Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slå av varmen, men ha på vifte og AC? Noen interesse for en plug&play løsning?

Startet av Mippen, lørdag 19. november 2016, klokken 20:12

« forrige - neste »

Mippen

Skal vi tro denne artikkelen er det ikke på pensum å kunne reparere elbiler på mekaniker utdannelsen i dag.

https://www.nrk.no/ho/elever-laerer-ikke-om-mekking-av-elbiler-1.13158255
Fremtiden er elektrisk.

OlafGTE

Gode jobbutsikter for dem som velger elektro i stedet for maskin og mekk, altså.

bno

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

AmocoCadiz

Vil jo fortsatt være et lite marked for veterankjøretøy da, men fossilbil-mekanikere må nok tåle å bli sett på som en liten sær gruppe ekstremnerder fremover...

Lokführer

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Kanutten

Sitat fra: tomrh på lørdag 01. oktober 2016, klokken 22:06
De utdanner seg til arbeidsledighet.

Sitat fra: OlafGTE på lørdag 01. oktober 2016, klokken 17:59
Gode jobbutsikter for dem som velger elektro i stedet for maskin og mekk, altså.

Elbiler deler de aller fleste komponentene med en tradisjonell bil - Selve drivlinjen er selvsagt ulik, men understell, bremser, fjæringer, karrosseri etc etc er jo likt.

Personlig vil jeg ikke føle meg spesielt komfortabel med at en elektriker bytter bremser og justerer forstillingen på bilen min.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

tomrh

Jeg tenkte mer på det at det er mye sjeldnere feil på elbiler. Det er jo nesten bare bremser og hjullagre igjen å mekke på (satt på spissen). Klart det blir færre jobber av slikt. Og når man i tillegg får "feil" utdanning...  ::)

Men hybridene kan gi disse endel jobb framover da det er to drivlinjer i samme bil, mye som kan gå i stykker etterhvert der.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Burger

Sitat fra: Lokführer på søndag 02. oktober 2016, klokken 07:45
fins det utdanning som er spisset mot elbiler?
Man kan se på cv-en til disse gutta, tror de gjør det bra i Norge. De har tatt sertifisering i etterkant.

http://www.elbilmek.no/index.php/om-oss

Håper det ikke oppfattes som reklame, men har ingen tilknytning til disse bortsett fra å ønske de var lokalisert i Trondheim :-)
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Ingeniøren

Alle får vel etterutdannelsen og spesialutdannelse hos den bilprodusenten de jobber for. Et annet sted var det sagt at det bare var et par steder på Østlandet som hadde lov til å drive med karosseri arbeid på en BMW i3. På Bilia Drammer har de bare en mekaniker som mekker på i3 osv.

Utdannelsen er bare en basis. Det du jobber med lærer du der du jobber enten det er mekaniker, ingeniør eller kassadame.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

KjellG

Mener jeg så at antall elbiler pr nå er ca 4%. Da holder det med 4% elektromekanikere.

Dog, det er nok en fordel å ta dette opp i utdanningen.

Mippen

#11
På yrkesfag er det mye mer teori enn strengt tatt nødvendig med tanken på at det skal være lettere å gå videre på høyere utdannelse senere, selv om kanskje ikke det siste er for alle. Det er rart at det ikke i det minste er en liten innføring i nye tekologier som er på vei og alt er her, og som er relevant for faget. Siden man skal kunne litt om alt mangler man faktisk noe viktig her. Man kan riktig nok ikke alt når man går ut fra skolen, men man skal i det minste kjenne til og vite litt om det som er relevant. Når det skal bli slutt på salg av vanlige biler innen noen år vil jeg si at det er høyst relevant å få litt innføring om for eksempel elbiler på skolen. Kan jo håpe at mekaniker elever får seg læreplass selv om de ikke kan noe om elbiler. I framtiden tror jeg ikke det blir så lett...

Dessverre henger lærerplaner og fag langt etter på mange områder. Enkelte linjer syns jeg burde vært lagt ned eller i det minste blitt kraftig modernisert. Ser at mange sliter med å få seg jobb innen mange tekniske fag fordi kravene til kompetanse er blitt så høye, og utdannelsen følger ikke den samme utviklingen. De utdanner seg til å bli arbeidsledig rett og slett fordi utdannelsen mangler den kompetansen som er i dag.
Fremtiden er elektrisk.

cra

Sitat fra: Mippen på mandag 03. oktober 2016, klokken 16:36
På yrkesfag er det mye mer teori enn strengt tatt nødvendig med tanken på at det skal være lettere å gå videre på høyere utdannelse senere

Ser dette "overalt". Jeg mener det burde være mindre slikt på en del utdanninger, slik at man kommer seg ut i arbeid med den kompetansen man trenger for yrket man har valgt. Jeg så det selv da jeg gikk på høysjkolen. Tre år utdanning for dataingeniør, men halvparten var "tullefag" som ikke var relevante for utdanelsen whatsoever, men som kun tjente som formål å gjøre det mulig for meg å gå videre på universitet. Samfunnsfag og kjemi var to av dem. Forsåvidt nyttig kunnskap, men om disse og tilsvarende fag hadde vært valgfrie kunne jeg gjort unna utdannelsen på to år (eller mindre) i stedet for tre, og hatt ett år mindre studielån og ett år mer i jobb. Om jeg fant ut at jeg ville studere videre kunen jeg ha tatt "påbygningsåret" med fagene som ga meg det jeg trengte for å gå videre på universitetet.

Beklager OT, men slikt trykker litt på knapene mine.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mippen

Sitat fra: cra på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 10:20
Sitat fra: Mippen på mandag 03. oktober 2016, klokken 16:36
På yrkesfag er det mye mer teori enn strengt tatt nødvendig med tanken på at det skal være lettere å gå videre på høyere utdannelse senere

Ser dette "overalt". Jeg mener det burde være mindre slikt på en del utdanninger, slik at man kommer seg ut i arbeid med den kompetansen man trenger for yrket man har valgt. Jeg så det selv da jeg gikk på høysjkolen. Tre år utdanning for dataingeniør, men halvparten var "tullefag" som ikke var relevante for utdanelsen whatsoever, men som kun tjente som formål å gjøre det mulig for meg å gå videre på universitet. Samfunnsfag og kjemi var to av dem. Forsåvidt nyttig kunnskap, men om disse og tilsvarende fag hadde vært valgfrie kunne jeg gjort unna utdannelsen på to år (eller mindre) i stedet for tre, og hatt ett år mindre studielån og ett år mer i jobb. Om jeg fant ut at jeg ville studere videre kunen jeg ha tatt "påbygningsåret" med fagene som ga meg det jeg trengte for å gå videre på universitetet.

Beklager OT, men slikt trykker litt på knapene mine.

Du tar poenget mitt. I stedet for å ta med "tullefag" bør de ha med det som er relevant for utdannelsen, også kan de som tror elle ønsker å gå videre senere velge om de vil ha flere fag som valgfag, eller ta et påbyggings år senere. På den måten får man godt kvalifiserte folk, og man hindrer at mange dropper av eller blir gående uten jobb fordi de enten ikke klarer kravene, eller fordi utannelsen er blitt så generell at de ikke har den spisskomptansen som skal til.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA