 3/4 av kapasiteten til det nye Zoe batteriet.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

StigH

Dette er prisene jeg har sett stått rundt omkring. Ja lavere energitetthet på batteri men bilen er både lettere og ruller lettere så den vil ikke bruke like mye på mila som andre biler i klassen. http://www.tu.no/artikler/na-far-bmw-i3-storre-batteri/346931
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

AppleKnocker

Batteribytte til en rimelig pris tror jeg alle elbileiere ønsker seg, meg inkludert. I overskuelig fremtid har jeg likevel ikke tro på at et slikt tilbud vil komme. Det er for mye å tjene på å selge nye biler og det er for lite produksjon av store batterier til de vil bli tilbudt billig.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

pudderjagar

Da er ikkje bilprodusentane som produserer batteria men veldig ofte kjente firma som produserer alt mulig av batteripakker. Eg vil tru dei kan ha lyst til å tene litt bruktmarkedet også. Kva med å levere oppgraderingspakker til gamle elbiler. Eg ville tru at da kan værta god butikk.

Husk at etter større volum da vært etter billigare vært produktet.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

AppleKnocker

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 05. oktober 2016, klokken 17:57
Da er ikkje bilprodusentane som produserer batteria men veldig ofte kjente firma som produserer alt mulig av batteripakker. Eg vil tru dei kan ha lyst til å tene litt bruktmarkedet også. Kva med å levere oppgraderingspakker til gamle elbiler. Eg ville tru at da kan værta god butikk.

Husk at etter større volum da vært etter billigare vært produktet.
Beklager, men det du beskriver her er ønsketenkning. Jeg skulle gjerne ønske at du få rett, men både teori og praksis tilsier noe annet.
1) De som selger hele, nye biler (bilprodusentene) vil alltid ha høyere betalingsvilje enn de som er ute etter å oppgradere en gammel bil.
2) Etterspørselen etter batterier vil etter alle solemerker øke kraftig fremover. Høy etterspørsel og begrenset produksjonskapasitet vil holde prisene oppe en god stund fremover.

Vendepunktet for når batteribytte for eldre biler er overkommelig, vil tidligst inntreffe når batterimarkedet er modent og etterspørselen etter batterier er mettet. Inntil den til er vi stuck med det vi ser i praksis i dag: 90-100 laken for å få et oppgradert batteri i en bruktbil. Det er økonomisk galskap å gjennomføre noe sånt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

pudderjagar

Slek var da med mobiltelefoner og videokamera når dei kom. Da gjekk ikkje lenge før da kom batteri utanom produsenten. Trur ikkje elbil er noko unntak, men me får sjå.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

AppleKnocker

Jeg er veldig for at det skal komme batteripakker som kan puttes inn i elbiler. De grunnene jeg nevner har i liten grad vært til stede for små telefon- og kamerabatterier. En gang i fremtiden, kanskje om fem-ti  år er markedet for elbilbatterier mettet og modent. Da vil produsentene begynne å tilby til privatpersoner til en gunstig pris. Men aldri i verden mens elbilrotteracet pågår for fullt slik som nå.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

zbk

Har etter å ha ladet på 22kW på Stord i går kommet til at jeg heller ville betalt 20K for CCS-lading enn 30-40K for større batteri (med innbytte). 90K er okke som fullstendig uaktuelt og vel så det.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ladov

Jeg mistenker at batteritilgangen er for dårlig til at Renault vil 'ofre' batterier på en oppgraderingsordning.

At en oppgradert bil betyr en gammel kunde som ikke vil kjøpe ny Zoe kan de nok leve med, verre er det hvis det betyr at en ny Zoe ikke kan selges fordi den mangler batteri..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA