Lang skjøteledning fungerer det.

Startet av werner, mandag 03. oktober 2016, klokken 10:01

« forrige - neste »

werner

En kollega av meg har Leaf og sporadisk behov for å lade på hytta. Der er planen å bruke en skjøteledning på 125 m med 2,5 mm2 ledning. Vil dette gå bra ???

elektrolux

Må nok øke kvadratet på kabelen, ev. sikre den med 6 eller 10A sikring så den ikke blir til en 125m lang varmekabel i tilfelle kortsluttning.

Kommer nok straks utregninger på dette fra ingeniørene på forumet.

Minste spenning på mange biler er 90V, så det bør gå bra, men ikke alle ladekabler tillater lading ved så lav ladespenning.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Porsgrunn

Denne er finn til å regne ut med

http://tore.aasli.no/spenningstap/index.php

Ved 16 amp sier den at spenningsfallet er 28 volt og at skjøteledningen utvikler 448 watt varme

werner

Takk for rask hjelp. Skjønner at det kan være lurt å gå ned til 6A.

KjellG

Det er nok ikke 16 kontra 6 som er problemet. Varmetapet blir ca 3.5 W/m, det går nok bra.

Det som kan sette begrensninger er utkoblingstiden ved kortslutning i ytre ende av kabelen. "På hytta" kan bety at en har lite kortslutningsstrøm inn på skapet. Med lang skjøteledning blir det lite fart i utkoblingen og mulighet for skade på anlegget.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA