Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når tror dere Chevrolet vil begynne å levere Bolt til kunder i USA?

Startet av tomas23, søndag 20. november 2016, klokken 16:19

« forrige - neste »

tomas23

Hentet ut ny bil på fredag og dro direkte til hytta på fjellet. Fantastisk bil!

Koblet til lader da vi kom frem og bilen sier  at den lader på på 13A. Når jeg ser i sikringsskapet i dag ser jeg at sikringen bare er 10A.

Ledningen står oppgitt til å være 1.5 kvadrat, og den ligger noen meter skjult før den ligger åpen i garasjen.

Hvorfor ryker ikke sikringen? Den har stått i to døgn nå. Er det noen risiko med å fortsette å lade på 13A eller bør jeg justere dette ned for fremtiden??


Sent from my iPhone using Tapatalk

jkirkebo

Sitat fra: tomas23 på søndag 02. oktober 2016, klokken 15:51
Hentet ut ny bil på fredag og dro direkte til hytta på fjellet. Fantastisk bil!

Koblet til lader da vi kom frem og bilen sier  at den lader på på 13A. Når jeg ser i sikringsskapet i dag ser jeg at sikringen bare er 10A.

Ledningen står oppgitt til å være 1.5 kvadrat, og den ligger noen meter skjult før den ligger åpen i garasjen.

Hvorfor ryker ikke sikringen? Den har stått i to døgn nå. Er det noen risiko med å fortsette å lade på 13A eller bør jeg justere dette ned for fremtiden??

Spesielt eldre sikringer (skrusikringer og gamle automater) tåler en del overlast før de løser ut. Du bør definitivt stille ned til 10A i bilen, kablingen er ikke dimensjonert for 13A og du kan få varmgang på sikt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Ville ikke lagt meg til å sove med noe slikt gående. Ville begrenset meg til 8A, og 10 bare om det var tvingende nødvendig.

tomas23

Takk for svar til begge to. Da skrur jeg helt klart ned neste gang!

El-anlegget og automatsikringen er forøvrig fra 2008.


Sent from my iPhone using Tapatalk

petersv

En liten oppgradering av kursen er nok lurt. Samt montasje av jordfeilvern type b. Koster ikke mange kronene (bensintankene.) Få satt opp blått stikk 32A, selv om kursen skulle bli mindre, f.eks. 16A, så skrur du bare ned til 16A i bilen.

sylwester

En standard 10A i et hjem tåler ikke kontinuerlig 10A last i mer enn et par timer før ting begynner å smelte. Pga. trege sikringer så vil man kunne trekke 13A, men siden å trekke 10A er for mye er det nok ikke sjakktrekk å trekke 13A.

Få en kurs tiltenkt til elbil, dvs. at den tåler vedvarende 16A, så kan du trekke 13.. For da kan du trekke 16 og. Hvis det må strekkes ny kurs så kan det hende å dimensjonere for 32A og/eller 3fase ikke er vesentlig dyrere så er du klar til neste generasjons elbiler med større batteri og raskere lading.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

tomas23

Stort sett vil det klare seg med 8a lading. Når vi kommer opp på fjellet står bilen vanligvis 40 timer før vi returnerer. I værste fall er det SC på Gol 3 mil unna.

Har fått tilbud om å få satt opp 400v 16a til ca 8500 som jeg vurderer. Er det en grei pris?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Muffinman

Sitat fra: sylwester på fredag 07. oktober 2016, klokken 00:05
En standard 10A i et hjem tåler ikke kontinuerlig 10A last i mer enn et par timer før ting begynner å smelte.
Dette er jo bare tull. En 10A kurs som er i orden skal tåle 10A uendelig lenge uten at noe begynner å smelte. Sikringen skal slå ut før noe slik skjer. En annen ting er om det er dårlige koblinger, feildimensjonering eller schuko som er skadet. Da trenger det ikke gå så lenge før det blir problemer.

sylwester

Fra:
http://www.tu.no/artikler/industri-danske-myndigheter-advarer-mot-a-lade-elbilen-fra-stikkontakt-hjemme/223845

Sitat
Hun sier problemet er at elinstallasjoner i bolig kun er dimensjonert til å være maksimalt belastet i maks tre timer, og at risikoen for brann øker dersom stikkontaktene belastes mer enn dette.

Det er EU-standard som gjelder i Norge og så i bygg så benytter man dette heller enn "tommelfingerreglene" som gjerne overdimensjonerte kablene. Det betyr ihvertfall at man ikke kan trekke 16A i mer enn 3 timer så sant det ikke er satt opp for elbil. Om regelverket er sikrere for kontinuerlig last av 10A på en 10A kurs kan hende, men jeg ville jo ikke veddet huset på det og ihvertfall ikke trekket 13A selv om det går pga av trege sikringer.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

N00b

Kan hende du vedder livet ditt på det. Ingen hyggelig tanke.
Du må nesten vinne hver gang.

pers1

TM X 100D Pearl White «SERE9TY» med MCU2 HW3 & FSD (prod. Juli 2018)
KANSELERT TM3- Reservert 31/3 2016 ( 2 kanselert)
VW ID.3 reservert 8 mai 2019 kønr83 kanselert gr. Bakhjuls trekk
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidliger Tesla'r Model S 75D AP1.0 & 90D AP2.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA