Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Arbeiderpartiet vil innføre tak på elbilfordelene

Startet av kajh, lørdag 19. november 2016, klokken 19:24

« forrige - neste »

kajh

Hei

Jeg vurderer å kjøpe en ny BMW i3 og lurer på hvordan kjøreegenskapene er på vinterføre.

Er det noen her som vil dele av sin erfaring?

:)

Klykken

Har stort sett fungert upåklagelig. Kun speilis og tykk sørpe opp bratte bakker som har vist seg vanskelig noen ganger. Ellers topp framkommelighet i og med at det er bakhjulsdrift.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

02jan

Som over. Slik så det ut hos meg vinteren jeg hadde brukket flere ribben og ikke var i stand til å måke. Null problem med i3 på vinter.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

kajh


Ingeniøren

Kan slutte meg til at dette er en helt ok vinter bil. Bor i et snø høl og hadde derfor Subaru før. I3 er ikke helt der da den er lett og bare trekker på et sett hjul, men hadde ikke problemer i fjor vinter. Kanskje bortsett fra en natt det hadde kommer 30 cm - da tok jeg hjemmekontor.

Dessuten har den et godt stabilitetssystem - mye bedre en Subaru sitt, men så er det og noen år mellom de.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Usikker på detta

Gjør dere noen justeringer (trykker på noen av knappene  :P) ved bilens kjøreegenskapene ved glatt/snøføre kontra tørr vei?

turfsurf

Like godt å lage en shortcut til traction modus først som sist. Ellers stopper bilen bare opp ved litt snø.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Usikker på detta

Må sette meg inn i det gitt...
Slike innstilling gjør man vel under "profil", og deretter holder inne 1-8 slik jeg har forstått det.

02jan

Ja, du må ha dette i hurtigknapp. Må sette på denne for å komme frem i snø.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Sungrazer

Sitat fra: Usikker på detta på søndag 02. oktober 2016, klokken 12:31
Gjør dere noen justeringer (trykker på noen av knappene  :P) ved bilens kjøreegenskapene ved glatt/snøføre kontra tørr vei?

Jepp, har hurtigknapp til valget traction control i menyen, men all erfaring tilsier at den knappen bruker jeg mest når jeg skal ha det morro. :P

Det elektroniske stabilitetskontrollsystemet er ekstremt bra, og antispin like så. De eneste gangene du trenger å dempe traction control er om du ønsker å kunne ha litt mer hjulspinn og/eller skrens for å komme deg opp en bakke med litt snø eller særs vanskelige forhold. Ellers tar elektronikken seg av det meste veldig bra.

2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

turfsurf

Tror det er veldig avhengig av hvordan du bor. Uten traction modus kommer jeg nesten ikke av gårdsplassen her når det er snø. Med den på derimot kan jeg vade i 20cm nysnø.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Usikker på detta

Jeg lagret den på "1"  :P

Men nok en gang føler jeg menyer og bruksanvisninger litt "dårlig forklart".

"Normal" går jeg ut ifra er full traction control.
"Traction" som det andre optionet er går jeg ut ifra er "redusert traction", uavhengig av hvor ulogisk det høres ut, men da tydet ut ifra hvordan ikonene ser ut.

Har for ny bil til å ville dra ut å teste dette i sandhøla på utsiden.. :o

Ingeniøren

Sitat fra: Usikker på detta på søndag 02. oktober 2016, klokken 21:11
Jeg lagret den på "1"  :P

Men nok en gang føler jeg menyer og bruksanvisninger litt "dårlig forklart".

"Normal" går jeg ut ifra er full traction control.
"Traction" som det andre optionet er går jeg ut ifra er "redusert traction", uavhengig av hvor ulogisk det høres ut, men da tydet ut ifra hvordan ikonene ser ut.

Har for ny bil til å ville dra ut å teste dette i sandhøla på utsiden.. :o

Hvis det er noen trøst så synes jeg og denne er uklar. Har latt min stå på normal....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Usikker på detta

Jaa...men jeg venter til snøen faller, så finner jeg det ut :)

Settingen "Traction" ville logisk for meg bety aktivering av full traction, men når den har et slikt symbol ved siden av seg er det sikkert motsatt   :P


turfsurf

Hvis du bytter ut traction med fremkommelighet så blir det litt mere forståelig. Fremkommelighet blir bedre hvis man tillater litt hjulspinn, men man må da redusere stabilitetskontroll og antispinn. Derfor bildet av en lett sladdende bil, som du garantert kommer til å oppleve når du slår på traction. Bonus er at det og er morsomt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA