Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Arbeiderpartiet vil innføre tak på elbilfordelene

Startet av kajh, lørdag 19. november 2016, klokken 19:24

« forrige - neste »

MartinsenKristian

Skal denne funksjonen stå på "ved behov" eller hele tiden under vinterhalvåret?

02jan

Kun ved behov, de sekunde man skal ut en vanskelig utkjøring i dyp snø.
Anbefaler ingen å kjøre med den aktivert til vanlig Vinterkjøring , hvis ikke spesielle ferdigheter fra rally eller rallycross
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Ingeniøren

Så å ha den stående på normal er ikke normalt, off er normalen - Hææ ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Usikker på detta

Ja det er rart..  :o

Normal er vel der den skal stå. Traction er der den skal stå når man ikke "kommer noen vei".

BingoBonzo

DTC = Dynamisk Traction Control og den slår man som beskrevet PÅ når man har behov for litt mer fleksibilitet/dynamikk når det gjelder hjulspinn/sladd. Når denne er slått AV er det Statisk traction control, konstant på i en konservativ modus som tillater veldig lite spinn/sladd.

DTC = På er ekstremt morro, selv uten stor erfaring fra motorsport, gir deg en mye bedre følelse av hvordan bilen reagerer på glatt underlag. (Skal selvfølgelig brukes med omhu og hvor det er trygt osv osv)
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

Ingeniøren

Med andre ord:

Normal: DTC på som hindrer hjulspinn
Off: Sladdemodus
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

#21
Du får omtrent aldri til å slædde skikkelig med i3 under fart, selv med DTC på. For mye vinkel på bilen vil gjøre at elektronikken slår inn og retter opp. I alle fall med fjordårets software.
Å påstå at man må være rallysjåfør for å kunne håndtere litt skrens er jo en temmelig stor overdrivelse. :P Tenker det er sunt å vite hvordan bilene man eier oppfører seg når elektronikken er avslått, slik at man unngår panikk ved overraskende føre.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

02jan

Svaret om rally erfaring var på spørsmålet om denne innstillinge skulle settes på permanent ved Vinterkjøring.
Bilen får ikke akurat ur-quattro kjøreegenskaper, sel ned denne dtc skrudd av eller på.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

BingoBonzo

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 07:03
Med andre ord:

Normal: DTC på som hindrer hjulspinn
Off: Sladdemodus

Nei, det er omvendt :-)
Normal = DTC er av og man har full/statisk traction control på hele tiden.
På = Dynamisk traction kontroll som tillater mer hjulslipp og sladd.
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

BingoBonzo

Sitat fra: 02jan på tirsdag 04. oktober 2016, klokken 10:06
Svaret om rally erfaring var på spørsmålet om denne innstillinge skulle settes på permanent ved Vinterkjøring.
Bilen får ikke akurat ur-quattro kjøreegenskaper, sel ned denne dtc skrudd av eller på.

Bilen har heller ikke ur-Quattro kjøreegenskaper med DTC slått av, det er jo ikke gigantiske forskjeller vi snakker om. Dessuten slår DTC automatisk av når bilen slås av og man må manuelt sette den på neste gang man skal ha det gøy
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

Klykken

Jeg kunne tenkt meg muligheten å slått alt av stabiliseringsgreier av, slik som på fossilmodellene til BMW. Type "hold inn i 5 sek", slik at det ikke er noe tvil om at du gjør et bevisst valg. Menmen.

Velvel, bilen er uansett grei på vinterføre etter de flestes erfaringer. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

OK, da har jeg skjønt det....

Jeg ble lurt av OFF teksten nederst i ikonet som betyr sladding-OFF, ikke DTC OFF  ;D

Så det i dag når jeg aktiverte og så teksten som kom opp på speedometeret der det sto DTC slått på, når man går fra Normal til DTC(off). I hele fjor vinter så klarte jeg meg helt fint uten denne funksjonen så ja det er en grei vinterbil...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

pkhamre

Så, er det noen som har klart å sladde med i3? Eller er dette umulig?
2018 Tesla Model X75D - Uglen

turfsurf

I traction modus lar den deg sladde i en kort stund. Men ikke akkurat noen langvarig affære.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

pkhamre

Det er det jeg også har fått til på min. Hadde vært gøy om det gikk an å ta 8-tall på vinteren osv :)
2018 Tesla Model X75D - Uglen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA