Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har Elon Musk skutt seg selv i foten ?

Startet av PingPing, søndag 20. november 2016, klokken 20:35

« forrige - neste »

kavorland

Sitat fra: Burg på mandag 03. oktober 2016, klokken 09:30
Har skiftet selv nå... La meg på 30 bar framme og 28 bak. Dette kjennes fint ut på bilen, som bare brukes i byen. Bør vel følge med på dekkene gjennom året;)


Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

Rio

Sitat fra: Burg på mandag 03. oktober 2016, klokken 09:30
Har skiftet selv nå... La meg på 30 bar framme og 28 bak. Dette kjennes fint ut på bilen, som bare brukes i byen. Bør vel følge med på dekkene gjennom året;)


Jeg håper du mener 3,0 bar fremme og 2,8 bar bak! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Trekkoppbil

#17
Artikkelen som det var linka til på Dinside, mener det kan være gunstig med eksra trykk når man kjører med nordiske vinerdekk på barmark.

Ellers så liker jeg heller ikke å lese av trykk på bensinstasjon. Det er mye greiere å lese av med Leaf Spy. Da ser man trykket i alle 4 hjula med et øyekast, og man kan lese av når dekka er kalde, og under kjøring.

Fabrikkverdiene for lufttrykk skal gjelde kalde dekk, er det enkelte som mener. Om vinteren detter trykket når kulda kommer.

nr1rayner

Forutsetter at man har TPMS.. Mange som ikke har det, og for de som har er det mulig at de viser feil også... Så en pit-stop innom en stasjon for, i det minste, å sammenligne mellom hjulene kan være lurt innimellom.

Det skal gjelde på kalde dekk ja. Sjekket man sist ved 30 C og skriver nå 5 C skal det vel være målbar forskjell..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rekkeviddeangst

#19
Jeg skiftet til vinterdekk i dag, for første gang, men fikk lang nese da jeg dro på bensinstasjonen for å sjekke trykket. Det var jo ikke noe vanlig støvhette, men en tilsynelatende bombesikker metallsak. Hvordan får man av denne, og er det normal ventil under? Det virket jo ikke som noen veldig brukervennlig løsning når man kjapt skal sjekke luften....

nr1rayner

@rekkevidde
Et bilde sier mer enn 1.000 ord  ;)

Helt normal ventil og hette på min -13 uten TPMS..
Det skal da også være tilfellet på de med TPMS skulle jeg tro...

Slike metallhetter (som gjerne er ettermontert, typ Biltema osv) har en tendens til å sitte utrolig godt..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Elgar

Ville bare dele:

Jeg kjøpte meg en USA importert 2014-modell Leaf (SL, som tilsvarer Tekna) i slutten av juni. Fikk tilbud om å kjøpe med vinterdekk av (for meg) ukjent merke for ti tusen som jeg avslo fordi jeg regnet med å kunne få bedre dekk til den prisen. Det jeg ikke visste var prisen på nye TPMS i Norge...

For å gjøre en lang historie kort, jeg fikk 4 nye Nokian Nordman RS2 på sorte 16" aluminiumsfelger med TPMS for 9.600,- inklusive avbalansering, montering og dekkhotell. For å få til dette kjøpte jeg 4 brukte TPMS fra USA på Ebay som kostet meg totalt 600 kroner med toll og avgifter og frakt. Dekk og felger på byttdekk.com for 7.960,- kroner med frakt. Avbalansering, montering og dekkhotell til sommerdekkene kostet meg 1000,- kroner, dermet totalt snaue 9.600,-

Det som da gjensto var å få bilen til å registrere de nye sensorene. Fra før hadde jeg LeafSpy Pro til iPhone, og en OBD2 WiFi dongle fra teknikmagasinet. Et par kjappe søk på Nissan Leaf reset TPMS og jeg fant den prosedyren som omtales på forumet her:

Åpnet LeafSpy Pro, trykket på menyikonet (se bilde 1), deretter på innstillingsikonet (se bilde 2), dernest på Enable Service Screen (se bilde 3), så på Done (se bilde 3). Så bladde jeg meg mot høyre der den nye Service Menu nå befinner seg. Der trykker man på Register Tire Positions (se bilde 4)
Satte trykket i VF til 2,4 bar, HF til 2,2 bar, HB til 2,0 bar, og VB til 1,8 bar i henhold til angivelser i appen, og trykket på Start Tire Reg (se bilde 5)

Så kjørte jeg noen hundre meter i over 40 km/t og så var de nye sensorene registrert.

nr1rayner

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Balrog

creds til ELgar

Jeg kjører på 2,9-3,0 bar. Gir VESENTLIG lavere forbruk (=lengre rekkevidde) enn 2,5bar. Kan ikke se at det medfører noe ekstra slitasje.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Carl Anton Stenling

Har erfaring for at så høyt dekktrykk som 3,0 bar gir litt dårligere feste for de piggfrie vinterdekkene spesielt på is.
Et greit kompromiss kan være rundt 2,8 bar om vinteren.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

nr1rayner

#25
@Balrog
Hva er VESENTLIG?
Jeg tok en rulletest med 2,0, 2,5 og 3,0 bar såvidt jeg husker, men det var visst en annen tråd.
Link i bunn av kommentar  ;)
Starter fra 0 på gitt punkt, triller opp til ca 50km/t hvor det flater ut og triller ned til ca 25-30km/t på flate/svak motbakke.
Strekningen er på en knapp kilometer. Skal da gi en god pekepinn, men det er jo noe annet å kjøre kjent strekning i sammenlignbare forhold på 20-30+ km.

Jeg kjørte mesteparten av forrige vinter med 3,0. Har svakt høyere slitasje i senter av dekket.
Plagdes mye med markant understyring på slaps, melsnø og lignende føre. Dette ble bedre da jeg senket trykket i framdekk, så er nok enig med Carl Anton der.
Ser det er forskjell i min rulletest, men jeg har lagt meg på ca 2,7, som burde gi grei rulleegenskap, men forhåpentligvis jevn slitasje på mine dekk.

Men, så kommer det nok helt an på dekkene også. Det kan hende at med dine dekk slites det jevnt med 3,5 bar, mens mine må ned på 2,5.. Det kommer helt an på oppbygging av dekket, mønsteret, kanskje felgen ++, men jeg skal ikke våge meg på å gi noe fasitsvar på hvilket dekk som "tåler" mest trykk.

Edit:
Her er min rulletest riktignok med sommerhjul (Tekna 17").
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Den der rulletesten din er jo genial.
Bevegelsesenergien er kvadratisk med hastigheten. Så dekktrykk på 3 bar mot 2,5 der du har 2 km/t i forskjell tilsier du har 12% mer kinetisk energi. Skulle bety 12% mindre energiforbruk ved 3 bar fremfor 2,5.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Kødder du nå leafnor??
Må ta testen med noen små korn salt, skulle selvsagt hatt GPS-måling med et tall bak komma.. Men tallene taler uansett klart at det er en forskjell.
Jeg anså dette som en forskjell, ja, men ingen vesentlig. 12% forskjell er jo "vinn eller forsvinn" enkelte dager.. Uansett beholder jeg nok 2,7, eller deromkring.
Og igjen, den testen er jo med sommerhjul. Vinterhjulene kan vise andre verdier, spesielt siden de er 205/55-16 kontra 215/50-17 og mykere gummi. Men bør vel se den samme trenden skulle jeg tro.

Off topic, men:
Jeg tok samme test med X-trailen, nå byttet ut i en Mondeo diesel (X-trailen brukte alt for mye diesel, halv tank på 2 mnd er litt i overkant  :P  ), så får vel ta samme test med Mondeoen også når det blir forhold for det..
Husker ikke toppfarta på X-trailen, men den kom ikke fram til sluttpunktet engang. Så der snakker vi bortkastet energi!
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

mgh=1/2mv2
v=hastighet.

Har du 35 km/t fremfor 33 km/t og vekten den samme så er er bevegelsesenergien 352/332=1,1249 => 12,5% høyere i 35. Er den 33 og forholdene ellers like så har det forsvunnet energi i dekkene. Skal man være prikete, så er det mer enn 12,5%, da det er mindre luftmostand i 33 enn 35. Min Leaf vil nok komme 13 km kortere med 0,5 bar mindre i dekkene nå.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Sannelig har du rett leafnor, godt det er noen som husker formlene fra fysikken her inne  ;)
Stusser litt på at max-hastigheten er så lik..
Men det kommer kanskje av noe så enkelt som avstand.
Start-max: ca 330 meter.
pkt1-max: ca 200 meter.
max-pkt2: ca 450 meter. (slak nedoverbakke)
pkt2-pkt3: ca 190 meter. (flatt til slak motbakke)

Siden jeg bare har hele tall kan man ta noen best-/worst-case.
Antar at en gitt vist hastighet, f.eks. 33, gjelder for området 33,0 til 33,9 km/t.
Ser da på 3,0 og 2,5 bar som har ved pkt 2 hhv 50 og 48 og pkt 3 hhv 35 og 33.
50,92/48,02 => 12,4%
50,02/48,92 => 4,5%

35,92/33,02 => 18,3%
35,02/33,92 => 6,6%

Så ja, det blir kanskje fort 10% forskjell i forbruk mellom 2,5 og 3,0 bar i gitte forsøk! ! !
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA